Managers worstelen met het voeren van beoordelingsgesprekken met hun medewerkers. Zo zien veel leidinggevenden en personeelsfunctionarissen het beoordelen van het functioneren als iets vaags. Ook ontbeert het de managers vaak aan objectieve meetinstrumenten, worden nog weinig concrete verbeterafspraken gemaakt met werknemers en komt een resultaatafhankelijke beloning nauwelijks uit de verf.
Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van de werkgeversorganisatie AWVN onder ruim 450 leidinggevenden en personeelsfunctionarissen. In het overgrote deel van het bedrijfsleven (80 procent) worden jaarlijks beoordelingsgesprekken gevoerd met werknemers. Ruim een op de drie van de managers is ontevreden over het instrument.
Ruim een kwart noemt beoordelingsgesprekken ook slecht als instrument voor het beoordelen van salarissenverschillen. Slecht in 2 procent van de gevallen worden competenties, zoals de ontwikkeling van werknemers, zelfstandigheid, stressbestendigheid en initiatief nemen, gekoppeld aan beloning.
De AWVN, die werkgevers adviseert bij onder meer CAO-onderhandelingen en reorganisaties, vindt de onderzoeksresultaten niet verrassend. ,,Uit de praktijk blijkt dat veel beoordelingssystemen zijn verouderd.'' Volgens de werkgeversorganisatie is daar eenvoudig wat aan te doen. Abstracte begrippen als bijvoorbeeld zelfstandigheid en initiatief dienen vertaald te worden naar meetbare beoordelingscriteria.
Door deze verbeteringen in tussentijdse voortgangsgesprekken te toetsen, krijgen managers ook meer mogelijkheden om resultaten te sturen en werknemers te motiveren. Het koppelen van prestaties aan beloning zorgt bovendien voor een extra stimulans.
Online tool voor de financiële functie
Wat wordt eigenlijk van de controller, financieel manager of boekhouder verwacht? Met deze test kunt u als manager of leidinggevende bepalen of u een adequate financiële functie heeft en waar zich mogelijke knelpunten voordoen.
(bron: PW Net/ANP)
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>
En dit, terwijl er tientallen zo niet honderden onderzoeken naar zijn gedaan .
Misschien komt het door het gegeven, dat beoordelen van mensen geschiedt door mensen.
Hoeveel managers zijn zich er altijd van bewust, dat ook hun eigen normen en waarden een rol spelen bij het beoordelen van medewerkers.
Uit ervaring weet ik hoe verrassend de antwoorden zijn, wanneer je aan de medewerker vraagt op welke meetbare criteria je hem zou mogen (moeten) beoordelen. Daar komen criteria uit voort, die de manager misschien niet zo relevant acht, maar die voor de medewerker wél belangrijk zijn.
Ik kan iedereen deze methode, voor zover nog niet toegepast, aanbevelen.
Dit kan gebeuren dmv coaching gesprekken en meet bare afspraken.