Software is eating the world!

Columns

Creatieve destructie op grote schaal?
De grootste boekenzaak ter wereld, bezit tegenwoordig geen enkele boekwinkel. Het grootste vastgoedconcern is eigenaar van geen enkel pand. En wat te denken van het grootste filmhuis? Die heeft zelfs geen enkele bioscoop in haar bezit. Toch gaat het Amazon, Airbnb en Netflix al jarenlang voor de wind. Zelfs zonder enige activa op de balans!

Hoe is dat mogelijk?

Software is eating the world

Deze drie spelers, zijn als geen ander in staat, om bestaande bedrijfsmodellen naar hun hand te zetten. Zonder internet zou dit natuurlijk nooit mogelijk zijn geweest. Maar de software die men tegenwoordig gebruikt, is van doorslaggevend belang. Mede hierdoor kunnen vraag en aanbod, feilloos met elkaar gematcht worden. Dankzij IT vindt de gehele logistieke operatie van bestelde boeken, met steeds minder verspilling plaats. En door applicaties is het traditionele businessmodel in de hotelbranche op zijn kop gezet. Hierdoor maakt Airbnb een exponentiële groei door. Een aantal jaren geleden, heeft Marc Andreessen al op de invloed van geavanceerde programmatuur gewezen. De Amerikaanse durfinvesteerder publiceerde toen het volgende artikel: Why software is eating the world. Het essay in de Wall Street Journal ging toentertijd als een lopend vuurtje cyberspace rond. In zijn artikel haalt hij onder meer Amazon aan. De auteur laat weten dat de grootste boekverkoper tegenwoordig een software company is geworden. Andreessen benadrukt verder, dat de ontwikkeling van geavanceerde programmatuur, een grote ontwrichting in verschillende bedrijfstakken zal veroorzaken. En dat hij een vooruitziende blik had, weten we inmiddels!

Creatieve destructie

Creatieve destructie, onder invloed van de technologie, heeft inmiddels zijn sporen achtergelaten. Niet alleen bij een Amerikaanse producent van filmrolletjes, maar ook in de boekenbranche. In 2003 heeft boekhandel Borders in de Verenigde Staten nog twaalfhonderd boekwinkels. Borders is een begrip in de VS en timmert vanaf 1971 flink aan de weg. Jarenlang schrijft het zwarte cijfers en opent de ene boekhandel na de andere. Maar aan het begin van het nieuwe millennium maakt het management een fatale fout. Men besluit de online verkoop van boeken aan Amazon over te laten. Verder zag men de noodzaak om e-books uit te brengen te laat in. Met desastreuze gevolgen. In 2011 viel het doek voor Borders. De overgebleven vierhonderd winkels gaan dicht, en tienduizend werknemers moeten op zoek naar een nieuwe baan.

Dating-apps

Ook op een heel ander vlak doet de invloed van software zich gelden. Het vinden van de juiste partner gaat meestal gepaard met veel ongemakken. Vroeger volstond een zoektocht op de kermis, en sloeg een specialist een verpleegster van de afdeling aan de haak. Maar die tijden zijn al lang voorbij. Tegenwoordig leggen we de lat een stuk hoger. We struinen het internet af op zoek naar de ware liefde. We reizen van hot naar her, en steken veel tijd in ongemakkelijke afspraakjes. En sommige hebben er zelfs nog meer voor over. Er zijn landgenoten die bereid zijn voor het oog van de camera, met een volstrekt onbekende te daten. Daar moet je maar zin in hebben. Al met al leveren deze zoekacties nog maar weinig op. Maar daar komt op den duur verandering in. Cupido krijgt straks hulp uit onverwachte hoek. Slimme algoritmes gaan voor ons aan het werk, om de juiste match tot stand te brengen. De basis vormen de data die beschikbaar komen van online dating-apps. Vooral de gegevens van geslaagde koppels, die bijvoorbeeld via Tinder elkaar hebben gevonden, vormen een goudmijn. Wie die straks in handen heeft, en weet toe te passen is spekkoper. Het daten van personen is nu nog vaak nattevingerwerk, maar wordt straks een serieuze aangelegenheid. Daar komen steeds minder vrienden en relatieconsulenten aan te pas!

Sollicitatiegesprekken achterhaald

Een mismatch op het gebied van de liefde, kan soms wat ongemak teweeg brengen. Zaak is echter om altijd omzichtig te werk te gaan. Dat geldt des temeer voor het selecteren van het juiste personeel, waarbij vraag en aanbod gematcht moeten worden. Google ontvangt bijvoorbeeld bijna drieduizend sollicitatiebrieven per dag. Om daar steeds de juiste kandidaten uit te halen, is een hele operatie. Voor dat je daar de sollicitanten voor de eerste ronde hebt uitgevist, ben je zo maar een aantal weken verder. Bovendien worden een aantal zaken in brieven en op sociale media, vaak mooier voorgesteld dan ze in werkelijkheid zijn. En wat dacht u wat je uit de kast moet halen om de juiste topmanager aan te trekken? Daar gaat dikwijls heel wat voorwerk aan vooraf. Desondanks draait het vaak op een mislukking uit. Ongeveer vijftig procent van de aangetrokken leidinggevenden die van buiten komen, voldoet niet aan de verwachtingen. En dat brengt de nodige kosten met zich mee. Dat kan zomaar oplopen tot vijf keer het jaarsalaris van de mismatch. En zelfs tien keer het jaarsalaris als het om zware managementfuncties gaat!

Software 78% beter dan assessments

Gelukkig biedt software van het bedrijf Seedlink hier uitkomst. Het van origine Chinese bedrijf ontwikkelt programmatuur, waarbij gebruik wordt gemaakt van kunstmatige intelligentie. En taal speelt hierbij een cruciale rol. ‘Het taalgebruik is immers een afdruk van hoe je denkt’, laat een van de oprichters van Seedlink weten. Het bedrijf heeft de afgelopen tijd in China veel ervaring met de applicatie opgedaan. Aan de hand van interviews wordt steeds het taalgebruik van de kandidaat grondig geanalyseerd. Vervolgens voorspelt op basis van deze uitkomsten, het computerbrein of de kandidaat geschikt is voor de functie. Tot nu toe zijn de resultaten hoopgevend. Bij een vergelijking met traditionele assessments, was het programma tot 78% beter in staat om de juiste match te maken. Bedrijven als Heineken, L’Oréal en Accenture hebben al ervaring met de software opgedaan. De vraag is alleen of recruiters en headhunters straks nog hun brood kunnen verdienen.

Software is eating your job!

Bronnen
Bauer, Talya, Onboarding New Employees: Maximising Succes, SHRM Foundation.
Poundstone, William, Are you smart enough to work at Google?, Little, Brown and Company, Boston.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Ton van den Hoogen
Software is een bijzonder product, laten we het daar over eens zijn. Dat software op sommige vlakken ingrijpende gevolgen heeft mag duidelijk zijn. Toch bekruipt me bij elk van dit soort artikelen weer het gevoel: slaat het niet een beetje door? Gaat software werkelijk de (hele) wereld en elke baan opeten? In het artikel wordt fraai aangetoond dat software op het gebied van matching tussen vraag en aanbod, of het nu gaat op huizen, taxi's, liefde of boormachines, software (met bijbehorende hardware en databases) een dominante rol kan spelen. En werknemers op dat gebied zich nog wel eens achter hun oren moeten krabben. Maar kun je in software wonen? Nee. Kun je in software rijden? Nee. Kun je met software het bed delen? Of een gat in de muur krijgen? Of...

En zo komen we op mijn punt. Software heeft een heel natuurlijke grens. Alles wat je niet kunt digitaliseren, kun je niet in computers stoppen en dan kun je er met software ook helemaal niets mee. Met andere woorden; Airbnb is een groot succes, maar zonder fysieke huizen en huiseigenaren is het niets waard. Terwijl andersom wel waarde bestaat en vooral: blijft bestaan. Misschien dat er morgen wel een nieuwe mogelijkheid ontstaat om vraag en aanbod op het gebied van huisverhuur te matchen...

Het blijft een bijzonder fenomeen hoe op sommig gebied sommige bedrijven in zo korte tijd zo dominant zijn geworden. Het beroemde en beruchte fenomeen "the winner takes it all" wordt door software tot grote hoogte opgestuwd. Maar laten we de grenzen van toepassing niet uit het oog verliezen (valt u ook niet op dat altijd dezelfde paar voorbeelden worden genoemd?) en bovendien pogen de negatieve effecten te verzachten.

Meer over IT en Business