Mensen werken liever niet samen met collega's die ze niet mogen, ongeacht hun kwaliteiten. 'Het leven is een populariteitswedstrijd. We willen werken met mensen bij wie we ons op ons gemak voelen. Aardig zijn geeft daarbij bijna altijd de doorslag ...'
Sociale vaardigheden spelen steeds meer een bepalende rol in de vraag of iemand succesvol in zijn werk is of niet. Kennis en competenties nemen relatief af in belang.
We willen werken met mensen bij wie we ons op ons gemak voelen. Aardig zijn geeft daarbij bijna altijd de doorslag', zegt Tim Sanders, auteur van The Likeability Factor. Hij omschrijft aardigheid op de werkvloer als 'het vermogen om collega's een goed gevoel over zichzelf te geven'.
Een ander onderzoek van Harvard Business Review toonde al eerder aan dat mensen liever niet samenwerken met collega's die ze niet mogen, ongeacht hun kwaliteiten. 'Organisaties hebben zich traditioneel gericht op competenties en denkvermogen van hun personeel. Maar het besef dringt door dat de efficiency van een medewerker ongedaan kan worden gemaakt als hij niet goed in de groep valt. Een hoge output is van weinig nut voor de organisatie als een medewerker klanten of collega's van zich vervreemdt.
Het risico is dat aardige medewerkers zonder de benodigde kwaliteiten toch grote sprongen in hun carrière kunnen maken. 'Managers die aardig gevonden willen worden, gaan soms te close om met hun personeel. Daarmee verwarren ze de grens tussen zakelijk en privé.' Vooral voor jonge mensen blijkt dit een valkuil. 'De neiging bestaat bij twintigers en dertigers om de hele tijd 'ja' te zeggen. Maar dan lopen ze het risico veel te veel werk in de maag gesplitst te krijgen. Dan keert aardigheid zich juist tegen iemand.'
( bron en meer op: VENDICUM)
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro