Channels

Voor oud&nieuw ging ik naar de Kamer van Koophandel. Na 2 uur was ik aan de beurt en een kwartier later konden de documenten geprint worden. Niet dus: de printer was kapot. Hoezo DE printer??? Nou, ICT had besloten dat één centrale printer voor alle werkplekken voldeed. Reserve printer? Niet dus.

Net kom ik van het postkantoor. Na een storing gingen de twee werkplekken en de server down. Natuurlijk geen noodstroomvoorziening of . . . die deed het niet. Helpdesk kwam er niet uit dus moest er een monteur gezocht (&*^&^$^#$(&%) gaan worden ergens in Nederland enneh . . . tja, dat wordt dus zaterdag. Tenminste, als het deelkantoortje dan open is. Foei KPN

Dit waren zomaar twee voorbeelden. Maar hoe zit het in JOUW organisatie? Wat gebeurt er als . . .
• de stroom uitvalt?
• de geldwagen niet komt?
• de transportsector staakt?
• of de trein niet rijdt?
• je belangrijkste klant vertrekt?
• je omzet dramatisch daalt (crisis of niet)?
• de concurrent met een alternatief komt dat véél goedkoper is?
• als de productie vast staat door een defect?
• je onderdelen leverancier failliet gaat?
• de helpdesk onbereikbaar is?
• je spullen levert die bij sommige processen kritisch zijn?
• belangrijke kennisdrager weglopen naar de concurrent?
• als je belangrijkste reseller fuseert en elders gaat inkopen?

Processen doorlichten
De methodiek om je processen in kaart te brengen in termen van risico bestaat al sinds de 2e wereldoorlog. Dupont legde de basis voor Critical Path Method (CPM). Wat later volgde Program Evaluation and Review Technique (PERT), zie link onderaan. De methodes kennen een aantal varianten en de meeste worden nu door vele softwarepakketjes ondersteund.

Lees ook:

Klantgericht werken? Alarm!

Maatregelen
Zodra risico’s en mogelijke gevolgen bekend zijn, ook in termen van geld, wordt het bedenken van maatregelen uiteindelijk een rekensommetje. Het mes snijdt aan twee kanten: als je de analyse van de processen ook opschrijft ben je ook al een eind op weg voor je ISO Certificaat.

Wanneer?
Nou, da’s niet moeilijk: NU dus. Niet pas nadat je in de vangrail gereden bent door een staking, slecht weer, brand, overlijden, ontploffing, brug open of lekke band.

Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Critical_path_method

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x