Business Process Reengineering verbeterd efficiency

Actueel

Thomas H. Davenport stond aan de wieg van trends als Business Process Reengineering en kennismanagement.

De ideeën
Davenport was een van de eersten die in de gaten had wat informatietechnologie kon betekenen voor de effectiviteit en de efficiency van bedrijfsprocessen. Business Process Reengineering: verbeterde efficiency, grotere effectiviteit, en innovatie. In de latere versies zou BPR vooral een manier worden om de kosten te drukken.

Hij onderzocht hoe kennisintensieve bedrijven het beste kunnen omgaan met hun intellectual assets. hij onderscheidde vier opeenvolgende fasen in het werken met kennis:

toegang krijgen tot bestaande kennis
nieuwe kennis genereren
kennis inbedden in de organisatie
kennis overdragen

Davenport ontwikkelde een praktische manier om al die kennis te catalogiseren en op te slaan, op zo’n manier dat medewerkers door de hele organisatie heen er makkelijk bij konden. Tegelijkertijd waarschuwde hij er voor om het managen van intellectueel kapitaal niet te versmallen tot louter het beheren van kennis door middel van informatiesystemen. Een nuance die hun navolgers nog wel eens uit het oog wilden verliezen.

De praktijk
De kracht van ideeën, daar komt het op aan. Voor steeds meer organisaties, in steeds meer branches. Maar waar halen we die ideeën vandaan? En hoe zetten we ze om in nieuwe initiatieven?

1. Bedrijven concurreren zowel op hersenen als op spierkracht. Het is niet genoeg om een op innovatie gerichte cultuur te hebben. Je moet ook bereid en in staat zijn zelf die innovaties krachtig neer te zetten.

2. Briljante ideeën hebben drie kenmerken: ze verbeteren de efficiency, ze verhogen de effectiviteit, en ze betekenen een innovatie van producten of processen.

3. Echte nieuwe ideeën bestaan niet. Vaak zijn ze een combinatie van dingen die al eerder zijn gedacht maar die nog nooit eerder met elkaar in verband zijn gebracht. De kunst is om enthousiast genoeg te zijn om te worden gehoord, en reëel genoeg om geen idiote verwachtingen te wekken.

4. Innovaties komen van de werkvloer, maar de top zet de toon. Er zijn maar weinig bedrijven waar nieuwe ideeën spontaan opborrelen en vanzelf hun weg vinden. Ze moeten op zijn minst passen in de lijnen die door de leiding zijn uitgezet.

5. Elk nieuw idee heeft een voorvechter nodig. De beste reclame voor een idee komt van mensen die door de wol geverfd zijn en die aan den lijve hebben ondervonden wat het betekent om een bedrijf door de bocht te krijgen.

6. Probeer een idee niet te verkopen voordat de tijd rijp is. Nu de economie uit het dal krabbelt, komen er meer kansen. Maar voor exotische gedachtesprongen is het nog te vroeg.

7. Om een idee te verkopen heb je een verhaal nodig. Een mooie anekdote waaruit blijkt wat je bedoelt, hoe het werkt en welke geweldige resultaten dat oplevert.

8. Ook ideeën hebben een levenscyclus. Het ene idee komt snel op en zakt even hard weer in. Het andere heeft meer tijd nodig om te rijpen en geaccepteerd te worden, maar beklijft ook beter. De beste ideeën zijn de ideeën die een eigen leven gaan leiden, zonder dat iemand nog weet waar ze ooit vandaan zijn komen.

(bron en meer op: MANAGEMENT TEAM)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Innovatie