Klantgericht werken? Alarm!

Columns

"Wat ben je aan het doen, je ligt toch niet nog stiekem te lezen in je bed?" Een uitroep die mijn moeder regelmatig slaakte onderaan de trap, als ze het licht op mijn kamer nog laat op de avond zag schijnen. Ik riep dan monter "Natuurlijk niet, mam!" en schoof snel mijn boek onder de dekens. Dit ontkenningsgedrag is een bekend fenomeen, dat ik regelmatig bij klanten terug zie als het gaat om klantgericht werken.

Vrijwel elke organisatie predikt dat zij klantgericht is, maar in veel organisaties zie ik kleine signalen die het tegendeel bewijzen. Zo had mijn moeder vroeger al snel door dat ze niet moest luisteren naar wat ik riep, maar even moest komen voelen aan het nachtlampje boven mijn bed. Had ze brandblaren op haar vingers, dan kon ze er van op aan dat ik al een flinke tijd lag te lezen, ook al deed ik alsof ik braaf lag te slapen. Gelukkig heb ik inmiddels een aantal 'nachtlampjes' die ik gebruik om te peilen hoe het er echt voorstaat met de klantgerichtheid.

Een belangrijk signaal, bijvoorbeeld bij het opzetten van een klantmeting, is de aandacht die een organisatie heeft voor het interne proces. Werkt men echt klantgericht, dan wil men de totale ervaring van de klant horen. Krijgt de eigen organisatie stiekem meer prioriteit dan de klant? Dan staat een specifiek intern proces vaak voorop. Ik krijg dan te horen "Natuurlijk is het interessant dat klanten klagen over de eerstelijns helpdesk, maar daar ben ik niet verantwoordelijk voor. Daarom wil ik dat klanten in dit onderzoek alleen een uitspraak doen over de de tweedelijns medewerkers die onder mijn verantwoordelijkheid vallen". Hoezo klantgericht? Dat is procesgericht en intern gericht werken. Ik voel de brandblaren al op mijn vingers!

Natuurlijk is het begrijpelijk dat managers graag afgerekend willen worden op het gebiedje dat zij zelf kunnen beïnvloeden en waarvoor zij zelf verantwoordelijk zijn. Net zoals het begrijpelijk is dat ik vroeger graag nog een paar hoofdstukken van dat spannende boek in bed las. Maar als ik te laat ging slapen vanwege dat leuke boek, had ik de volgende dag op school moeite om wakker te blijven. Zo hebben organisaties met teveel focus op de interne deelprocessen ook moeite om bij de les te blijven. Zij zullen de totale klantervaring nooit goed kunnen managen. Uiteindelijk is dat het echter wat jouw klanten om gaat. Weet je het geheel niet goed voor je klant te managen? En meet je alleen op deelprocesjes die voor jezelf van belang zijn? Dan hou je jezelf voor de gek als je zegt dat je klantgericht werkt. Net zoals ik mezelf vroeger voor de gek hield door te zeggen dat ik vroeg naar bed was gegaan...

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Chris Visser
Prachtig artikel, met hele mooie metafoor.

En ik ben het (helaas) roerend met je eens...

Groet,

Chris

Meer over Klantgerichtheid