Hedgefondsen in Nederland: een botsing der culturen.

Equity-maatschappijen en hedgefondsen doen veel stof opwaaien. De discussie over de positieve en negatieve aspecten laaide weer op toen ABN AMRO in gesprek ging met Barclays en er enkele kapers op de kust verschenen. Veel nationalisten en romantici met enig historisch besef wijzen ons er graag op dat met een overname van ABN AMRO ruim 400 jaar aan historie verdwijnt. Het is ook smeuïg dat het bedrijf dat de aandeelhouderswaarde uitvond er nu zelf ten prooi aan valt.

Het doorslaggevende argument, ook van de vereniging van effectenbezitters (VEB), is aandeelhouderswaarde. De paradox is dat een door Collins en Porras gedegen uitgevoerd Amerikaans wetenschappelijk onderzoek aantoont dat sturen op aandeelhouderswaarde over het algemeen slecht uitpakt voor aandeelhouders. Sterker nog, volgens het onderzoek van Collins en Porras verdient een stakeholdersbenadering veruit de voorkeur, waarbij aandeelhouders in hun eigen belang op de laagste trede van de hiërarchie moeten staan.

Waarom mislukken veel overnames en fusies, maar ook bedrijfssplitsingen? Omdat medewerkers er zelden door geïnspireerd raken. De missie, de kernwaarden en het bestaansrecht van de organisatie worden meestal ontworteld. Medewerkers vluchten daarom in fysiek en mentaal verzuim of stappen over naar een concurrent. Dat komt de productiviteit en klantgerichtheid niet ten goede. Klanten lopen weg en komen niet meer terug.

Ikzelf bankier bijvoorbeeld al jaren bij de ABN AMRO en denk sterk over een overstap. Waarom? Financiële producten zijn een 'commodity'. Zoals met alle commodoties is de consument weinig merkentrouw als er geen onderscheidend merk is. Banken zijn gewend om hun producten te rationaliseren en onderscheiden zich daarom meestal niet van hun concurrent. Onderscheiden kan een bank zich dus alleen door een emotionele lading aan hun merk te geven. In lijn met de bevindingen van Suzanne Piët bankierde ik bij de ABN AMRO vanwege haar historie en haar betrokkenheid bij de Nederlandse sport. Helaas is de emotionele lading bij de ABN AMRO momenteel vooral negatief. Daarom overweeg ik een overstap naar de Rabobank of Bizner. De Rabobank heeft immers eenzelfde belevingswaarde voor mij als de ABN AMRO had. De Bizner Bank onderscheidt zich wel door haar propositie.

Ik ken veel mensen bij ABN AMRO, zowel zakelijk als privé, waar ik de afgelopen dagen mee van gedachten heb gewisseld. Zonder uitzondering denken zij na over hun toekomst, prepareren hun curriculum en slaan aan het solliciteren. Soms zijn ze al actief op zoek naar een nieuwe werkgever, maar vaker worden ze zonder schroom benaderd door headhunters en recruiters. Ik vermoed dat de ABN AMRO en de verkoopbare onderdelen daarvan ten dode opgeschreven zijn. De geest is immers uit de fles en laat zich niet meer terugstoppen. Jammer voor de aandeelhouders.

Dennis van der Spoel is Strategy Consultant bij ADES Managementstrategieën. U kunt hem bereiken via dennis@adesinfo.nl.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Dennis Spoel
1. De ABN AMRO komt immers voort uit de Nederlandsche Handel-Maatschappij die in 1824 door koning Willem I werd opgericht om de enkele jaren eerder ter ziele gegane Vereenigde Oost-Indische Compagnie weer leven in te blazen. De VOC was het eerste bedrijf ter wereld dat aandelen uitgaf, de moeder alle NV's en uitvinder van het begrip aandeelhouderswaarde.

2. Maar afgezien van nationalisme en historisch besef gaapt er een veel fundamentelere kloof tussen de aan de discussie deelnemende partijen, namelijk verschillende door de eeuwen heen gevormde culturen die sinds de tweede wereldoorlog sterk in beweging zijn.

3. De Rijn heeft een enorm belangrijke rol gespeeld in de verspreiding van de eerste drie cultuurstromen. De uitbreiding van het Romeinse Rijk werd in 9 AD door de Germanen gestopt waardoor de Rijn de grens werd tussen de Latijnse en Germaanse invloedssferen. Dit maakte later de weg vrij voor het ontstaan van de Angelsaksische en Rijnlandse culturen.

4. In het Nederlandse zakenleven hebben wij voornamelijk te maken met de Rijnlandse en Angelsaksiche culturen, al vinden we onder de Rijn in het Bourgondisme dus nog wel wat Latijnse invloeden, evenals in de inburgering van veel moslims uit het Middellandse Zeegebied.

5. Bovenstaande column is een management summary van een eerder gepubliceerd artikel.