Het 'bestsellers' recept om anderen te beinvloeden

Columns

Mensen willen elkaar de hele dag beinvloeden. Ook al zeggen ze liever ‘overtuigen’. Dat klinkt niet zo erg. Toch is dat in business vaak hetgene wat van je wordt gevraagd. Als iedereen het echter probeert, hoe krijg je het dan voor elkaar dat ze juist jou volgen? Leer van de boekenverkoop!

Herken je dit?
• Mijn manager doet toch gewoon wat hij zelf wil.
• Ik heb het al 10 keer gevraagd en toch doet ze het niet.
• Als het bedrijf nu eens naar mij zou luisteren...
• We hebben zoveel concurrenten. Hoe worden we daartussen gehoord door de klant?

Je wilt juist dat collega’s en klanten (en je partner en kinderen :-)) die ene boodschap van jou oppikken! Of niet soms? Je wilt dat jouw informatie doordringt in het hoofd van de ander. En de ander gaat doen wat jij wilt. Waarom is dat zo moeilijk?

Dat is zo moeilijk omdat er volgens wetenschappelijk onderzoek per seconde 10.000 prikkels op ons worden afgevuurd. We lezen de krant, kijken televisie, zijn onderweg in het verkeer, doen boodschappen en zonder dat we het weten worden we onbewust bestookt met boodschappen. De meeste dringen niet tot ons door.

Er zijn echter boodschappen die wel tot ons doordringen. Welke? Laten we leren van de praktijk; welke managementboeken worden een bestseller? Dat is vaak niet degene van de beste schrijver, of degene met de interessantste of nieuwste boodschap. Ook niet met het mooiste kaft. Wat werkt dan wel? En hoe kunnen we die informatie gebruiken in business?

Kijk maar eens welke boeken het beste verkopen. Bijvoorbeeld in de bestseller managementboekenlijst van amazone.com, managementboek.nl of bol.com. Ik heb daar de 5 beste lessen uit geselecteerd om gezien, gekocht en gewaardeerd te worden.

Vijf tips voor een 'Bestseller'

1. Gebruik een metafoor. Metaforen bereiken ons onderbewustzijn en zijn erg aantrekkelijk voor ons. Boodschappen worden opgenomen via de zintuigen. Prikkel deze dus! Dat lukt vaak niet door harder te schreeuwen. Dus: vertel een verhaal en schep daarmee een beeld.

2. Richt het aan ‘dummies’. Simpele boodschappen dringen door. De mensen die moeilijke info makkelijk kunnen maken zijn de slimste. Dus: hou het simpel! Zend één boodschap uit, die gemakkelijk te begrijpen is.

3. Geef 5 of 7 praktische tips. Mensen vragen zich af wat ze ergens aan hebben. Ze willen weten wat ze met de informatie kunnen doen. Dus: vertel wat de ander aan de informatie heeft en houd het praktisch!

4. Hoor bij het kopje ‘populair’ en gebruik referenties. Mensen willen ergens bij horen. Dit is een veel sterkere driver dan velen denken! Alleen al door deze tip goed toe te passen kan je je marktwaarde en marktaandeel verdubbelen! Dus: zoek medestanders en laat zien hoe groot deze groep al is (of als je juist mensen wilt aanspreken die niet bij een groep willen horen: hoe klein deze groep is :-)).

5. Gebruik de kracht van de herhaling. Zorg dat je jouw boodschap overal ziet en hoort. Vaak wordt gedacht: als ze het 1x hebben gehoord, weten ze het wel. Nee dus! Iemand heeft gemiddeld 7 tot 8 contactmomenten nodig om ‘koper’ te worden. Dus: herhaling, herhaling, herhaling!

Op deze manier kan je een nr. 1 marktpositie bereiken, een mooie passende positie krijgen, waardering krijgen, gehoord worden en noem maar op.

Toepassing van één van bovenstaande punten kan al het verschil maken. Kan je nagaan wat er gebeurt als je er meerdere gebruikt. Proberen dus!

Met bestsellers-groet,
Karin van Zuilen.

Auteur van de gratis cursus Meer tijd en energie in 5 stappen.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Leidinggeven