Maak werk van je eigen doelen!

Boeken · Columns

Het was misschien wel hét thema van dit jaar: ‘the great resignation’. Een recordaantal mensen nam vrijwillig ontslag – ze hadden het tij mee vanwege de krapte op de arbeidsmarkt, maar een belangrijke, achterliggende reden is dat veel mensen op zoek zijn naar een betere balans in hun leven. Ze willen zich bezighouden met dat wat écht belangrijk voor ze is: een betekenisvolle carrière en een zinvol leven!

Mensen nemen om allerlei redenen ontslag – meer salaris of verantwoordelijkheid, een verziekte werksfeer of vervelende baas – maar ook een mismatch qua normen en waarden kan aanleiding zijn voor vertrek. Kun je wel écht jezelf zijn op je werk? Dat kan een behoorlijke uitdaging zijn, helemaal wanneer je als vrouw terechtkomt in een mannenbolwerk. Als je zelf niet stevig in je schoenen staat, kom je al snel in de verleiding om je aan te passen en ‘one of the guys’ te worden. Dat is misschien wel even vol te houden, maar op de lange termijn zeker niet. Het is belangrijk om precies te weten wie jij bent als persoon en wat jouw waarden en ambities zijn. En in lijn daarmee te leven – zowel privé als op je werk.

Beter in balans

Een betere balans in je leven heeft alles te maken met de doelen en ambities die jij hebt gesteld en hoe je die in de praktijk vormgeeft. Te vaak gaan mensen op in de waan van de dag, waardoor ze zichzelf voorbijlopen of wegcijferen. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat mensen ongelukkig worden, gestrest raken of in een burn-out terechtkomen.

Overigens bestaat er voor de balans tussen werk en privé́ geen standaardformule of algemene vuistregel. De juiste balans verschilt van persoon tot persoon en die kun je alleen vinden door goed naar jezelf te luisteren en jouw doelen voor ogen te houden. Je moet voor jezelf bepalen wat voor jou werkt. Laat je hierbij niet leiden door de kaders die anderen je proberen op te leggen.

Onderdeel van het plan van iemand anders

Als je geen eigen plan hebt, ben je al snel onderdeel van het plan van iemand anders.

Je eigen plan trekken en de regie over je leven pakken is essentieel en helpt jou om betere prioriteiten te kunnen stellen en nee te kunnen zeggen. Wees selectief waaraan je je tijd besteedt. Dat zorgt voor meer focus, zodat je bezig kunt zijn met wat voor jou écht belangrijk en van betekenis is.

Je hoeft niet voortdurend met je eigen succes bezig te zijn. Liever niet zelfs. Maar als je jouw eigen doelen niet hoog op jouw prioriteitenlijst zet, dan ben je vooral bezig met anderen helpen, waardoor je eigen plannen naar de achtergrond verdwijnen. Het is zonde als je over vijf jaar terugkijkt en constateert dat je druk bent geweest met de doelen van anderen, maar dat er niets is terechtgekomen van je eigen dromen. Dat je niet bent toegekomen aan de dingen jij graag wilde doen of die belangrijk voor je zijn.

Slimmer werken zonder gek te worden

Keuzes maken is hierbij heel belangrijk. Ja zeggen tegen het een, betekent vaak automatisch nee zeggen tegen iets anders. Besteed de meeste tijd aan activiteiten die bijdragen aan het behalen van jouw doelstellingen, zowel zakelijk als privé́. Dat is zeker niet egoïstisch, het is de enige manier om ervoor te zorgen dat jij jouw ambities kunt waarmaken. Niemand anders gaat dat voor je doen, dus vaker voor jezelf kiezen – en je eigen geluk – is niet alleen geen schande, het is een noodzaak.

Tijd is je grootste beperking: je kunt je tijd maar één keer besteden.

Daarom moet je keuzes maken. Nee zeggen kan soms lastig zijn, maar bedenk wat het je oplevert als je vaker nee zegt tegen dingen die je liever niet wilt doen of die niet bijdragen aan het realiseren van jouw doelstellingen. En het sluiten van de ene deur, stelt je in staat om een andere deur te openen. Bedenk dus goed waarom je ja of nee tegen iets zegt, want je kostbare tijd krijg je nooit meer terug!

Dus steek je ambities niet onder stoelen of banken en maak werk van je eigen doelen. Zeg vaker nee, zodat je tijd terugkrijgt en niet voortdurend wordt geleefd door de agenda van anderen. Want of je nu ontslag neemt of niet, jezelf neem je altijd met je mee.

 

Hendrika Willemse-Vreugdenhil is drievoudig wereldkampioen karate, succesvol ondernemer en high performance coach. Auteur van Kick-Ass, het ultieme handboek voor ambitieuze vrouwen.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Zingeving in werk en organisatie