Eigen volk eerst?

Bij aannemers, ingenieursbureaus en advocatenkantoren merk ik de neiging om eigen volk boven professionaliteit te stellen. De economie van de leverancier staat voorop, dan de uitsluiting van concurrenten, en op de laatste plaats komt de economie van de klant.

Contractanten en inleners worden als eerste opgezegd. Eigen mensen worden niet ontslagen, met sabbatical gestuurd, of uitgeleend, maar ingezet op projecten waar ze niet thuis horen. Niet de kennis en ervaring worden geoptimaliseerd, maar de kosten.

Een korte termijn strategie, die ook nog eens het gevoel voor integriteit ondermijnt. Organisatieadviseurs blijven bij deze beroepsgroepen niet achter.

Misschien zou een deel van de onderbezetting bij adviesbureaus gebruikt kunnen worden om de gedragscodes nog eens bij te stellen.

In de ROA OOA gedragsregels voor organisatieadviseurs is nergens sprake van een verwijsplicht. Of een informatieplicht over de kwaliteiten van andere, wellicht beter gekwalificeerde leveranciers. Of zelfs beroepsgroepen. Waarom je als adviseur laten inschakelen, waar een accountant of jurist meer voor de hand zou liggen?

Hier zijn enkele regels:

“….De adviseur draagt in zijn handelen actief bij aan de goede reputatie van de professionele vakgemeenschap zoals die zich heeft verenigd in de ROA…” in regel 2 doet denken aan het Medisch Spectrum Twente. Het patiëntenbelang werd daarbij ondergeschikt gemaakt aan de reputatie van het ziekenhuis. Waardoor Jansen Steur nog jarenlang zijn fatale werk kon voortzetten. De commissie Lemstra heeft dat pijnlijk helder aan het licht gebracht.

“….De adviseur spreekt zijn opdrachtgever er op aan als zijn handelwijze niet voldoet aan oprechtheid, verantwoordelijkheid en zorgvuldigheid…” lijkt op TNT die de klant probeert groen op te voeden. Jaffe Vink heeft in de NRC van 6 september prachtig beschreven hoe TNT de rollen omdraait. TNT profileert zich als perfect duurzaam: nu alleen de klant nog.

“….De opdrachtnemers zullen de voor de opdracht nodige kennis, ervaring, persoonlijke eigenschappen, vaardigheden en tijd inzetten….” moet zeker gehandhaafd blijven. Ook in tijden van recessie. Als “de bank”vol zit. Onderbezet zijn wil niet zeggen dat je geschikt bent voor elk project. Deskundigheid en ervaring is het eerste wat je een klant moet bieden, desnoods ingeleend, via samenwerking, of via verwijzing. En verzin iets anders voor niet of verkeerd gekwalificeerde bankzitters.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

rob leenders
Lid sinds 2019
Onderbelicht in deze constatering is de wens van de medewerker, die ondanks zijn op sommige punten mindere kwalificaties zich geroepen voelt om in deze economische downturn zich te ontwikkelen tot een kennishebbende op een tot op dit moment voor hem of haar onbekend gebied.
Wat niet vergeten moet worden is de wederzijdse loyaliteit tussen medewerker en bedrijf, waardoor er besloten wordt niet op kennis en vaardigheden, doch op kosten te managen. Medewerkers die al langere tijd toegevoegde waarde hebben aangetoond, kunnen natuurlijk ook op andere gebieden toegevoegde waarde creëren. Een bedrijf is genegen de medewerker die kans te gunnen op basis van het verleden behaalde resultaten

Het streelt de medewerker de betrokkenheid van het bedrijf op deze wijze te voelen en zal hem/haar extra stimuleren.
Paul Valens
Voor rekening en risico van de klant ?

Op kosten van de klant ?

Ten koste van de klant ?

Ten koste van het imago van de beroepsgroep ?

Meer over Organisatieadvies en consultancy