Een cliché van de werkvloer. Een manager haalt zijn targets niet en zegt: ‘Het zou allemaal veel beter gaan als de mensen wat meer gemotiveerd waren.’ Heel goed, maar hoe doet u dat? Wat dacht u van: de schuld in andermans schoenen schuiven. We geven u tien tips voor hoe het in ieder geval NIET moet.

Motiveren van mensen is heel gemakkelijk. Een schouderklopje geven of roepen dat het allemaal draait om plezier in ons werk; het doet al wonderen. Daarvoor hoeven wij natuurlijk niet op de sofa bij de psycholoog te liggen. Maar wat is nou echt funest? Waarmee dood je alle motivatie in mensen? Een destructief rijtje:

Wees een totale egoïst.
Denk geen moment aan het bedrijf of aan uw collega’s, denk alleen aan uzelf.
Ontwijk problemen.
Zodra u merkt dat er iets mis dreigt te gaan, verlaat u zo snel mogelijk het kantoor én heel belangrijk: u schakelt uw telefoon uit!
Veel blah, blah.
Steek een enorme speech af – bij voorkeur tijdens een meeting met alle collega’s – over hoe belangrijk alles wel niet is. Met steekhoudende argumenten? Nee, dat vooral niet!
Ontken elke verantwoordelijkheid.
Neem nooit de verantwoordelijkheid op u voor zaken die fout gaan. Leg die altijd bij anderen neer.
Stel onmogelijke doelen.
Zorg dat de gestelde doelen met geen mogelijkheid gehaald kunnen worden. Weiger elk verzoek om meer budget of extra mankracht.
Hanteer over-de-schouder management.
Steek u neus continu in andermans zaken en vertel ondertussen over al uw grote ideeën en dat niemand daaraan ooit zal kunnen tippen.
Pronk met andermans veren.
Als zaken helemaal voor de wind gaan, dan komt dat door u. Immers, zonder u was het hele bedrijf allang failliet geweest.
Wijs mensen publiekelijk op hun fouten.
Wanneer collega’s in de fout gaan, wrijf ze het flink in. Neem ze iedere keer als voorbeeld voor hoe onnozel de mensheid toch is.
Schuif de schuld in andermans schoenen.
Gaat iets verkeerd, wijs snel met uw vingertje naar een ander – ’t liefst naar mensen die aan u moeten rapporteren, want die hebben daarop geen weerwoord.
Zet uzelf altijd op de eerste plek.
Vertel aan iedereen hoe goed u bent en hoe hard u wel niet werkt. Maak ook duidelijk dat wat u doet door niemand anders gedaan kan worden. U bent immers onmisbaar voor het bedrijf.

Lees ook:

Een gezond leerklimaat voor gezonde professionals

Veel succes!

(bron: INSPIRATIENET)

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Ik ben blij dat ik deze tips heb mogen lezen. Fantastisch, wat een diepgang! Hier is over nagedacht en het motivatieprobleem is op originele wijze verhelderend benaderd. Maar niet heus. Behalve de titel kan ik ook talloze open deuren intrappen. Bedenk eens wat leuks.

x
x