Er bestaan twee leidertypen: leiders met een `type X orientatie`en leiders met een `type Y orientatie`. Dit stelt managementdenker Douglas McGregor. Volgens McGregor zijn type X-managers op zijn best cynisch en zijn slechts Machiavellistisch. Hun werknemers zijn ongemotiveerd en moeten controle en straf tot prestaties gedreven worden. Het type-Y daarentegen zijn optimistischer en zien vooral de goede bedoelingen van werknemers, gedragingen en attitudes. Zij steunen op empowerment en beloning om prestaties te realiseren.
In de praktijk hanteren veel managers type X-technieken in de hoop daarmee type Y-resultaten te behalen. Deze benadering schept niet alleen verwarring en een disfunctionele cultuur, maar werkt ook contraproductief. De attributietheorie verklaart waarom gedrag en intentie van managers zo uiteenlopen - mensen waarderen hun eigen gedrag immers altijd positiever dan hun omgeving dat doet. De dichotomie tussen type-Y intentie en type-X gedrag, wordt vooral evident wanneer organisatiepraktijken naast de mission statements van die organisaties gehouden worden.
Uit onderzoek blijkt dat hoop en angst de belangrijkste drijfveren voor het menselijke gedrag zijn. Managers moeten zich hiervan bewust worden om hun discrepantie tussen X en Y te overwinnen.
(bron: MD WEEKLY)
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>
Mag het ook een beetje gewoner, aub? En dan toch even wat de inhoud betreft: er staat verdorie niks in die tekst wat we al niet wisten! Sorry, moest er even uit.