Groei eindigt op oei

Groei schijnt erg gemakkelijk hetzelfde te betekenen als ‘meer’ en ‘groter’. Ofte wel: we zoeken het vooral in kwantiteit. Meer asfalt, meer geld, groter huis, grotere wensdromen. Da’s tenminste duidelijk, meetbaar en bijna onweerstaanbaar. Groei verbetert ons leven, groei is het antwoord op alle vragen. En dan komt de euforie: bomen die tot in de hemel groeien, de ‘sky’ die de ‘limit’ is en dat soort werk.

Maar als de groei in de vliegtuigstoel naast u zit, is de lol er snel vanaf. U krijgt steeds minder ruimte, de hapjes en drankjes gaan uw neus voorbij en vooral de genoten aandacht slinkt zienderogen. De meest geziene reactie is dat ‘de achterblijvers’ vinden dat ze ook moeten groeien, anders “vallen ze buiten de boot”. Maar zet dat wel zoden aan de dijk?

De oplossing is natuurlijk veel eenvoudiger: verkoop je stoel aan de groeier en ga lekker eersteklas zitten. Met andere woorden: gebruik kwaliteit en inventiviteit in plaats van het kopiëren van het gedrag dat tot de ongewenste situatie leidt. Groei is een middel en geen doel. Tot een bepaalde schaalgrootte is groei noodzakelijk. Maar groei heeft een prijs: de zaken worden ingewikkelder, de taken specialistischer en de afvalberg groter.

Het bewustzijn van deze prijs geeft ons een glimp van het werkelijke doel: optimale aanpassing aan de omstandigheden. Maar is de mens niet een wezen dat juist de omstandigheden wenst aan te passen aan de eigen ambities? Wel: de tijd dat we de Indianen een kopje kleiner maakten en westwaarts trokken is voorbij. De wereld is rond en we bijten in onze eigen staart. Change? Yes we can!

Kairos Jeroen van Oyen
KAO communicatie
http://www.kao.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jos Steynebrugh
Kairos,
Leuke invliegroute.
Even flauw doen: je eigen website staat bol van de “groei-items”

• uw verkoopresultaten opkrikken (=groei)
• mensen informeren en motiveren (=anders)
• uw imago en marktpositie versterken (=groei)
• relaties met uw klanten en afnemers verbeteren (=groei)
• veranderingsprocessen goed laten verlopen (=groei)
• bezoekersaantallen verhogen (=groei)
• identiteit / aantrekkingskracht vergroten (=groei)
• klagers veranderen in trouwe klanten (=groei)
• mensen in organisaties laten samenwerken (=anders)
• burgers positief laten denken (=groei)
• uw nieuwe product of dienst op de kaart zetten (=groei)
• uw presentatie er als koek laten ingaan (=anders)

Precies 3 van de 12 items die je daar aangeeft los je zelf op met “groei”

Maar bij innovatie gaat het vaak over “anders” in plaats van “méér / minder” van iets. Dit om even aan te geven dat het nog niet zo simpel is om niet standaard naar de waterpomptang- oplossing te grijpen.

Maar je hebt gelijk: ik krijg TWEE komkommers bij een C1000 actie. Waaròm nou toch als ik er één nodig heb? Waarom niet de prijs gehalveerd? Waarom kan ik alleen 2 kilo uien kopen? Een belbundel bestellen? Een pakket zenders bij Ziggo? Vier penlite batterijen? 12 tomaten, 12 citronen. Wat moet iemand nou met 12 citroenen, vraag ik me dan af. Recept voor azijnpissers-dieet?

Nou, dat snappen ze hééélemaal bij AH, maar niet heus!. De prefab maaltijden waar alle ingrediënten in de gewenste verhouding in zitten is er wèl. Maar alleen voor veelvouden van 2 personen.

Wanneer houden fabrikanten / leveranciers eens op met consumenten collectief naar meer consumptie te dwingen? Wanneer wordt men eens creatief? Waarom niet een . . .
• exotische vrucht kado bij peen-en-ui?
• appelflap bij brood?
• vegetarische burger bij een Unox-worst?
• pakeerpenning bij inlevering van een parkeerboete?
• fles wijn bij 4 sixpacks Heineken?
• fles olijfolie bij 4 pakken bak-en-braad merk X?
• iets ANDERS dan steeds maar méér van hetzelfde?

Komop, collegae marketeers, zet em op: je KAN het! Gá ervoor . . . . .

Jos Steynebrugh
Marketing & nnovatie Consultant
www.changeenhancement.nl