Channels

Nu de crisis de verhoudingen tussen opdrachtgevers en adviseurs op de kop heeft gezet, ziet Frits Bussemaker een nieuwe rol voor de consultant. Laat klanten van elkaar leren, en bemiddel daarbij.

Waar komt de expertise van consultants vandaan? Of waarop worden bijvoorbeeld de organisatiemodellen, implementatiemethodieken en inzichten gebaseerd? Direct of indirect, de ervaring is gebaseerd op de best practices van andere organisaties. Wat werkt bij de ene klant wordt geadviseerd bij de volgende klant. Wanneer de ervaring bij meerder klanten goed blijkt te werken, verpakken we de ervaring in een model en mag de volgende klant zich aanpassen aan dit model. Feitelijk schuilt er iets inefficiënts in deze situatie. De goede ervaring van de ene klant komt via een omweg van consultants en modellen bij de andere klant.

Een oplossing is dat klanten veel meer direct met elkaar in contact komen en elkaar adviseren. Het grote voordeel is dat klanten per definitie zelf met hun poten in de klei hebben gestaan en ook de frustrerende weg tot succes kennen. Niet alleen klanten uit het eigen marktsegment kunnen hun ervaring delen, maar vaak is het nog veel interessanter om ervaring uit andere markten te benutten. Dit zal tot efficiëntere en innovatieve oplossingen leiden.

Lees ook:

Teams zijn de bouwstenen van uw organisatie

Kennis en ervaring met elkaar delen vraagt wel een bereidheid om deze tijd te investeren, open te zijn over de bumpy road to succes en zelfs over de mislukkingen.

Lees hier het volledige artikel op Bron: Pluspost.nl

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

De slimmere of betere consultants brengen vaak klanten met elkaar in contact. Ook commercieel is dit vaak heel handig. Potentiële klanten horen dan het verhaal aan van “soortgenoten” en worden op een slimme wijze door een objectievere partij over de streep getrokken. Voor de klant is het vaak heel aardig om te horen wat de problematiek of behoefte was en (waarom) voor welk antwoord of oplossing is gekozen. Ook het delen van do’s en dont’s kan heel waardevol zijn. Tevens kunnen ervaringen en beelden met elkaar gedeeld worden. Bovendien kan dan een goed inzicht gekregen in de rol en toegevoegde waarde van de externe consultant.

Voor consultants is het vaak handig om bewezen concepten meerdere keren toe te passen. Toch kunnen concepten of oplossingen niet altijd 1 op 1 gekopieerd worden en wordt maatwerk gevraagd door de inkopende organisatie. Elke organisatie vindt namelijk dat ze uniek zijn (al dan niet terecht). Door klanten met elkaar in contact te brengen kunnen ze elkaar wel adviseren bij het definieren van de problematiek of adviesbehoefte, het gewenste eindresultaat en de selectie van een adviseur. Ten aanzien van het traject daarnaartoe is dit vaak lastiger. Het ontbreekt organisaties vaak aan de benodigde tijd, kennis en competenties om het traject zelf succesvol af te sluiten. Ook geldt nog steeds het gegeven dat vreemde ogen dwingen. Als laatste mag duidelijk zijn dat consultants ook leren van hun klanten en deze kennis elders toepassen. De kunst is dan ook voor inkopende organisaties om de juiste consultant of adviesbureau te vinden die het “kunstje” al meerdere keren heeft toegepast in de praktijk….

Edwin Martherus
AdviseurMakelaar BV

Crowd Sourcing dus, leg het probleem voor aan het volk. Probeerde dit kabinet ook en we weten wat ervan gekomen is.
Consultants, interim managers, leren bij iedere klant ( de goede dan) en daarom is de kennis van deze mensen, met name de freelancers, die zitten namelijk niet vast aan het kunstje dat ze leren.
Kopieren geeft altijd een minder resultaat, daarom adviseer ik altijd de amerikaanse bruidsjurk. Something old, something new, something borrowed, something blue. Met name dat blue maakt het leuk.
Zo is in ieder geval het K3 excellence model ontstaan, een kapstok op basis waarvan bedrijven een excellence systeem kunnen bouwen

Iedereen kan met een goed idee komen. Klanten, distributeurs, barmannen en professoren. Laten we niemand uitsluiten en zoveel mogelijk goede plannen inbrengen.

Ik ben het wel met Ad de Beer eens dat alle wilde plannen beoordeeld moeten worden op haalbaarheid, voordeel bij succesvolle implementatie en verwachte effort van de implementatie. Ook is het belangrijk om niet teveel ineens te willen, wat ervoor kan zorgen dat initiatieven uiteindelijk niet gerealiseerd worden. Hier zit de kracht van de consultant.

Klanten met elkaar in contact brengen is een manier om een goed idee verder vorm te geven en te helpen in de realisatie. Afhankelijk van het soort project, kan dit zeker iets toevoegen.

x
x