Managers in nieuwe organisatievormen

Managers moeten nog leren omgaan met het uiteenvallen van ondernemingen in beweeglijke netwerken van allianties. Dit stelt John Storey, hoogleraar personeelsbeheer en onderzoeksleider aan de Business School van de Open Universiteit in Engeland.

Ondernemingen veranderen onder invloed van fragmenterende internationale markten, kortere levenscycli van producten en veeleisende klanten. Als gevolg van technologische veranderingen en het aantal componenten in een product of dienst kunnen bovendien nog maar weinig ondernemingen in hun eentje aan de vraag van de klant voldoen. Voor hetzelfde probleem ziet de publieke sector zich geplaatst.

Het gevolg is dat er allerlei nieuwe (netwerk)relaties tussen organisaties ontstaan. En het omgaan met deze nieuwe vormen vergt nieuwe managementcapaciteiten. Het hebben en onderhouden van relaties via de leveringsketen of via een netwerk maakt een hierarchische controle immers erg onpraktisch. Relaties zijn bovendien complexer dan markttransacties.

Organisatiestructuren vormen slechts een deel van de opzet; er zijn meer aspecten, zoals maatstaven, normen, verwachtingen, cultuur en macht, die alle een cruciale invloed op het gedrag hebben. Vooral op het gebied van personeelsbeleid zal het management voor uitdagingen komen te staan.

(bron:Financieel Dagblad)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

N.R. Martijnse
Ik ben het in beginsel eens met John Storey. De complexiteit van de vraagstukken en de bedrijfseconomische controle van de netwerkorganisaties maakt het managen lastig. De traditionele lijnmanager als leidinggevende wordt steeds meer vervangen door een ketenmanager die in staat is het overzicht over de waardeketen te behouden. Interessante nieuwe ontwikkelingen.