Geen geld maar perceptie ter motivatie

Volgens een onderzoek hebben loyaliteitsbonussen de toekomst in de strijd van werkgevers om de trouwe medewerker. Wat is de winst voor een bedrijf om een medewerker die al met een half been buiten staat, met de moed der wanhoop binnen te houden door maar met geld te gaan strooien?

Werkgevers moeten zich niet laten leiden door angst. Loyaliteit koop je niet, loyaliteit moet je verdienen.

Je moet het probleem een stap voor zijn, door ervoor te zorgen dat toppers niet weg wíllen. Natuurlijk vraagt de nieuwe generatie daarbij om andere zaken dan de generaties voor hen, maar speel daar op in. Beloon ze goed. Investeer in randvoorwaarden als een bedrijfscrèche of thuiswerken. Bied medewerkers de ruimte voor zakelijke en persoonlijke ontwikkeling. Stuur ze naar trainingen, cursussen en coach ze. Zorg ervoor dat ze carrière kunnen maken, als ze daar aan toe zijn.

Percepties, emoties en motivaties van werknemers hebben een grotere impact op hun performance. Het blijkt dat mensen beter presteren wanneer ze gedurende hun werkdag relatief veel positieve emoties en intrinsieke motivatie ervaren. Gunstige percepties ten aanzien van hun werk, hun team, leidinggevende en hun organisatie zijn eveneens belangrijke voorspellers van een goede performance.

Vooral het gedrag van de direct leidinggevende is van grote invloed op de innerlijke belevingswereld van de werknemer. Wanneer de beste werkdag van de onderzochte werknemers afgezet wordt tegen de allerslechtste, blijkt dat het (gepercipieerde) vermogen om vooruitgang te boeken in het werk het belangrijkste verschil is. Voortgang en interpersonele kenmerken en gebeurtenissen blijken een wisselwerking op elkaar te hebben.

Test u zelf!:
Goed voorbeeld doet volgen; hoe zit dat bij u..?
door: Rob Bertels

Effectief functioneren in organisaties is vandaag de dag geen gemakkelijke opgave. Ons werk speelt zich af in complexe organisaties, in voortdurende verandering.

(bron: Management Team)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

ronald molendijk
Helemaal mee eens. In onze Process Excellence omgeving waarin we soms zeer high level bezig zijn, probeer ik samen met mijn medewerkers altijd in te bouwen dat we zoveel mogelijk kleine successen kunnen vieren. Waar mogelijk splitsen we zoveel mogelijk zaken op in kleine stappen en/of door te kijken of er mogelijkheden zijn voor onmiddelijke verbetering en die dan ook in te voeren samen met de business. We noemen dit ook wel de "go for low hanging fruit" Het geeft namelijk direkt de energie die je nodig hebt om door te gaan....wat je ook hebt als je een appel eet :-)