Iedereen heeft het weleens meegemaakt: een cultuurprogramma. Een aantal weken ondergedompeld worden in allerlei teamactiviteiten, spelletjes en groepsgesprekken om samen met je collega’s de gewenste cultuur van de organisatie aan te leren.
De doelstelling van dergelijke programma’s wordt uitgedrukt in enkele kreten die de gewenste organisatiecultuur representeren (denk aan: flexibiliteit, initiatief, samenwerking – vul maar aan). Het programma dient om medewerkers te leren hoe dienovereenkomstig te handelen. Het succes van dergelijke programma’s is echter twijfelachtig (zie link) – en wanneer organisaties succes claimen bij het bereiken van de gewenste organisatiecultuur, blijkt op de langere termijn vaak dat de gerealiseerde voordelen niet duurzaam in de organisatie zijn geborgd, zie ook ...
De mythen van organisatiecultuur

Lees verder met een Pro-abonnement
Elke week de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van beter managen en organiseren.
- Blijf op de hoogte en krijg toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Kortingen op events & webinars en gratis Ebooks
- Uw eigen bibliotheek op ManagementSite waar u de artikelen van uw voorkeur kunt bewaren
Upgrade naar een pro-abonnement voor € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar.
Bent u al lid? Log dan in.

Bij een sterke cultuur is er een expliciet besef van purpose: dit is waar wij in deze organisatie ons mee bezig houden. Het managen van cultuur of door middel van cultuur is grotendeels een kwestie van het managen van communicatie, in de zin dat men een gedeelde beleving van de gezamenlijke purpose heeft. Vanuit die beleving kan men elkaar versterken en besluiten/ targets vaststellen die gedragen worden.