Channels

Veel organisaties moeten bezuinigen. De kaasschaaf gaat nog een keer over alle uitgaven, de tarieven worden tegen het licht gehouden en de mensen van de afdeling ‘onderhoud externe relaties’ krijgen maagzweren van alle koffie die ze drinken met potentiële opdrachtgevers. En dat, terwijl de oplossing daar niet zal liggen. U kunt veel beter uw klanten voor u laten werken. Dat weten ze bij Jumbo Supermarkten en de Toppers maar al te goed.

Supermarktketen Jumbo stond tijdens de uitbraak van de Mexicaanse Griep vorig jaar voor een grote uitdaging: het schoonmaken van de winkelwagentjes. Vanuit het hoofdkantoor kwam de oekaze dat alle filialen minstens drie keer per dag alle winkelwagentjes moesten desinfecteren. Verplicht. Direct sprongen de supermarkthouders in de weerstand: schandalig! Denkt het hoofdkantoor nou echt dat wij niets beters te doen hebben? Waar haal ik de uren vandaag om die taak te volbrengen? Het geld groeit me niet op de rug! Weten ze daar wel hoe klein onze marges zijn?

Eén filiaalhouder haaldde zijn schouders op en bedacht een slim plan. Waarom zou ik mijn klanten niet gewoon deze taak laten volbrengen? En dus zette hij bij de winkelwagentjes een tafeltje neer met schoonmaakspullen en een bordje met de tekst: ‘Geachte klanten. Vanwege de Mexicaanse Griep willen wij u de mogelijkheid geven om zelf uw winkelwagen te desinfecteren. Wij stellen de middelen hiervoor gratis aan u ter beschikking.’.

Lees ook:

Customer Excellence: Resultaatgericht sturen en verbeteren

U raadt het al: de winkelwagentjes werden in dit filiaal niet drie keer per dag schoongemaakt, maar meer dan twintig keer. En het schoonmaken gebeurde nog een stuk grondiger ook. Waar in andere filialen puistige vakkenvullers met tegenzin een beetje halfslachtig karretjes aan het poetsen waren, sloegen in dit filiaal poetsgrage huisvrouwen aan het boenen: hun gezondheid stond immers op het spel! En zo had dit filiaal schone wagens, tevreden klanten…en amper investeringen voor de eigenaar. Een klassieke win-win-situatie!

Amsterdam, laat je horen!

Stel, u zit in de entertainmentbusiness. U laat uw klanten 75 euro betalen voor een avondje uit. Vervolgens mag die klant ook nog eens betalen voor een dure parkeerplek, en u zet in op een pilsprijs van 4 euro. Vervolgens laat u uw klanten zelf het grootste deel zingen. Denkt u dat uw klanten het dan ook nog accepteren als u ze aanspoort om zich op een bepaalde manier aan te kleden? Het lukt de Toppers al jaren.

Gordon, Gerard Joling, Rene Froger en Jeroen van der Boom bedenken voor hun concerten een thema (dit jaar was dat ‘hemels’) en laten per avond 40.000 mensen aanrukken in ‘hemels wit’. En denk niet dat de bezoekers dan een simpel wit shirtje over hun jas doen. Nee, de meeste bezoekers hebben een compleet nieuwe outfit gekocht. Feestwinkels in de buurt van de Amsterdam ArenA draaien recordomzetten. De strategie wordt ook doorgezet op het podium: door middel van grote Karaoke-schermen kan het publiek de teksten van alle liedjes meezingen, en volstaat het voor de Toppers om per nummer hooguit drie regels zelf te hoeven zingen. Ook hier lukt het dus om klanten te verleiden om zelf het meeste werk te doen.

Zet uw klanten aan het werk!

Klanten vinden het helemaal niet erg om zelf te werken. U moet ze er alleen wel op de juiste manier toe verleiden. Als de Jumbo-filiaalhouder een bordje geplaatst had met de tekst ‘Verplicht schoonmaken’, was het resultaat heel anders geweest. En als de Toppers het repertoire van pak ‘m beet Lou Reed of Massive Attack hadden uitgekozen als meezingers, hadden ze ook nooit zo’n succes als nu. De kunst is dus om uw klanten op een vrolijke en uitnodigende manier uit te dagen om mee te werken. En aangezien ik de aankomende tijd druk bezig ben met de geboorte van mijn eerste kind, nodig ik u graag uit om mee te denken over een thema voor mijn volgende column.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Ik wil meedenken over het nieuwe thema maar ik heb geen adres om te reageren. Dus reageer ik maar via dit kanaal. De Kamer van Koophandel zorgt ervoor dat nieuwe ondernemers bestookt worden met aanbieders. Als zij nu met hun prima databank zouden zorgen voor klanten, dan zouden zij ook toegevoegde waarde leveren en nu moeten zij mogelijk een andere baan gaan zoeken omdat zij geen toegevoegde waarde leveren. Dit lijkt mij een mooi onderwerp om over te schrijven.

een uitdagende gedachte!!! De moeite waard om zo ook eens te gaan kijken naar mijn ‘klanten’.
Ik zit in de zorgsector en mantelzorgers zijn mijn klanten. Deze groep is moeilijk te vinden / benaderen. En dat geldt voor veel van mijn collega’s in den lande.
We organiseren bijeenkomsten / cursussen maar er komen weinig mantelzorgers op af. (ook al je vervangende opvang hebt geregeld)
Ik hoop dat ik op goede ideeen kan komen, het is moeilijk om buiten vaste (denk)patronen te denken. Of heeft iemand een geweldig idee??!!
Ik sta open voor suggesties via [email protected]

x
x