Channels

Na de vakantie ging je vol nieuwe energie en met ideeën over een goede aanpak aan het werk. Je wilde vooral meer rust in je hoofd, meer ontspannen aan het werk zijn. De dingen doen op een manier die past bij jou.
En nog geen 2 weken later zat je alweer in het oude patroon. De acties stapelden zich op, de werkdruk nam toe, je ging harder rennen en je hoofd is nu alweer overvol met alles dat nog moet. De waan van de dag heeft je ingehaald en je vakantie lijkt alweer mijlenver weg.

In eerste instantie heb je nog de neiging om een goede planning te maken, maar al snel ben je overspoeld met werk. Wat heeft het maken van een planning voor zin? Alles verandert toch weer binnen no-time. Kijk maar naar de afgelopen weken.

Daarbij lijkt het je alleen maar meer werkstress te geven als je zou weten hoeveel tijd je tekort komt. Want ergens weet je wel dat de kans reëel is dat je zelfs aan een flink portie overwerk niet genoeg hebt. Wat heb je daar aan als je er toch niets aan kunt doen?

Lees ook:

Multi-tasken? Niet doen! Focus!

Dus, kop in het zand en werken maar. Net als voor de zomer, vorig jaar en het jaar daarvoor… Het is niet anders, je ziet geen andere oplossing. De belangrijkste reden dat je geen andere oplossing ziet is omdat je blijft hangen in de waan van de dag! Zolang je namelijk blijft kijken zoals je altijd kijkt, blijf je zien, denken en doen wat je altijd al zag, dacht en deed. Dan verandert er dus niets.

Door niet te plannen en te kiezen vergroot je de negatieve spiraal van werkstress waar je in terecht bent gekomen. Steeds meer druk en steeds harder rennen, brengt je steeds verder af van waar je heen wilde. Namelijk een leger hoofd tijdens je werk en meer ontspanning.

Deze 5 stappen zorgen er in een avondje ‘overwerk’ voor dat je morgen al anders in je werk kunt staan en vele avonden overwerk kunt voorkomen. Als dat geen goede investering is!

1. Bereken hoeveel uur je beschikbaar hebt voor je werk tot het einde van het jaar. Bijvoorbeeld 12 weken * 40 uur = 480 uur. Hier kun je eventueel acceptabel overwerk bij optellen.

2. Maak een overzicht van de klussen die er liggen en hoeveel tijd je hiervoor verwacht nodig te hebben. Als je commercieel werkt, kun je ook aangeven wat je verwacht dat het opbrengt. Tel hier voldoende tijd bij op voor administratie, mail, overleggen en dergelijke en 10%-20% onvoorzien. Tel alles bij elkaar op en ontdek hoeveel tijd je verwacht nodig te hebben.

3. Nu kun je op hoofdlijnen benodigde en beschikbare tijd vergelijken. Hier heb je de pijn concreet te pakken. Er is niet meer tijd en alles is belangrijk. Hier afhaken betekent terug naar de negatieve spiraal.

4. Maak op deze hoofdlijnen keuzes waar je op gaat focussen. Hoe lastig ook, kiezen biedt de oplossing. Bij voorkeur in overleg met betrokkenen. Want ook als je niet kiest, krijg je het niet af. Of er blijven dingen liggen, of alles gebeurd een beetje. Het verschil is dan alleen dat de waan van de dag (vaak in samenspraak met je schuldgevoel) bepaalt wat af is en wat niet, in plaats van dat jij dat zelf bepaalt.

5. Schud de drukte van je af en ga lekker aan het werk. Sta jezelf niet toe om te blijven kniezen om wat niet kan of je schuldig te voelen, dan ben je zo weer terug bij af. Stroop je mouwen op, denk aan wat je WEL wilt bereiken en ga lekker aan het werk.

ArrayKortom: als je het lef niet hebt om zelf keuzes te maken, maakt de waan van de dag ze wel voor jou. Met als resultaat dat je drukker en ongelukkiger bent en tegelijkertijd minder presteert. Jij mag kiezen;)

Callista Roelofs is auteur van het management e-book ‘Breek uit de Waan van de Dag‘ Je kunt het gratis aanvragen.

Noot Redactie: Meer over Burn-out, stress, werkdruk.

Kennisbank onderwerpen:

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x