be·spie·ge·ling (de ~ (v.), ~en)
1 aanschouwing in gedachten => overpeinzing

Bij tijd en wijle is het goed in de spiegel te kijken. Ik zie, naast de eerste rimpels en grijze plukjes, een mildheid die er gedurende de jaren welhaast onopgemerkt is ingesleten.
Dit is de thuisspiegel die ik meestal voorgehouden krijg door mijn kroost. De spiegel op mijn werk weerspiegelt in de ogen van mijn collega’s. Die geven je zonder woorden een boodschap mee die vaak welhaast verloren gaat in de dagdagelijkse drukte. Maar ook hier geldt dat het goed is wat vaker te kijken in de spiegel van je werkmakker.

Verleden week heb ik tijdens een treinreis weer eens de tijd genomen voor een kijk in de achteruitkijkspiegel. Na een eerste zelfdiagnose, ging ik in gedachten over naar mijn werkomgeving. Ik werk vaak binnen Facilitair Bedrijven. Jawel… een bedrijf, dus geen dienst of sector.

Lees ook:

Goed contact met een leidinggevende is cruciaal

Wanneer ik als zelfstandig ondernemer eigenaar zou zijn van dat bedrijf… met welke mensen zou ik dat dan willen runnen. Wie van mijn collega’s zou ondernemend genoeg zijn om dit aan te kunnen. Wie zou meer opleveren dan dat hij maandelijks kost. Wie zou zoveel teamgevoel inbrengen, zoveel synergie, zodat één en één echt drie zijn. Zou ikzelf wel tot die groep kunnen en willen behoren?
Nu vinden veel van de mensen die voor mij werken dat ik makkelijk praten heb. Ik bén zelfstandig ondernemer. Maar dat is niet de kern van het vraagstuk. Kern van de vraag is wie je zelf – voor eigen rekening en risico – zou inzetten binnen je eigen bedrijf. Juist, dit is jouw spiegel. Wie mag er met jou mee? En mag jij van je collega meespelen?

Is het antwoord teleurstellend, bedenk dan dat als je doet wat je deed, je krijgt wat je kreeg. Elke dag is weer een nieuwe verander- en spiegeldag. Zolang je maar niet te lang blijft staren!

Carl Jacobi is adviseur, interim-manager en partner in geneeshuis.nl. Hij heeft ruime ervaring met het (her) structureren van facilitaire organisaties. Hij werkt hij met activity based cost- en levensduurkostmodellen. Deze zijn een bijzonder effectief antwoord op de aanstaande “maatstafconcurrentie” veranderingen in de gezondheidszorg. Hij beschikt over benchmarkgegevens betreffende facilitaire kostprijzen en heeft de tools om processen marktconform te maken, dan wel deze uit te besteden.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x