De 3 belangrijkste redenen waarom SEO campagnes mislukken

Van de 100 bedrijven die een SEO campagne beginnen, haken er tussen de 70 en 80 af voordat de eerste pagina van Google zelfs maar in zicht komt. Het is een schatting zonder enig onderliggend onderzoek laat staan wetenschappelijke basis, maar ik durf ‘m wel aan. En ook al zijn het er ‘maar’ 60 of 70 die de finish niet halen, dan nog is het aantal geflopte SEO campagnes schrikbarend. Hoe dat kan? Ik wed dat de drie belangrijkste oorzaken anders zijn dan over het algemeen wordt gedacht.

Waarom mislukt een SEO campagne? Waarom haakt men af voordat de website op de bovenste helft van de eerste pagina staat? Het is niet omdat zoekmachine marketing ingewikkeld is. Of moeilijk. De drie belangrijkste redenen waarom ik ondernemers zie afhaken zijn:

  • Gebrek aan tijd
  • Gebrek aan doorzettingsvermogen
  • Gebrek aan geduld

Het is een beetje truttige vergelijking, maar een SEO campagne is zoiets als het rijgen van een kralenketting. Je begint met een flinterdun touwtje waar iedereen dwars doorheen kijkt en vervolgens is het domweg de ene kraal na de andere kraal rijgen. Niet echt een klus om opgewonden van te raken. Maar het eindresultaat zorgt met een beetje mazzel voor afgunstige blikken.

Met zoekmachine marketing is het niet anders. Je begint met een flinterdunne website die op internet niet of nauwelijks is terug te vinden en vervolgens is het domweg zoektermen en de bijbehorende backlinks rijgen. Ook niet echt een klus om opgewonden van te raken. Maar het eindresultaat is zorgt behalve voor afgunstige blikken ook nog eens voor nieuwe klanten, extra omzet en meer winst.

Selfmade motivatie goeroe Anthony Robbins orakelde ooit “Anything Worthwile in Life is Not Easy to Achieve” en daarmee slaat hij wat betreft zoekmachine marketing de spijker op de kop. Zoekmachine marketing vraagt tijd, doorzettingsvermogen en geduld. Loop er de kantjes van af en al je moeite is voor niets geweest.

Tijd
Een SEO campagne is geen zondagmiddagklusje. Er is on-site werk te doen en als je dat hebt gedaan, begint het off-site werk: zoekterm-onderzoek, pagina’s maken, linkpartners zoeken, linkpartners benaderen en zo nog wat klusjes.

Ik adviseer ondernemers om A) haalbare doelstellingen te formuleren en B) hun agenda twee uur per week te blokken voor SEO activiteiten. Het liefst 4, zeker in de eerste maand van de campagne. Daarna kun je (afhankelijk van de vorderingen) iets gas terugnemen.

Daarin ben ik behoorlijk overtuigend want ze beginnen vol goede moed. Ze weten exact wat ze moeten doen, dus afhaken omdat het ingewikkeld wordt is er niet bij. Het wordt namelijk niet ingewikkeld. Het wordt wel een karakterkwestie.

Doorzettingsvermogen
Als je website bij het begin van je campagne vindbaar is op pagina 5 dan ‘promoveert’ SEO je website normaal gesproken via pagina 4, 3 en 2 naar waar je zijn wilt: pagina 1. Daar begint het spelletje opnieuw. Je begint ergens onderaan de pagina en je elleboogt jezelf stap voor stap naar de bovenste helft.

Zo vloeiend als hierboven beschreven werkt het in de praktijk niet. Je gaat van pagina 5 naar pagina 3 en weer terug naar 4. De week daarop ben je volledig uit de rankings verdwenen (paniek!) om 10 dagen later ineens bovenin pagina 2 terug te komen.

Of zoiets…

Google is wispelturig en in zekere mate onvoorspelbaar. Ik hoor nogal eens ondernemers klagen dat ze geen grip krijgen op de situatie. Daar houden ondernemers niet van. De botte waarheid: wen er maar aan en leer er mee leven. Google geeft zich niet makkelijk over. Zet door tot je op de bovenste helft van eerste pagina staat. Alles daaronder is zonde van de moeite.

Geduld
Ik ken het gevoel. Je werkt een tijdje intensief aan je rankings en elke keer als je je website opent, staat dat stomme balkje in Google’s PageRank Checker op dezelfde plek. En in de rankings schiet je nou ook niet echt als een komeet omhoog…

Google is lui. Het duurt even voordat je SEO activiteiten terug ziet in hogere rankings. Dat is niet erg motiverend, vertel mij wat! Maar vergeet niet dat Big G op de achtergrond wel degelijk aan het werk is.

Wat betreft geduld gaat de vergelijking met de kralenketting overigens niet op. Daar zie je tenminste na elke kraal dat de ketting steviger en robuuster wordt. Dat kun je van SEO niet zeggen. Je werkt keihard en je ziet niets gebeuren. Maar dat betekent niet dat je niet aan het stijgen bent.

Ranken kost tijd.
Dat gebrek aan (snel) zichtbaar resultaat zorgt dat veel SEO campagnes stranden. Doodzonde. Want als het om zoekmachine marketing gaat, is de haven vaak in zicht zonder dat je ‘m ziet.

Gebrek aan tijd, doorzettingsvermogen en geduld. De drie belangrijke oorzaken dat zoekmachine marketing faalt. Het heeft niets te maken met technische problemen, complexiteit of soortgelijke drempels. Het heeft alles te maken met de ondernemer. Maar ja, leg ‘m dat maar eens uit…

Carl Weenink is Zoekmachine Marketing specialist voor het MKB en oprichter van de training Hoger in Google

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

dave
Grootste struikelblok dat ik meestal zie is dat men altijd naar de absolute top wil gooien terwijl men beter voor iets minder competitief zou gaan en van daaruit een goede basis opzetten. Het is veel makkelijker (en veel sneller) om de longtails eerst te nemen :o

Dave
Carl Weenink
Dave,

Klopt, het bepalen van zoektermen is een kritische factor en dat wil nog wel eens misgaan. Maar ook als de slimste zoektermen zijn geïdentificeerd, wil het nog wel eens mislopen vanwege gebrek aan tijd, geduld en doorzettingsvermogen. Dat was in feite de kern van mijn betoog.

Dat longtails een goede start vormen ben ik slechts gedeeltelijk met je eens. Het is makkelijk(er) ranken voor termen met weinig competitie, maar ze vertegenwoordigen ook relatief weinig waarde (lees: traffic). Met als gevolg dat je voor veel longtails moet optimaliseren om en beetje vlees op de bleke botten te krijgen. En we hebben toch al zo weinig tijd, geduld en doorzettingsvermogen.

Ik geef toe: we 'gooien' wel eens expres een paar longtails in de mix zodat we inderdaad snel (motiverende) resultaten kunnen laten zien. De ervaring leert echter dat die motivatie vlot verdwijnt als de klant vervolgens ziet dat het nauwelijks bezoekers oplevert.

De keuze voor primaire zoektermen of longtails is afhankelijk van tal van factoren. De markt, de competitie, de ambitie van de ondernemer, zijn budget. En natuurlijk zijn tijd, geduld en doorzettingsvermogen.

Carl
(www.HogerRanken.nl)
Stefan Rooyackers
Een terecht betoog in mijn ogen. Hoger scoren in Google vereist inderdaad tijd, doorzettingsvermogen en geduld, maar vergeet vooral kennis van zaken, consequent een strategie doorzetten en ' bekend' worden binnen je nichemarkt.

Laatst hoorde ik wel een mooie uitspraak, namelijk dat je het goed doet als mensen of concurrenten slecht over je praten. Dat betekent namelijk dat je gezien wordt. In die zin bestaat er dus nooit zoiets als negatieve publiciteit. Datzelfde moet je bereiken op internet.

Stefan Rooyackers
(www.StefanRooyackers.nl)

Meer over Internet en uw bedrijf