Channels

Vraag je je ook wel eens af, hoe het komt dat de ene persoon alles gedaan krijgt, terwijl bij de ander nooit iets lukt? Heb je ook wel eens een situatie meegemaakt, waarin je verzuchtte, dat je wou dat je meer invloed op anderen had?

Denk eens terug aan iemand die grote invloed op jou gehad heeft in jouw leven. Iemand die je dankbaar bent voor wat hij of zij voor jou betekend heeft. Het kan een ouder zijn, een geliefde oom of tante, een buurman, een leraar op school, een trainer, enz.
Wat was het precies dat die persoon deed, waardoor jij zo beïnvloed werd?

Als ik mezelf deze vraag stel, kom ik altijd weer uit bij mijn geliefde tante Francien. Ze is 93 inmiddels en vorige week heb ik haar nog bezocht. Helder van geest, met steeds meer lichamelijke kwaaltjes, was ze erg verheugd me weer eens te zien. En omgekeerd. Mijn mooiste herinneringen aan haar heb ik uit de tijd, toen ik 16-17 jaar was. Ik poetste toen iedere zaterdagochtend haar auto (een DAF 66 voor de liefhebbers). En soms deed ik wat kleine boodschappen. Maar het belangrijkste moment was altijd als ik klaar was met mijn werk en we samen een kopje thee met koekje nuttigden. Dan vertelde ik haar alles wat me dwarszat, waar ik mee bezig was, mijn idealen en wensen voor de toekomst… en mijn tante luisterde, stelde vragen en ik voelde me echt gehoord en gezien. Zelf was ze een voorbeeld van een onafhankelijke vrouw die midden in het leven stond. Zij heeft grote invloed gehad op mijn keuze voor een opleiding en zij steunde mij in mijn verlangen om het huis uit te gaan en mijn eigen leven te leiden.

Wat zijn nu de achterliggende factoren die maken dat iemand een grote invloed op anderen heeft?

Lees ook:

Overtuigend stemgebruik

In de kern gaat het om drie factoren:

1. Leren hoe te denken

Mensen die veel invloed hebben, leren je hoe je moet denken. Hoe je op een andere manier naar zaken kunt kijken, wat de succesfactoren zijn, wat andere perspectieven zijn om tegen zaken aan te kijken. Neem bijvoorbeeld het boek van Napoleon Hill: Think and Grow Rich. Hij deed onderzoek naar succesvolle mensen en wat maakte dat zij succesvol waren en anderen niet. Zijn boek is een klassieker geworden doordat het de manier van denken van succesvolle mensen onthulde. Of neem de 7 eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen Covey. Zeven principes die leiden tot effectief leiderschap. Mensen die veel invloed hebben leren anderen, hoe zij moeten denken over hun leven om succesvoller, effectiever, meer ontspannen enz. te zijn. Het belangrijkste dat ouders hun kinderen kunnen meegeven is ze leren hoe te denken.

2. Uitdagen van excellentie

Mensen met veel invloed dagen anderen uit om hun standaarden te verhogen. Om meer uit hun werk en leven te halen. Dat kan op drie verschillende gebieden:
– Karakter: hoe kun je een goed, integer, betrouwbaar, authentiek mens worden?
– Verbinding met anderen: hoe kun je je sterker verbinden met je gezin, je partner, je medewerkers?
– Bijdrage: hoe kun je een grotere bijdrage leveren aan de samenleving?

3. De weg wijzen en een rolmodel zijn

De mensen die jou inspireren zijn waarschijnlijk ook een rolmodel voor jou en zij wijzen de weg die jij kunt gaan door hem zelf voor te leven.

Welke van deze 3 factoren herken je?

Als je nu even terugdenkt aan degenen die in jou leven een belangrijke rol hebben gespeeld, dan herken je waarschijnlijk een of meerdere van deze factoren. Deze oefening is bijzonder waardevol om van tijd tot tijd eens te doen. Wie hebben mij geleerd hoe ik moest denken? Wat vertelden zij mij? En wie hebben mij uitgedaagd om de volgende stap te zetten, om een groter domein te betreden? Wie waren mijn rolmodel en in welk opzicht? Kortom: wat maakte dat ze mij konden beïnvloeden?

De volgende stap is dan om de vraag om te keren: wat ga ik doen om anderen te beïnvloeden? Hoe kan ik anderen helpen om hun manier van denken verder te ontwikkelen zodat zij succesvoller zijn? Hoe kan ik hen uitdagen meer uit zichzelf te halen? En hoe kan ik een rolmodel zijn voor anderen?

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x