Hoe zet je een lastige collega op zijn plek?

Ze komen in bijna ieder team voor, de lastige collega! Altijd met de hakken in het zand, alles beter weten, zijn zin door drijven en stomme grappen maken. Maar vandaag gaan we het anders aanpakken. Het doen en laten van een mens veranderd niet in 1 dag dus het vergt wat geduld en enige inteligentie van de collega. Het is aan hem om de signalen op te pikken en er iets mee te doen.

1. De scepticus

De scepticus ziet altijd beren op de weg. En zijn ze er niet, dan verzint hij ze wel.

Steek geen energie in het overtuigen van de scepticus. Benader hem als een volwassen gesprekspartner. Luister, vraag dóór en neem reële tegenwerpingen serieus. Analyseer de oorzaken van het 'ja maar'-gedrag. In veel gevallen heeft het te maken met onzekerheid. De scepticus is onzeker of hij een nieuwe taak wel aankan of voorziet statusverlies. Maak onzekerheid bespreekbaar en zoek samen naar oplossingen.

2. De lolbroek

De man of vrouw die altijd een mop of een kwinkslag achter de hand heeft. Vaak onschuldig, maar soms ook bedoeld om uw positie te ondermijnen.

Hoe pakt u hem aan?
De lolbroek wil aandacht van de groep. Leg hem niet steeds het zwijgen op, maar geef hem regelmatig de kans om op de voorgrond te treden. Gebruik de lolbroek als het u uitkomt. Heeft u tijdens een vergadering tijd nodig om na te denken? Voer de lolbroek op: de aandacht gaat naar hem en er vindt ontlading plaats. Zodra u er klaar voor bent, neemt u het weer over.

3. De ambtenaar

De ambtenaar houdt van ordening. Hij werkt graag met lijstjes, overzichten en schema's.Hij houdt zich aan afspraken en verwacht dat van anderen. Van losse eindjes of onuitgewerkte plannen krijgt hij de kriebels.

Hoe pakt u hem aan?
Val hem niet lastig met proefballonnetjes. Schakel de ambtenaar pas in als u alles inzichtelijk en overzichtelijk in beeld heeft gebracht. Gun hem de eer om nieuwe ideeën of concepten uit te werken in handboeken of procedures. Kader zo'n klus vooraf in en geef specifieke instructies voor de uitvoering.

4. De doener

De doener is gericht op actie en resultaten: 'niet kletsen maar poetsen'. Hij haakt af bij moeilijkheden of strubbelingen. Het gaat hem immers om het resultaat, níet om het proces.

Geef de doener opdrachten waar kortetermijnsuccessen zijn te behalen. Leg in uw werkrelatie met de doener het accent op resultaten, laat details zoveel mogelijk achterwege. Laat zien wat hij ermee opschiet als hij of zij met nieuwe voorstellen of klussen aan de slag gaat.

(bron: ZIBB)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>