Het first mover advantage is onzin

De persoon of onderneming die een baanbrekende nieuwe markt aanboort, is niet per se ook degene die er een grootschalige markt van maakt. Sterker nog, de geschiedenis leert dat een markt zelden of nooit wordt gedomineerd door de partij die het product of de dienst in kwestie als eerste heeft gelanceerd. Dit moet te denken geven voor al diegenen die al vele jaren verkondigen dat grote, bestaande ondernemingen innovatiever kunnen worden – als ze maar meer eigenschappen van starters overnemen.

Niet Silicon Valley naäpen

Dat schrijven de Costas Markides en Paul Geroski in Holland Management review. De auteurs, verbonden aan de London Business School, onderzochten aan de hand van een twintigtal producten – van auto’s tot witte bonen in tomatensaus – hoe een nieuwe markt ontstaat en zich ontwikkelt. Wat blijkt? Veel ‘first movers’ hebben kennelijk toch niet echt een doorslaggevend ‘advantage’. Eigenlijk ligt dat ook voor de hand, vinden de auteurs: pioniers en uitvinders zitten nu eenmaal heel anders in elkaar dan ‘empire builders’. De les voor grote ondernemingen is dan ook, met een sarcastische knipoog naar Gary Hamel: probeer juist niet om in eigen huis Silicon Valley na te apen, maar pak systematischer en doelbewuster de kansen die door externe pioniers onophoudelijk worden aangeboord.

(bron: Managersonline.nl)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Frans Duurland
De auteurs zeggen het blijkbaar zelf ook: eigenlijk ligt het voor de hand. Wel leuk dat het nu blijkbaar met onderzoek is onderbouwd.

Mijn perceptie is dat grote multinationals bijna altijd de kat uit de boom kijken. Als een bepaald concept lijkt te werken wordt het gekopieerd of simpelweg opgekocht en daarna professioneel doorontwikkeld. Het systematisch en doelbewust pakken van kansen die door externe pioniers worden aangeboord is natuurlijk wel een kunst op zich. Je mag ook je ook niet het kaas van het brood laten eten doordat pioniers patententeren op een terrein dat voor jou strategisch belangrijk is.

Paul Oldenburg
Een typisch geval van First Mover Advantage lijkt mij toch wel het succes dat Volkswagen op dit moment in China heeft.

Volkswagen was de eerste die het aandurfde om in het Chinese model te gaan produceren. Nu laat zij de concurrentie met een marktaandeel van 14% ver achter zich.

Ik ben benieuwd hoe de auteurs dit verklaren.