Leestijd: 4 minuten

De mythen van organisatiecultuur

Organisatiecultuur: één van de pijlers van succes

1 Reactie

Grotendeels eens, maar toch zou ik niet willen zeggen “stel concrete doelen centraal”. Wat ik bedoel is het volgende. Je kunt wel zeggen dat de sociale wetenschappen worstelen met het definiëren van “organisatie-cultuur”, maar dat zegt meer over de sociale wetenschappen dan over het fenomeen zelf. Organisatie-cultuur betekent in ieder geval dat er een sociale structuur is; een groep met een eigen identiteit, die gegroeid is uit geaccepteerde gedragingen en gezamenlijke ervaringen (“opleggen” kan tot op zekere hoogte, maar is van beperkte waarde). Die cultuur kan zwak zijn (“we hebben het niet over softe dingen hier”) of sterk (“dit is wie we zijn en waar stakeholders ons aan herkennen”).
Bij een sterke cultuur is er een expliciet besef van purpose: dit is waar wij in deze organisatie ons mee bezig houden. Het managen van cultuur of door middel van cultuur is grotendeels een kwestie van het managen van communicatie, in de zin dat men een gedeelde beleving van de gezamenlijke purpose heeft. Vanuit die beleving kan men elkaar versterken en besluiten/ targets vaststellen die gedragen worden.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of