Hoe emotioneel intelligent ben jij?

Actueel

Op je werk kom je voortdurend in situaties waarin je met andere mensen moet onderhandelen. Met je baas, met je collega's of met klanten. Soms wordt daarbij veel van je gevraagd. Hoe gebruik je dan je emoties en... hoe blijf je ze de baas?

Kijk de volgende keer dat je in een vergadering zit eens goed om je heen en registreer wat je aan (verborgen) emoties en gedrag ziet: arrogantie, mokken, opgeblazen geklets, lichtgeraaktheid, krampachtigheid, dichtklappen, cynische opmerkingen, nijdigheid, zeuren over procedures, je niet laten kennen... en zo weten we er nog wel een paar. Hoe emotioneel intelligent moet je zijn om daar goed mee om te kunnen gaan?
Kijk naar onderstaande punten en bepaal voor jezelf hoe emotioneel intelligent je bent of aan welke punten je nog moet werken.

  1. Zelfbewustzijn
    Bij zelfbewustzijn gaat het om de kennis die je van jezelf hebt: weten wat je motiveert en waarom je bepaalde dingen doet. In je werk kun je dat vertalen naar: weten wat je sterke en je zwakke kanten zijn. Toegespitst op emotionele intelligentie gaat het om de kennis die je hebt van je eigen emoties: weet je bijvoorbeeld waarom je eigenlijk (onderhuids) woedend wordt wanneer je collega je aanspreekt op je slordigheid?
  2. Empathie
    Empatie betekent letterlijk: het vermogen je in te leven in de gedachten en gevoelens van anderen: snap je bijvoorbeeld best dat je collega om een futiliteit enorm tegen je uitvalt omdat ze eigenlijk zenuwachtig is voor de presentatie die ze morgen moet houden?
  3. Zelfbeheersing
    Hierbij gaat het om je vermogen je eigen gevoelens te beheersen en te reguleren. Een voorbeeld; niet ontploffen of meteen gaan huilen als je ergens (in jouw ogen onterecht) op wordt aangevallen, maar de zaak innemen en (later) zo rustig mogelijk duidelijk maken waar je het niet mee eens bent.
  4. Zelfmotivatie
    De verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van je werk als managementondersteuner ligt voor het grootste deel bij jezelf. Kun jij jezelf steeds weer opnieuw motiveren om je werk zo goed mogelijk te doen en weet je werkelijk wat jou motiveert?
  5. Sociale vaardigheid
    Sociale vaardigheid kun je omschrijven als een effectief niveau van beleefdheid in de omgang met mensen om bepaalde doelen te realiseren. Welke eisen er aan je sociale vaardigheden worden gesteld hangt af van de organisatie waar je werkt. In een informeel, jong bedrijf, zullen die eisen minder hoog zijn dan in een hiërarchisch georganiseerde organisatie.

Met het ontwikkelen van je emotionele intelligentie kun je je hele (werkende) leven bezig zijn. Maar bedenk: hoe hoger je emotionele intelligentie, hoe groter de kans dat je succesvol bent in een bepaalde omgeving, zowel in werk- als in privésituaties.

(bron : Management Support)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Emotie management