De elektronische dollar

Als inkoper vraag je regelmatig prijzen op bij diverse leveranciers.

Het kan natuurlijk voorkomen dat deze prijzen tussendoor wijzigen, echter mag je er toch vanuit gaan dat wanneer je een prijs(lijst) ontvangt, deze niet meer wijzigt. Helaas komt het maar al te vaak voor dat een prijs toch ineens verandert, vooral bij dollar gerelateerde artikelen. Dit kan soms behoorlijk veel problemen opleveren en veel geld kosten. Zeker in de e-commerce zien we dit vaak terugkomen, omdat men met een ander businessmodel werkt. Het snelle en dynamische karakter zorgt ervoor dat het inkopen van bestelopdrachten direct online mogelijk is en wijzigingen direct doorgevoerd kunnen worden. Veel voordelen dus, maar ook nadelen.  

Vroeg in de ochtend wordt een elektronische prijslijst met artikelen en prijzen ingeladen. Dit zijn de prijzen vanuit de leverancier, feitelijk de prijslijst en dus het aanbod van die dag. Op basis van deze prijzen kan gecalculeerd worden. De inkoper koopt naar aanleiding van deze prijzen een order in, bij de door hem gewenste leverancier. In de loop van de dag blijkt het product duurder te zijn binnengekomen bij de leverancier en een prijswijziging volgt. Door de prachtige inkoopmogelijkheden via internettechnologie, worden ook bij de wederverkoopkanalen die hun systemen gekoppeld hebben deze prijzen automatisch aangepast. Ook prijswijzigingen in het nadeel van de wederverkoper dus. Dit levert meteen een punt van discussie op. Elke keer dat een prijs wordt gewijzigd moet namelijk uitgezocht worden waarom de prijs is gewijzigd en zonodig moet de inkoper reclameren bij de leverancier. Krijgt men te horen dat de prijs is verhoogd vanwege een wisselende dollarkoers, dan betekent dit feitelijk dat de marge die is gemaakt door de wederverkoper vaak direct weer weggepoetst is, door deze verhoging. Dit zou niet zomaar moeten kunnen natuurlijk.

Zeker in de e-commerce is het belangrijk dat er goede afspraken worden gemaakt over het omgaan met prijswijzigingen als het om dollargerelateerde producten gaat. Het is veel gemakkelijker en efficiënter om hier eerst afspraken over te maken, dan tijd te besteden aan elke prijswijziging incidenteel. Structurele afspraken hierover maken schept immers voor beide partijen veel meer duidelijkheid. Het komt nog altijd veel te veel voor dat dit niet gebeurt of men hier in contracten geen rekening mee houdt.

Vaak worden deze prijswijzigingen wel weer gecorrigeerd of wordt een commerciële oplossing gezocht, want men koopt in naar aanleiding van een bepaald aanbod. Echter door het stijgende volume van inkooporders bij eenzelfde leverancier, kunnen een aantal prijswijzigingen toch flink wat tijd in beslag nemen. Zo zien we maar dat de dollar ook in de e-commerce een belangrijke rol blijft spelen en prijzen behoorlijk automatisch kunnen fluctueren. Alertheid geboden dus!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>