8 tips voor een duurzame carrière als manager

Falende managers kunnen maar beter hun biezen pakken. De manager moet glashard zijn. Targets, targets, targets. Het doel heiligt de middelen. Tja .....

Managers moeten inzicht hebben in de krachten die aan het werk zijn. Zij zijn verantwoordelijk, dus ook voor de dingen die misgaan, inclusief de relaties met hun medewerkers. Medewerkers maken het hun chef vaak moeilijk om een goede baas te zijn. Ze ondermijnen - al dan niet bewust - het functioneren en de effectiviteit van hun baas. Dat gebeurt via het 'set-up-to-fail-syndroom'.

Etiketten
Medewerkers plakken hun nieuwe baas heel snel een bepaald etiket op - op basis van eerste indrukken, van geruchten (en vooruitgesnelde reputaties) of van ervaringen met eerdere chefs. Vervolgens stemmen medewerkers hun gedrag af op hun vooroordelen over de baas, de baas reageert daar dan weer op, maakt dingen daarmee vaak onbedoeld alleen maar erger (en bevestigt de vooroordelen over hem), en zo wordt er een vicieuze cirkel in gang gezet waar nauwelijks nog uit te komen is.

Zoals Gandhi zei: zodra er achterdocht ontstaat over iemands motieven, raakt alles wat hij doet besmet.

Voor managers geldt: begrijp de situatie waarin je als nieuwe baas terechtkomt, investeer van meet af aan veel tijd in je medewerkers, en grijp meteen in als je merkt dat dingen mis dreigen te gaan. Voor iedereen geldt: plak mensen geen etiketten op!  Lukt dat, dan is er een goede kans op een duurzame carrière als manager.

8 tips voor een duurzame carrière als manager

  1. Maak uw persoonlijke succes afhankelijk van de bedrijfsresultaten. Uw klanten, medewerkers en aandeelhouders hechten zoveel belang aan uw bedrijf dat het nooit het slachtoffer van uw ego mag worden. Een manager probeert niet alles zelf te doen. Dat straalt weinig vertrouwen uit aan de medewerkers. Daarom delegeert de manager taken, met duidelijke instructies en goed gedefinieerde verantwoordelijkheden.
  2. Werk aan respect op lange termijn, niet aan vriendschappen. Beschouw uw collega's niet als steungroep, maar als cruciale medewerkers die hun verplichtingen moeten nakomen, wil het bedrijf de geplande resultaten behalen. En vergeet niet dat niemand u aardig zal vinden als men uiteindelijk moet vertrekken.
  3. Duidelijkheid is belangrijker dan precisie. Vergeet niet dat uw medewerkers meer leren als u knopen doorhakt dan als u altijd maar op meer informatie wacht. Mochten de beslissingen later niet de juiste blijken, pas uw plannen dan aan de nieuwe informatie aan en leg iedereen uit waarom u dat doet. Het is uw taak om het risico te lopen er eens naast te zitten. Het enige dat u kunt verliezen is uw trots, maar het bedrijf kan vastlopen als een beslissing uitblijft. Een manager is duidelijk, en voorspelbaar. Hij zorgt ervoor dat de medewerkers op hem of haar kunnen vertrouwen. Hij zorgt ervoor dat iedereen weet wat er van hem verlangt wordt.
  4. Verdraag onenigheid. Moedig uw collega's aan om hun mening te geven en te verdedigen. Een verhitte vergadering wijst vaak op een doorbraak. Lusteloze vergaderingen wijzen erop dat belangrijke kwesties niet aan de orde komen. Ideologische verschillen moeten gehoord worden, maar vermijd persoonlijke aanvallen. Een manager coacht zijn medewerkers. Mensen kunnen terecht bij de manager als ze vast zitten, een probleem hebben, of een oplossing hebben bedacht. Een manager zorgt ervoor dat medewerkers zich verder kunnen ontwikkelen.
  5. Moedig mensen explicit aan om hun ideeën kritisch te bekijken. Vertrouw hun uw reputatie toe. Dat is het beste blijk van vertrouwen dat u als manager kunt geven. Ze zullen dat vertrouwen respectvol en eerlijk beantwoorden, en ertoe aangezet worden zelf ook kritiek toe te laten.
  6. Een manager is niet de vrouw of man achter het grote bureau. Hij of zij pakt net zo hard aan in de organisatie. Met eigen taken en verantwoordelijkheden. Eén hele grote verantwoordelijkheid is het op zodanige wijze managen van medewerkers dat de juiste input de beste output oplevert (effectief en efficiënt).
  7. Een manager delegeert niet alleen, hij controleert ook regelmatig waar nodig –dagelijks- hoe het staat met het gedelegeerde werk. Zijn er problemen, dan helpt en corrigeert hij, gaat het goed, dan heeft hij maar een paar woorden voor zijn medewerkers nodig: “goed zo” en “bedankt”.
  8. Managen is communiceren. Coachen, het goede voorbeeld geven, het werk mee aanpakken, werk delegeren en controleren, het is allemaal communicatie.

Bovenstaande zaken laten zien dat management een breed vak is en niet iets wat iemand zomaar kan of doet. Teveel zie ik nog dat het vakgebied onderschat of ondergewaardeerd wordt.  Goed operationeel management is een veeleisende taak.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (Bron: MIT Sloan Management Review, zomer 2009  & Patrick Lencioni, Business Contact 2009 & Freek Hermkens)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Besturen en organiseren