Channels

Hoe je het ook wendt of keert: op enig moment is de huidige crisis weer voorbij. Op dat moment sta je als manager, als ondernemer voor een compleet nieuwe situatie. Een nieuwe situatie waarop je dan ook maar het beste goed voorbereid kan zijn!

Nu kan het zijn dat je op dit moment financiële zorgen hebt en dat het antwoord op de vraag ‘Overleven we de crisis wel?’ cruciaal is. Essentieel, dat is het, toch kan een focus op de toekomst, een toekomst-na-de-crisis, handig en verstandig zijn. Aandacht voor operationele zaken heeft daarbij dan prioriteit.

Voor die operationele zaken heb ik 4 TIPS.
1. focus op behoud en werven van talent.
2. evalueer de operationele structuur, houd vast wat goed gaat en verbeter wat beter kan
3. koester de externe relaties, de relaties met afnemers, leveranciers, financiers, de directe omgeving.
4. focus op communicatie, zowel in- als extern.

Communicatie; een recent onderzoek door McKinsey laat zien dat optimale communicatie, zeker nu in tijden van crisis, van levensbelang is; zowel voor werknemers als werkgever.
Externe relaties; je zal hen nog hard nodig hebben, na de crisis.
Operationele structuur; je zou je efficiency nu ‘zo maar’ kunnen verliezen. Weet er gaat niets slecht! Want van ‘slecht’ loopt niemand warm.

Lees ook:

Teams zijn de bouwstenen van uw organisatie

Dan tot slot dat talent, de nummer 1: de komende jaren krijgen we een ernstig tekort aan talent. Het lijkt de meest onderschatte uitdaging, zeker in ons land. Niet echter bij Britse CEO’s van 200 high technology businesses. In een recent onderzoek van Deloitte bepaalden zij deze top 4 van ‘operationele zorgen’ en scoorde de no. 1: 52%!
Om dat noodzakelijke talent te werven richten deze CEO’s zich nu al op de Europese arbeidsmarkt.

Zorgen kun je ook zien als uitdagingen, vandaar deze TIPS.
Meer info over de genoemde onderzoeken en ‘hoe deze TIPS uit te voeren’, lees je op ManagementPro.nl

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

[…] 4 TIPS voor na-de-CRISIS () – ManagementSite.nl http://www.managementsite.nl/5013/columns/4-tips-nadecrisis.html – view page – cached #ManagementSite RSS Feed ManagementSite » 4 TIPS voor na-de-CRISIS Comments Feed ManagementSite Organisatierot Maakt strategie het verschil? 6 Mythes over slimmer werken — From the page […]

Volledig mee eens. Met name is het belangrijk te bepalen welk “talent” als personeel dient binnen te komen en/of te beklijven.

Mijn insteek:

Alle kernactiviteiten van de onderneming (d.w.z. wat haar uniek en succesvol maakt) dienen zoveel mogelijk binnenshuis plaats te hebben.

Eveneens essentiële, maar niet unieke activiteiten (bijvoorbeeld op het BackOffice traject) zijn kandidaten voor uitbesteding.

Zo houdt men de eigen onderneming “mager”, maar daadkrachtig en profiteert men maximaal van “economies of scale”.

x
x