In de snelgroeiende steden van Nederland, zoals Amsterdam, neemt de druk op de beschikbare ruimte flink toe. Gemeenten willen tienduizenden nieuwe woningen realiseren om de verwachte bevolkingsgroei op te vangen. Tegelijkertijd stijgt de vraag naar stadsverzorgende bedrijvigheid zoals stadslogistiek, reparatiebedrijven en lichte industrie. Juist deze bedrijvigheid is essentieel voor een leefbare en goed functionerende stad. Maar door herbestemming en verdichtingsdruk staan deze functies steeds meer onder druk. De paradox is duidelijk: stedelijke groei maakt deze bedrijvigheid noodzakelijker, maar verdringt haar tegelijkertijd. CBRE bericht erover.
Meerlaagse bouw
De oplossing ligt in slimmer ruimtegebruik. Meerlaagse bouw – waarin bijvoorbeeld logistiek en lichte industrie in de plint of ondergrondse lagen worden gecombineerd met kantoren of woningen daarboven – biedt uitkomst. Europese voorbeelden zoals Parijs en Amsterdam laten zien dat dit geen toekomstmuziek is, maar realiteit. De Franse hoofdstad, met een extreem hoge bevolkingsdichtheid, ontwikkelt in hoog tempo multi-storey distributiecentra en light industrial hubs dicht bij het afzetgebied. Dit type vastgoed is gewild: projecten zoals het Paris Air2-project in Gennevilliers trekken grote namen als IKEA en Vinted aan. Amsterdam heeft CTPark Amsterdam City.
De voordelen zijn duidelijk. Meerlaagse concepten maken optimaal gebruik van schaarse stedelijke ruimte, houden essentiële functies bereikbaar en verminderen transportkilometers. Zeker voor light industrial functies – die vaak te maken hebben met lichtere en minder frequente goederenstromen – is verdiepingsbouw goed werkbaar.
Voor zwaardere logistiek zijn er nog drempels: lagere vloerbelasting, complexere vervoersstromen en beperkte buitenruimte maken de begane grond nog steeds favoriet. Toch groeit de acceptatie. Steeds meer bedrijven sluiten gebruik van verdiepingen niet meer uit, zeker als dat leidt tot lagere transportkosten of toegang tot beter gelegen locaties.
Gebruikers staan er open voor
In Nederland is het momentum daar. Onderzoek laat zien dat 92% van de logistieke gebruikers meerlaagse distributie als oplossing ziet voor ruimtegebrek in stedelijke gebieden, ook al heeft meer dan de helft er nog geen gebruik van gemaakt. Belangrijke knelpunten zijn de hogere bouwkosten en het gebrek aan geschikte locaties. Hier ligt een rol voor de overheid. Gemeenten hebben al uitgesproken functiemenging en verdichting te willen, maar dat vraagt om duidelijk beleid en aangepaste bestemmingsplannen. Alleen met een helder en stimulerend kader durven ontwikkelaars te investeren in dit type innovatieve vastgoed.
De les uit Parijs is duidelijk: beleidsdruk, gecombineerd met marktvraag, leidt tot concrete oplossingen. Nederlandse steden kunnen hier veel van leren. Door bestaande ruimte optimaal te benutten en nieuwe functies slim te stapelen, kan de stad van de toekomst zowel leefbaar als functioneel zijn. Maar dan moeten we nu in actie komen – samen, als overheid, markt en gebruikers.
Bron: CBRE
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--