Channels

De CEO neemt de uiteindelijke beslissingen, maar we weten allemaal dat daar meestal een heel proces aan voorafgaat waarin (senior) managers dingen in bepaalde richtingen sturen. In dat proces zijn bepaalde executives stukken invloedrijker dan anderen. Het zijn de mensen die de aandacht krijgen van hun collega’s en hun baas als ze een controversieel punt aan de orde stellen. Dingen die zij belangrijk vinden komen op de corporate agenda en worden vaak met succes opgepakt, óók als het om netelige kwesties gaat (zoals nieuwe strategische richtingen). Zij krijgen dingen voor elkaar terwijl collega’s met – formeel althans – evenveel macht of een even hoge functie daar niet in slagen. Hoe doen zij dit?

De 10 vaardigheden die uw invloed vergroten

  1. Passionele nieuwsgierigheid
    Invloedrijke managers hebben 2 facetten: aan de ene kant de projecteren ze het zelfvertrouwen en de autoriteit die nodig is om stakeholders toe te spreken en te overtuigen, aan de andere kant willen ze alles te weten komen. Ze willen weten waarom een project of een product een succes werd en een ander niet. Ze stellen continu vragen omtrent de big picture. Ze vragen waarom iets op een bepaalde manier gedaan wordt en hoe het beter kan. Ze zijn nieuwsgierig naar mensen, naar wat ze doen en waarom ze het doen. Ze zijn nieuwsgierig over alles wat hun pad kruist. Pas door voortdurend vragen te stellen slagen ze er in de mensen die voor hen werken te begrijpen en uiteindelijk efficiënter te maken. Wees een student in de menselijke natuur.
  2. Durf lastige problemen aan de orde te stellen.
    Dat getuigt van leiderschap,….
  3. Laat je persoonlijke agenda thuis.
    Als je je invloed alleen probeert aan te wenden om eigenbelangen te behartigen, bijvoorbeeld om promotie of meer macht te krijgen, loopt dat uiteindelijk vaak slecht af. Managers die zich door een organisatie ellebogen met machiavellistisch politiek spel vergeten dat persoonlijk succes een nevenproduct is van team- en corporate succes. Doorgaans boeten zij op den duur bij hun collega’s in aan geloofwaardigheid – en dus aan invloed.
  4. De capaciteit om met tegenslagen om te gaan.
    Sommige mensen omarmen moeilijkheden; ze houden ervan en hebben een uitzondelijk palmares opgebouwd in het overwinnen van tegenslagen. Mocht er een test bestaan die deze kwaliteit bij een persoon naar voren zou brengen dan zou het een enorm succes zijn, maar de meeste bedrijven komen pas met hun problemen naar buiten eens het te laat is. Het is nooit iemand anders’ schuld. De juiste managers hebben een positieve attitude naar het probleem toe en combineren dat met doelgericht werken en vastberadenheid.
  5. Blijf boven het politieke (machts)spel staan maar negeer het niet.
    Laat je chef profiteren van je kennis maar zorg dat hij toch altijd ruimte houdt om dingen een andere kant op te sturen. Ook: het is misschien onmogelijk om geen vijanden te maken – maar wie té veel vijanden heeft, redt het meestal niet. Ken je mede- en tegenstanders (en hun motieven).
  6. Teamwijsheid
    De beste managers zijn meer dan teamspelers. Ze begrijpen hoe teams werken en hoe ze het meest uit een team kunnen halen. Net als sommigen straatwijs zijn, zijn anderen teamwijs. Dat betekent dat ze begrijpen wie er in het team moet zitten om te kunnen winnen en hoe die mensen kunnen worden samengebracht achter een en hetzelfde doel. Het impact dat iemand op een groep heeft is vooral af te leiden aan de reactie en de lichaamstaal van zijn ondergeschikten wanneer hij voor een groep spreekt. Maar degenen die echt succesvol zijn in het zakenleven zijn zij die begrepen hebben hoe ze mensen kunnen motiveren en mobiliseren die niet eens rechstreeks aan hen rapporteren.
  7. Gebruik je emotionele intelligentie binnen de groep
    Wees bescheiden, ga voor op feiten gebaseerde presentaties, domineer besprekingen niet, luister naar mensen (ongeacht hun functie of niveau).
  8. Een focus op eenvoud
    Iedereen houdt van korte en bondige presentaties die to the point zijn. Maar om een of andere reden denken managers dat ze betaald worden in verhouding tot de woorden die ze spreken. Lange powerpointpresentaties zijn ook vandaag nog de norm.
  9. Onbevreesdheid
    Voel je je comfortabel wanneer de situatie oncomfortabel is? Hou je van situaties waarin roadmap, noch kompas beschikbaar zijn? Wordt je zenuwachtig wanneer de zaken goed gaan? Ben je bereid carrièrewissels te maken om nieuwe vaardigheden aan te leren?  Met andere woorden: ben je onbevreesd en stoutmoedig? Zie je nieuwe kansen, ook wanneer alles op wieltjes loopt? Dit soort mensen zal bewust een ogenschijnlijk vlot lopend scenario onderbreken om een nieuwe, betere situatie te doen ontstaan. Het gaat niet enkel om mensen die verandering omarmen, ze kunnen die verandering ook managen.
  10. Wees volhardend
    Als men tot een beslissing komt, betekent dat niet noodzakelijkerwijs dat er ook tot actie wordt overgegaan. Vaak moet je er anderen bij betrekken en er nog meer tijd en energie in steken om iets echt in beweging te krijgen.

Lees ook:

De kunst van het beïnvloeden

Je hebt als manager een andere machtspositie dan je directeur of medewerkers. Je kunt je cirkel van invloed echter wel degelijk vergroten. In ieder geval kun je je directe invloed vergroten door je eigen gedrag te veranderen.

Geen van deze eigenschappen wordt genetisch bepaald. Ze worden verworven door oplettendheid, zelfinzicht en discipline. Kortom: beïnvloed anderen, begin bij jezelf!

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: Express.be & Kluwer Management

Kennisbank onderwerpen:

Dit artikel is toegankelijk voor Pro-abonnees

Voor € 4 per maand of € 30 per jaar ontvangt u:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
Upgrade naar Pro-abonnement

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

[…] dat proces zijn bepaalde executives stukken invloedrijker dan anderen.) Voor meer informatie zie: ManagementSite Netwerk Tweet blog comments powered by Disqus […]

x
x