10 Verkoopgeboden

Actueel

Het Europees Parlement nam onlangs een richtlijn aan die oneerlijke handelspraktijken binnen de Europese Unie inperkt. Doel van de richtlijn: meer bescherming voor de consument en meer duidelijkheid voor de ondernemers.

Verkopen is een vak

De regels voor consumentenbescherming en handelspraktijken variëren sterk per lidstaat. Dit heeft een remmend effect op de interne Europese handel, blijkt uit onderzoek. Om die reden name het Europees Parlement onlangs een richtlijn aan die oneerlijke handelspraktijken verbiedt.

Drs H.J.J. van Breemen, secretaris Consumentenzaken van VNO-NCW, denkt dat de richtlijn voorlopig niet zo'n vaart zal lopen . ‘Er zit nog steeds een clausule in de richtlijn, die bepaalt dat lidstaten de eerstkomende zes jaar hun bestaande wetgeving mogen handhaven. Helaas heeft men nog niet durven kiezen voor harmonisatie. Bovendien valt te betwijfelen of ondernemers gelijk zoveel grensoverschrijdend gaan aanbieden, als de richtlijn van kracht wordt. Ik denk dat we bescheiden moeten zijn in onze verwachtingen.’

Handel binnen de EU: 10 geboden
Uw klanten zijn niet gek, zij zullen op de hoogte zijn van het inwerkingtreden van de richtlijn en u daarop beoordelen. Waar moet u zich aanhouden?

  1. U mag in uw reclame geen misleidende hoge referentieprijs gebruiken als basis voor het verlenen van kortingen.
    Voorbeeld: De detailhandel gebruikt in haar reclamefolders volop een referentieprijs om de korting van producten aan te geven. Niks mis mee, als er maar niet over wordt gelogen.
  2. U mag niet adverteren met opheffingsuitverkoop, wanneer u niet op het punt staat uw zaak stop te zetten.
    Voorbeeld: Iedereen kent wel een winkel waar het bord ‘opheffingsuitverkoop’ al jaren aan de gevel hangt.
  3. Een voet tussen de deur zetten als u een product of dienst aan huis te koop aanbiedt, kan echt niet meer.
    Voorbeeld: Mensen aan de deur overrompelen met producten - die daarna spijt hebben van hun aankoop. Het gebeurt nog steeds. Waterbedden, pannensets, reizen, zijn enkele van de producten.
  4. Hardnekkig en ongewenst uw product te koop aanbieden per telefoon, fax, e-mail of andere afstandmedia is met de nieuwe richtlijn verboden.
    Voorbeeld: (Pensioen)verzekeringen die hun product regelmatig telefonisch aanbieden onder etenstijd.
  5. Nobele doelen aan producten koppelen en daarmee de klant onder druk zetten, mag niet meer.
    Voorbeeld: Een Duitse bierbrouwer beloofde per verkochte krat bier een vierkante meter regenwoud te redden.
  6. Kinderen met oneigenlijke argumenten verleiden om hun ouders tot kopen aan te zetten.
    Voorbeeld: In Finland is een verkoper tot de orde geroepen die zijn hamburgers in speelgoedauto’s verpakte.
  7. Beweer niet een gedragscode te hebben ondertekend, terwijl dit niet het geval is.
    Voorbeeld: Financiële dienstverleners die een gedragscode hypothecaire financiering beweren te volgen.
  8. Onterecht claimen dat uw bedrijf door een openbare of particuliere instelling is goedgekeurd, is verboden.
    Voorbeeld: Reisbureaus die ten onrechte het beeldmerk Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) voeren.
  9. Als u advertorials in de media plaatst, moet u voortaan helder en duidelijk kenbaar maken dat het om reclame gaat.
    Voorbeeld: Een fabrikant prees een hoofdluismiddel aan in de vorm van een kwis in een kinderkrant. Het was niet duidelijk dat het om een advertentie ging.
  10. Veinzen dat een product slechts gedurende korte tijd beschikbaar zal zijn om de klant hiermee tot een snelle beslissing te dwingen, is met de nieuwe richtlijn verboden.
    Voorbeeld: ‘De aanbieding geldt alleen deze week, beslis nu!’

Naar verwachting zal de Europese Ministerraad binnenkort de richtlijn overnemen, zodat deze over enkele maanden in werking treedt.

Bron: De Zaak

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

p.bennen
Als je de 10 verkoopgeboden goed leest, staat er steeds hetzelfde. "Het is verboden uw klant te misleiden, gemeen te manipuleren, vals onder druk te zetten, voor te liegen, onjuist te informeren, etc." Als je het lastig vindt met deze 10 geboden te werken, kun je het beste direct stoppen met verkopen. De ware verkoper heeft nl. werkelijke appreciatie voor zijn klanten vanuit zijn hart. Hij is bereid de klant en zijn gevoelens te bestuderen en daaruit te leren. De klant is koning, maar nog meer een mens met zekerheden en onzekerheden. Klanten verleiden, versieren en veroveren is geoorloofd en dat overkomt gelukkkig jou ook als klant. Kijk maar eens naar een goede bier commercial. Na het zien voel je het speeksel in je mond stromen, heb je toch behoorlijke dorst en ga je in volle draf naar je koelkast! Klantegericht zijn is eerlijk zijn in je communicatie en zuivere producten of diensten leveren. Daarbij dien je vanzelfsprekend de keuze en besluitvorming van een (potentiele) klant te respecteren. Ja natuurlijk, je klant beoordeelt je hierop en bij een herhalingsbezoek of -aankoop van die klant, ontdek je dat je je vak verstaat. Lastig die regels? Welnee!

p.bennen, ctrgroup.nl

Meer over Sales / Verkopen