GSM-model geeft een beeld van samenhang en kansen

Een belangrijk euvel is het ontbreken van samenhang in programma’s en projecten, in het bijzonder op het vlak van technologie en organisatieontwikkeling. Dat leidt ertoe dat programma’s en projecten elkaar in de weg kunnen zitten, of zelfs tegengestelde doelen nastreven, of een veel te hoge ambitie hebben. Dat kost handenvol geld omdat programmadoelen en de gewenste veranderingen niet, later of tegen veel hogere kosten of een lagere kwaliteit worden gerealiseerd.

Sturen op samenhang
We kunnen veel meer sturen op samenhang, wanneer we inzicht hebben in waar de organisatie staat op bepaalde vlakken, waar ze naartoe wil en welke stappen daarvoor genomen moeten worden. Het Grow Smart Scenario Model is een meetlat waarlangs we de (BI) organisatie kunnen leggen. In het GSM-model richten we ons op de aspecten die doorslaggevend zijn voor leiderschap, organisatieontwikkeling, besturing en digitalisering binnen organisaties.

Het model is opgebouwd uit vijf dimensies:
Organisatie:
hoe is de structuur van de organisatie vormgegeven, welke cultuur en oriëntatie hebben we, hoe sterk is de interne politiek en hoe ziet de omgeving van de organisatie er uit?
Management: op welke manier sturen we onze mensen aan en besturen we de organisatie?
Technologie: welke technologie is er nodig om de organisatie en het management te ondersteunen in hun taken en zelfs op een hoger niveau te kunnen brengen?
Informatie: hoe is de informatiehuishouding georganiseerd? In welke vorm en met welke frequentie verspreiden we stuurinformatie? Kennen we onze doelgroep(en) en is de informatie daarop afgestemd?
Mens: hoe geven we de ontwikkeling van onze medewerkers vorm? hoe belonen we onze medewerkers? Welke ‘incentives’ hebben wij ontwikkeld voor onze mederwerkers?

Gebruikt het GSM-model om een "foto" te maken van de (BI) organisatie. Eerst wordt in een organisatie de huidige positie bepaald ten aanzien van de verschillende dimensies en kenmerken. Dit geeft een beeld van waar de organisatie staat en op welk niveau de organisatie zich bevindt (maturiteit van de verschillende dimensies). De tweede stap is het gewenste ambitieniveau te bepalen voor de komende jaren en weer voor dezelfde dimensies. Waar willen we over bijvoorbeeld drie jaar staan?

Te hoge ambities
Het verschil tussen huidig en gewenst kan te groot zijn om binnen de gestelde periode in te lopen. Dit kunnen we vrij gemakkelijk achterhalen wanneer we op globaal niveau de projecten beschrijven, inclusief de daarbij benodigde menskracht, middelen, risico’s en resultaten. Er kan te weinig geld voorhanden zijn, of we ontberen resources, of de risico’s worden te groot om te dragen.

Bij een te hoog ambitieniveau (te veel niveaus tegelijk willen nemen) kan het verleidelijk worden om stappen over te slaan. Met behulp van het GSM model zijn we in staat om de meest kansrijke programma’s en projecten eruit te halen en verder uit te werken. Het herkennen van een slechte balans heeft als gevolg dat we zaken beter op elkaar kunnen afstemmen. Zodoende investeren we alleen in zaken die er echt toe zullen doen.

Het ManagementSite Netwerk geeft u meer kennis over Management modellen.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Passionned) Meer informatie? Neem contact op met Daan van Beek of Berdino Verweij.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jan Takke
In een column getiteld "De som der delen", in het toenmalige blad CA Techniek (2003), heb ik ook eens het gebrek aan samenhang tussen allerlei ICT "oplossingen" over de hekel gehaald. Terwijl ik de schuld enerzijds legde bij het gebrek aan architectuurdenken en standaardisatie aan leverancierszijde, kreeg toch ook de waarde klant een veeg uit de pan, want....
"zijn het niet de klanten zelf, die enthousiast telkens weer nieuwe ICT projecten opstarten zonder zich zelfs maar om de relatie met hun eigen bestaande deelsystemen al te druk te maken? Jawel, alwéér een nieuw project, maar wéér mikkend op een kortere time to market van betere producten voor minder geld.
Is het geen Excel-lent idee om al uw projecten eens onder elkaar te zetten met daarnaast de kolommen TIME-to-MARKET, KWALITEIT en PRODUCTIVITEIT met daarin de te verwachten bijdrage per project. Tel ze dan eens op, al die ambities van al uw projecten, en krab u vervolgens gerust eens achter de oren…"

De context van deze column betrof vooral grote bedrijven, met veel linkerhanden, die niet weten wat de rechter doet, en een management, dat liever geanimeerde powerpoints ziet van een nieuw project dan saaie excel overzichten van reeds bestaande. Is er in 5 jaar iets veranderd?

De complete tekst is te downloaden van de site:
http://onlinearchief.array.nl/index.php
(via auteursnaam in de zoekmachine)

Jan.Takke@cadvice.nl