Consequentiemanagement

Competentiemanagement zal binnen afzienbare tijd worden vervangen door Consequentiemanagement (tm). Deze nieuwe vorm van management, ookwel 'strategie' zal het gehele bedrijfsleven drastisch veranderen. Consequentiemanagement maakt competentiemanagement zelfs geheel overbodig. Het principe van consequentiemanagement zal ik in deze column beknopt uiteen zetten.

Consequentiemanagement gaat - zoals de naam doet vermoeden - uit van consequenties. Het gaat hier om consequenties in de ruimste zin van het woord; de meeste handelingen die binnen een organisatie verricht worden hebben consequenties. In tegenstelling tot competentiemanagement, waarbij competenties van personen in kaart worden gebracht, worden hier de consequenties van het handelen van de personen in kwestie in kaart gebracht. Door wie of hoe handelingen verricht worden is irrelevant; slechts de consequenties die het voor de organisatie heeft zijn van belang bij consequentiemanagement.

Hoe werkt het in de praktijk? Consequentiemanagement is gemakkelijk (en zeer goedkoop) in te voeren. Allereerst dient op elke afdeling binnen een organisatie een consequentiemanager aangesteld te worden. Deze persoon verricht zelf geen arbeid die bijdraagt aan de primaire doelstellingen van de organisatie, maar observeert het handelen der medewerkers. Opvallende handelingen, zoals het nemen van strategische beslissingen en financiele transacties worden door de consequentiemanager opgetekent in het 'consequentieboek'. Dit is een boek (of Enterprise ICT Solution) die feitelijk bestaat uit twee kolommen: 'handeling' (aan de linker zijde) en 'consequentie' aan de rechter zijde. Indien de handeling een merkbare negatieve danwel positieve consequentie heeft, moet deze consequentie beschreven worden in de rechter kolom van het consequentieboek. Gedurende een vastgestelde periode worden de consequentieboeken op de verschillende afdelingen bijgehouden. Drie maanden is een gebruikelijk tijdsbestek.

Nu volgt de tweede fase; 'consequentie-matching'. In deze fase worden de verschillende consequentieboeken vergeleken. Al gauw zal blijken dat er identieke of zeer goed gelijkende handelingen verricht zijn op de verschillende afdelingen. Deze handelingen hebben in het gunstige geval ook een gelijke consequentie gehad. Het kan ook voorkomen, dat bepaalde handelingen geen merkbare consequenties hebben gehad op afdeling A, terwijl dezelfde handeling op afdeling B het ontslag van een der medewerkers te weeg heeft gebracht. In het eerste geval spreken wij van een zogenaamde NUL-consequentie terwijl in het tweede geval gesproken wordt van een MAX-consequentie. Tussen NUL en MAX-consequenties is een schaalverdeling a la de schaal van Beaufort (welke, zoals u wellicht weet, alles te maken heeft met consequenties...) opgesteld. Elke paar handeling-consequentie wordt voorzien van een waarde tussen NUL en MAX. In een diagram zijn de verschillende handelingen en consequenties weer te geven als graaf, waarbij de consequenties aan de rechter zijde in vertikale richting (oplopend van NUL tot MAX) weergegeven worden. De dubbele handelingen (zie voorbeeld hierboven) komen in het diagram al gauw naar voren en hier liggen dus ook de zwakke punten van de organisatie.

In de laatste fase van consequentiemanagement worden de dubbele handelingen met verschillende consequenties ("Duplicaat-Ambigu-handelingen", ookwel DAH), de loze handelingen (NUL-handelingen, ookwel NUH) en de verschillende handelingen die hetzelfde resultaat opleverde ("Multi-Cause-handelingen", MCH) in een rapport beschreven. Hierna moet onderzocht worden wat de oorzaak van de verschillende of gelijke onsequenties van deze handelingen was. Veelal is er een persoon aan te wijzen, die als schuldige aangemerkt kan worden. Eventueel is het mogelijk het competentieprofiel - indien beschikbaar - bij te stellen of eventueel te vernietigen. Indien er geen schuldige gevonden kan worden, is duidelijk waar audits verricht moeten worden. Tal van consultancy bedrijven bieden deze mogelijkheid. Het grote voordeel is, dat men deze bedrijven bij binnenkomst bijna letterlijk op het bureau kan wijzen, waar het mis is gegaan.

NUH's dienen te allen tijde voorkomen te worden in de toekomst. De consequentiemanager zal hierop toe moeten zien, of een persoon aanwijzen dat hierop toe gaat zien.

Competentiemanagement is een zeer omslachtige manier voor het kunnen beheersen van het handelen van mensen. Een minder persoonlijke aanpak, zoals consequentiemanagement, zal sneller vruchten afwerpen. De medewerker hoeft immers weinig te merken van de aanwezigheid van consequentiemanagers. Zij kunnen zelfs undercover opereren.

Met deze kolum poog ik u allen niet brodeloos te maken. Sterker nog, ik sta u, collega's, toe, het land van consequentiemanagement verder te exploreren en de exploiteren. Consequentiemanagement is een 'public domain'-oplossing die door iedereen vrij gebruikt mag worden. Wel vraag ik u, mij op de hoogte te houden van uw ervaringen, opdat het Consequentiemanagement Consortium (dat binnenkort officieel opgericht gaat worden) verdere verfijning van deze strategie ten bate van gans het bedrijfsleven kan coordineren.

Verdere informatie over consequentiemanagement en de toepassing ervan is verkrijgbaar bij de auteur.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jan Remmerswaal
Een geestige column over consequentiemanagement. Hulde voor zulk helder denkwerk. Nu nog de praktijk. Daarvoor wil ik twee aanvullingen voorstellen:
1.
de voorgestelde aanpak lijkt me voor meer zelfinzicht ook erg nuttig. Iedere manager kan de aanpak ook op zichzelf toepassen. Dit hoeft geen periode van drie maanden te duren; een of twee dagen lijken me voorlopig al genoeg. De opzet is simpel. De manager koopt een schrift, zet op de titelpagina zijn naam en de data waarop hij dit schrift gaat gebruiken. Slaat de bladzijde om. Zet op de linkerpagina zijn handelingen (besluiten, interventies, acties e.d.) en op de rechter pagina de consequenties. Na enige tijd noteert hij de waardering daarvan (de score tussen NUL en MAX, en tevens het type consequentie: DAH, NUL of MCH, zie boven). Als hij een coach heeft, biedt de notities in dit schriftje fraai basismateriaal voor het volgende coachingsgesprek. Ik wil deze oefening verplicht stellen voor hen die aan het nieuwe gilde van consequentiemanagers willen gaan deelnemen.
2.
ik wil voorstellen dat de invoering van consequentiemanagement ook op zijn consequenties getoetst wordt. Dat lijkt me redelijk en verstandig. Alleen zo kan onomstotelijk het effect van deze interventie vastgesteld worden.

Succes met dit al.
Jan Remmerswaal
vittorio busato
geestig idee, alleen opgetekent is met een D !!!!, het is een persoon die en het is het gunstigSte geval. taalfouten hebben altijd consequenties voor de overtuiginsgkracht van een column.
de beuf harald
De performantie van medewerkers en organisaties enkel toetsen aan de gevolgen van hun handelen, lijkt mij een verregaande reductie van de werkelijkheid. Gedragingen ZIJN belangrijk, maar wat doe je met meningen en opinies, cultuur, sfeer, attittudes, procedures, en zovele andere factoren? Deze hebben het nadeel niet zo makkelijk meetbaar te zijn aan de hand van hun gevolgen, maar bepalen in hoge mate het "zijn" van een organisatie. Zoals elke human "resource" manager weet.
Trouwens, vanuit welk perspectief ziet de observator die handelingen? Het lijkt me vanzelfsprekend dat een deelhandeling fout kan zijn terwijl het geheel toch juist is; of andersom. En volgens welke norm toetst hij dit? Een handeling kan - puur rationeel gesproken - correct zijn, maar menselijk een blunder van formaat.
Mijn conclusie: een leuke denkoefening, net voor lunchpauze.
Rob Spoelstra
Dit concept heeft alles in zich om een nieuwe hype te worden. Weliswaar wordt een bestaande term, consequentiemanegement, door een andere lading gedekt, maar dat is ook weer de kracht er van. We denken dan al snel dat het bekend voorkomt want wie heeft nog de tijd om iets verder te lezen dan de recentie van de managementboektoptien? Als we dit nou eens konden invoeren in de politiek, overheid of in bv al die organisaties die via erp hun klanten denken te bedienen (zorgverzekeraars, energieleveranciers etc.) dan kunnen we er nog veel lol van hebben. Ook goed trouwens voor de werkgelegenheid van de bedreigde soort 'indirecten'.
Justus Broeckenaere
Natuurlijk is dit - zoals vele managementideeen - een parodie. Het is niet moeilijk om een nieuw soort managementstijl te verzinnen. Als ik het artikel achterwege had gelaten en een bedrijf had opgericht en glossy folders had laten drukken, was ik misschien wel rijk geweest. Net als al die beunhazen die aan competentiemanagement doen.

Ik ken trouwens nog een leuk spelletje. Ga naar www.google.com en type om de beurt een interessant woord in met daarachter het woord management. Degene die als eerst 0 hits heeft heeft gewonnen...