Brandstof, Kartels en Tollenaars

Boeiend om te lezen dat er zo verschillend wordt gedacht over de brandstofproblematiek, ook door technocraten als Walther. Ik betreur een stuk "down to earth" redenatie in de column van Walther, dat ik toch wil oplepelen aan u.

We praten dan over de supply-chain van olie / brandstof, waarbij de bedrijfskolom (activiteittechnische) als volgt kan worden begrepen:

1. Research & Development
2. Exploration (bodemonderzoek, proefboringen onshore / offshore)
3. Well tests (kwaliteit, druk, capaciteit)
4. Exploration of wells (productie, eventueel mbv ingespoten chemicalieen, water of gas)
5. Transport van product naar faciliteiten
6. Raffinage (diverse processen, o.m. afhankelijk van kwaliteit en vervuiling van de olie / bitumen)
7. Distributie naar diverse locaties (Opslag, Chemical Plants, Benzinestations)
8. Verkoop aan benzinestation (in onze discussie)

Tussen stap 1 en 4 zit een investeringscircuit (in tijd en geld) dat enorme budgetten opslokt, met name daar waar het offshore bronnen betreft. De tijdspanne tussen 5 en 8 is afhankelijk van de afstand (zand tot klant)een aantal maanden.

Welnu, inmiddels is het genoegzaam bekend dat de oliemaatschappijen en OPEC zo'n 30% van de uiteindelijke literprijs toucheren die wij aan de pomp betalen. De overige 70% wordt door tollenaars toegevoegd, waarbij BTW een onderdeel is (Vraag blijft bij BTW; wat is de toegevoegde waarde van de overheid?). De interviews, nieuwsrapportages, kranten en andere pers die SHELL dus aanvallen op zogenaamde exhorbitante zelfverrijking weten dus niet waar ze het over hebben (op zich weinig nieuws!). Toen de barrels olie voor $10 over de (termijn)toonbank gingen, sprong geen overheid de oliemaatschappijen bij. Dat SHELL honderden miljoenen verdiend voor iedere cent toeslag vindt men schandalig, maar men is en passant vergeten dat de maatschappijen miljarden verloren toen de barrels onder het break-even punt van ongeveer $15 kwamen. Daarbij is Olie, in tegenstelling tot vele andere producten, in twintig jaar geen cent duurder geworden (geindexeerd). Dus ook daar zijn klachten ongegrond.

Er is maar een partij van deze "supplychain of cartels" (Kartel OPEC, Oligopolie Maatschappijen, en kartel EU) die de olieprijs kan en moet verlagen, en dat zijn de tollenaars EU. De heren en dames van de politiek, altijd zeer innovatief in het vinden van melkkoeien, hebben zich in een situatie gemanouvreerd waarbij de extra's uit de brandstofpotten, die direct worden gespendeerd, een onderdeel van beleid zijn geworden. Al eens gedacht aan het volgende: Morgen stopt iedereen met roken en autorijden; Dan dient te overheid zo'n 40 miljard gulden te bezuinigen! Begrijpt u nu waarom ze de zwarte piet naar SHELL schuiven? De big spenders in Brussel (lees: Den Haag voor lokale visie) kunnen geen kant op, gewend als ze zijn aan al die makkelijk verdiende guldens. En SHELL, net nog een mamoetreorganisatie achter de rug vanwege diezelfde olieprijs, maar toen $10. Waar was u toen? Riepen we toen, "ach SHELL, maak de prijs maar 3 cent hoger!" Nee, het krijsen nu naar de Oliemaatschappijen lijkt verdomd veel op preken voor eigen parochie!

De zelfstandige Dieselrijder dient zich maar naar een adres te richten, de Overheid, en daartoe hebben ze (met een gestegen prijs in een jaar van 30%) alle recht. Staat u in een blokkade? Onthoudt dan dat er mensen vechten voor hun brood, zelfstandigen die niet zo maar hun klanten met 10% opslag op de prijs kunnen confronteren. De visie van Walther, in deze, vind ik dan ook zeer bekrompen! Prijsafspraken zijn leuk voor de grote onderneming, maar zoals u weet draait de economie minstens zo goed door de kleine en middelgrote onderneming. Welnu, in de logisitieke sector, waar o zoveel belasting wordt verdiend, staat het water bij de kleinere spelers aan de mond! Hier dient de overheid, de hele overheid en niets anders dan de overheid de gestolen guldens te retourneren!

Ter info; ik ben consultant voor inkoop en contractzaken, en heb niets te maken met vervoer over de weg, visserij of landbouwtractoren. Ik word dan ook niet direct getroffen door de hoge brandstofprijzen. Maar van ons consultants wordt WEL verwacht dat we de maatschappelijk economische problemen van eventuele klanten ons eigen maken!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>