Hóe getalenteerd en succesvol je als manager ook bent, je zult onvermijdelijk fouten maken en slechte gewoontes ontwikkelen. Als beginnend manager heb je meestal geen gebrek aan supervisie. Je wordt stevig gecoacht, gementord en gemonitord. Maar hoe verder je carrière vordert, hoe minder eerlijke, bruikbare feedback je krijgt. En dan sta je er op een gegeven moment bijna helemaal alleen voor.
Een paar tips:
Wees proactief: Proactieve mensen mijden de slachtofferrol en leggen de schuld van problemen niet bij anderen.
Houd uw doelen in gedachten: Zorg dat u duidelijk weet wat u wilt bereiken, zodat u altijd met dat doel voor ogen kunt werken.
Belangrijke zaken eerst: Trek uw eigen plan. Organiseer uw leven rondom uw eigen prioriteiten en niet rond die van anderen. Laat u leiden door de principes waaraan u belang hecht.
Denk win-win: Heb respect en denk in termen van overvloed en mogelijkheden, niet in schaarsheid en competitie.
Eerst begrijpen, dan begrepen worden: Er gaat veel mis omdat leiders eisen dat ze begrepen worden. Maar een leider moet eerst de ander begrijpen, dan komt de mogelijkheid om zelf te spreken en begrepen te worden vanzelf. Door te luisteren vergroot u uw inzicht en begrijpt u hoe anderen tegen de zaken aankijken.
Houd de zaag scherp: Zorg voor groei en vernieuwing op de vier aspecten van menselijk gedrag: mentaal, sociaal-emotioneel, spiritueel en fysiek.
Vind u stem: Leidinggeven is vandaag minder een kwestie van aanwijzingen geven. Steeds meer mensen moeten zichzelf zelfstandig ontplooien. Zet uw medewerkers in als human being in plaats van human resource. Niet alleen hun handen of hoofd.
Alleen is maar alleen
Je wordt niet meer gecontroleerd in je dagelijkse bezigheden en krijgt dus alle ruimte om fouten te maken. Tegen de tijd dat je fouten aan het licht komen, is het waarschijnlijk te laat om ze te corrigeren en om de negatieve effecten ervan - op de business en op je carrière - ongedaan te maken.
Met andere woorden: managers in hoge(re) posities moeten zichzelf geregeld evalueren en doorlichten. Hóe getalenteerd en succesvol je ook bent, je zult onvermijdelijk fouten maken en slechte gewoontes ontwikkelen, en zonder dat je het in de gaten hebt, zal de wereld om je heen op subtiele wijze veranderen.
Vragen ter reflectie
Om zichzelf te evalueren beantwoorden managers cruciale vragen op zeven gebieden.
Visie en prioriteiten.
In de hectiek van het dagelijks werk schiet het er zomaar bij in dat je je visie goed communiceert, op zo'n manier dat je mensen er hun activiteiten mee kunnen focussen.
Vraag 1. Hoe vaak communiceer ik een visie voor mijn business?
Vraag 2. Heb ik drie tot vijf prioriteiten geïdentificeerd en gecommuniceerd voor het bereiken van deze visie?
Vraag 3. Kennen mijn mensen de visie en de bijbehorende prioriteiten?
Tijdmanagement.
Een leider moet weten hoe hij en z'n mensen hun tijd besteden, op een manier die bij de prioriteiten past.
Vraag 4. Besteed ik mijn tijd in overeenstemming met mijn prioriteiten?
Vraag 5. Besteden mijn mensen hun tijd in overeenstemming met de prioriteiten voor de business?
Feedback.
Leiders schieten vaak tekort in het direct en tijdig coachen van hun mensen. Dat kan leiden tot nare verrassingen.
Vraag 6. Geef ik mijn mensen tijdige en rechtstreekse feedback waarnaar ze meteen kunnen handelen?
Vraag 7. Heb ik vijf of zes junior medewerkers om me heen die me de dingen vertellen die ik misschien niet wil horen maar wel moet weten?
Opvolgingsplanning.
Wie zijn opvolging niet actief plant, delegeert onvoldoende en riskeert een ‘besluitvormingsbottleneck' te worden. Nog een risico: sleutelmensen vertrekken omdat ze carrièrematig onvoldoende worden voorbereid en uitgedaagd.
Vraag 8. Heb ik (minstens in m'n hoofd) een of meer mogelijke opvolgers gekozen?
Vraag 9. Coach ik deze mensen en geef ik ze uitdagende opdrachten?
Vraag 10 Delegeer ik genoeg? Ben ik een besluitvormingsbottleneck?
Alignment.
De wereld verandert continu, dus moeten leiders hun onderneming blijven aanpassen.
Vraag 11. Is het ontwerp van mijn bedrijf nog in lijn met de sleutelsuccesfactoren voor de business?
Vraag 12. Als ik mijn bedrijf van nul af zou moeten opzetten, wat voor ontwerp zou ik dan kiezen? Hoe zou het afwijken van het bestaande design?
Vraag 13. Moet ik een taskforce opzetten die deze vragen beantwoordt en aanbevelingen doet?
Leiden onder druk.
Het doen en laten van leiders in stressvolle tijden is zeer zichtbaar en heeft veel impact op de bedrijfscultuur en het gedrag van medewerkers. Leiders moeten daarom hun ‘stresstriggers' kennen en hun gedrag bewust afstemmen in lijn met hun opvattingen en kernwaarden.
Vraag 14. Wat voor soort gebeurtenissen creëren pressie voor mij?
Vraag 15. Hoe gedraag ik mijzelf als ik onder druk sta?
Vraag 16. Welke signalen zend ik uit naar mijn mensen? Zijn dat nuttige signalen of ondermijnen ze het succes van de business?
Trouw aan jezelf blijven.
Succesvolle executives hebben een leiderschapsstijl die past bij de behoeften van de business én bij henzelf.
Vraag 17. Is mijn leiderschapsstijl een weergave van wie ik echt ben? Voel ik me er lekker bij?
Vraag 18. Kom ik voldoende op voor waar ik voor sta?
Vraag 19. Ben ik te politiek correct?
Vraag 20. Hou ik me in of schrik ik ervoor terug om mijn kijk op dingen te geven uit angst m'n bonus of promotie mis te lopen?
Meer over dit onderwerp op: 1MinuteManager en JongeBazen
(bron: Sigma)
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>