5 kapitale strategische fouten

Het succes van een onderneming is vaak zeer afhankelijk van de strategie van de concurrentie. Om een succesvolle strategie op te stellen, moet u dus weten hoe de strategen en beleidsmakers van de concurrentie denken.

Voorkom dat uw strategie blijft hangen in de planningsfase. Strategische planning is voor veel managers een vervelende, terugkerende routineklus waar enorm tegenaan gehikt wordt. Vervolgens blijft de moeizaam opgestelde bedrijfsstrategie vaak hangen in de planningfase.

Hierbij een lijst met 5 kapitale fouten, die een doeltreffende strategie steeds weer in de weg staan:


1. Geen analyse vooraf maken

Bedrijven zijn vaak zelf in zichzelf gekeerd en vergeten dat de markt constant evolueert. Het is dus zaak om tenminste eens per jaar, kritisch te kijken naar de markt, de concurrenten en naar het eigen competitief voordeel.

2. Slechts één dag per jaar besteden aan de strategie
Een goede strategie stelt u niet in één dag op. Het vergt ruime voorbereiding en bezinning. Bovendien moeten alle belanghebbenden erbij betrokken worden. Leg daarom voor een heel jaar de data vast van de strategische meetings. Laat een kernploeg de meest dringende zaken bespreken en alle informatie tijdig naar iedereen doorsturen. Zo is iedereen goed voorbereid en kunnen beslissingen snel worden geïmplementeerd.

3. De uitvoering verwaarlozen
Veel managers denken dat alles draait om het opstellen van de strategie en dat de uitvoering dan vanzelf wel volgt. Niet dus. Zorg ervoor dat de hele organisatie doordrongen is van de strategie en hem daadwerkelijk uitvoert.

4. De opvolging vergeten
De strategische planning heeft geen enkel nut als er geen evaluatie volgt en er niet tijdig bijgestuurd wordt. Evalueer dus op vaste momenten.

5. Een goede strateeg kijkt in het hoofd van de concurrentie
Anticipeer op de stappen van uw concurrent door hem door en door te kennen. De acties en reacties van concurrenten spelen bijna nooit een rol bij, bijvoorbeeld, de introductie en prijsstelling van nieuwe producten. Een van de redenen waarom dit niet gebeurt, is dat het bijna onmogelijk is om in te spelen op de strategie van de concurrentie als die niet volledig bekend is.

En dat is nu net het probleem. Een organisatie weet zelden 100 procent zeker waardoor de concurrenten zich laten leiden, hoe ze hun eigen kansen inschatten en welke consequenties dit heeft voor hun strategie. Pas als u dit weet, kunt u voorspellen wat ze gaan doen. Zou een organisatie weten dat de concurrentie slap bij kas zit en geen risico wil nemen, dan kan die daarvan profiteren door juist dan middelen te kopen tegen zeer aantrekkelijke prijzen.

Doelstellingen
Nog een reden waarom het zo moeilijk is om in te schatten wat de concurrentie gaat doen, is dat bedrijven en hun beleidsmakers vaak niet dezelfde zijn. Een onderneming beschikt altijd over middelen, marktaandeel en vaardigheden. Wat ze daar mee doet, is echter afhankelijk van de doelstellingen van de eigenaars, aandeelhouders en beleidsmakers.

Twee niveaus
Wilt u dus niet alleen reageren, maar vooral anticiperen op de strategische zetten van uw concurrentie dan moet u die op twee niveaus analyseren: organisatorisch en individueel. Op organisatorisch niveau moet u denken als de strateeg van uw concurrent en bepalen wat de perfecte strategie op basis van de middelen en marktcondities is. Op individueel niveau moet u denken als de beleidsmakers van de concurrent, uitzoeken wie welke beslissingen neemt en wat hem daarbij beïnvloedt.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (samenvatting uit: Managers-Online

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Strategie