Is de manager zijn indicatoren de baas?

Drie situatieschetsen:

  1. Een druk bezet topmanager van een verzekeringsmaatschappij krijgt maandelijks de nieuwe stand van 80 indicatoren door. Hij geeft opdracht dit naar 30 terug te brengen.
  2. Een clustermanager in een ziekenhuis ontvangt sinds enige tijd een uitgebreide rapportage met meer dan 40 indicatoren over zijn eenheid. Hiervan gebruikt hij er 5; deze hebben allen betrekking op de inzet van personeel en het ziekteverzuim.
  3. Een leidinggevende bespreekt met zijn medewerkers wekelijks de prestaties van het team tijdens het werkoverleg. De teamprestatie wordt gemeten met 12 indicatoren. In de praktijk blijkt dat dezelfde 7 indicatoren tot bijsturingsacties leiden. De andere 5 raken buiten beeld.

Steeds vaker doen prestatiemanagementsystemen hun intrede in organisaties. Vroeger was prestatiemanagement synoniem met financieel management. Het was een hele toer om niet-financiële managementinformatie op tafel te krijgen. Tegenwoordig is het omgekeerde het geval. Steeds vaker krijgen managers bij het besturen van hun organisatie zelfs te maken met informatieoverload. Nieuwe informatiesystemen kunnen managementdashboards, zoals balanced Scorecard en organisatiecockpit, probleemloos vullen met honderden indicatoren. Technisch gezien is het aantal indicatoren vrijwel onbeperkt. Hetzelfde kan inmiddels gezegd worden van het aantal aggregatieniveaus en de frequentie van het verversen van de informatie. Het gevolg is dat de mogelijkheden van drilling down, detaillering en up-dating groter zijn zijn dan ooit te voren. De vergelijking van de F-16 die meer aankan dan zijn vlieger dringt zich op.

Maar.... kan de manager zo’n informatiesysteem wel hanteren of loopt hij vast in ‘information-overload’? Deze vraag is bijzonder actueel.

  • Uit een bedrijfskundige literatuurstudie die wij hebben uitgevoerd, is geen research getraceerd waaruit blijkt hoeveel prestatieïndicatoren een manager maximaal in de praktijk kan hanteren om zijn eigen organisatie(onderdeel) te besturen.
  • In contrast met de steeds uitbreidende mogelijkheden van de techniek staat het besef dat goede managers zich juist moeten focussen op een beperkt aantal heldere doelstellingen. Door zich te focussen dwingen manager zich zelf om de noodzakelijke keuzen te maken.
  • Het aantal doelstellingen dat een manager kan hanteren bepaalt het aantal doelstellingen dat de manager naar zijn medewerkers zal moeten delegeren en waarvoor hij bij commitment moet verkrijgen.

Alle reden dus voor een praktijkonderzoek naar de span of information-control. Holland Consulting Group heeft besloten om een dergelijk onderzoek uit te voeren en managers te vragen hoeveel indicatoren zij goed kunnen hanteren en door welke factoren dit aantal positief of negatief kan worden beïnvloed. Monterey Performance Group is onze partner hierbij en zorgt voor de web based-verwerking van de resultaten.

Leo Kerklaan
Partner Holland Consulting Group

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Competentie management