Wakker worden

Aan de slag met de crisis
Het gebeuren op de financiële markten houdt de wereld nu al weken in de greep. Niemand weet hoe ver het door zal gaan en hoe diep we nog kunnen zakken. Politici en nationale banken redden wat er te redden valt. De opleving van gisteren wordt gevolgd door nieuwe diepten vandaag. De economie is out of control en we houden onze adem in.Volgens deskundigen zijn de effecten onvoorspelbaar en onvoorstelbaar. De vraag is echter of dat zo is, voor ons en voor u.

“Die brand was het beste wat me op dat moment kon overkomen. Ik heb twee dagen gejankt en toen was het klaar en zijn we overnieuw begonnen.” Hij staat voor zijn gloednieuwe gebouw en haalt nog eens diep adem. “De energie die in mensen loskomt als zoiets gebeurt is onvoorstelbaar. Binnen een week hadden we een geïmproviseerde showroom in een grote tent en een helpdesk aan de gang in een callcenter om de hoek. Er was helemaal niets meer, we begonnen totaal opnieuw. Ik ben heel wat mensen dank verschuldigd, maar vooral trots op ons eigen team. Nooit geweten dat we tot dit in staat waren. We zijn een heel ander bedrijf nu. Zonder de brand hadden we dit niet voor elkaar gehad.”

Het verhaal zal veel herkenning oproepen bij wie ooit iets vergelijkbaars meemaakte. Blussen, balen en beetpakken. Als de nood het hoogst is, is de ondernemer op zijn best. Er is weinig dat zoveel energie genereert, als een crisis die aan je hele bestaan raakt. Ondernemerszin komt van binnen, urgentie van buiten en de combinatie maakt wonderen mogelijk. Twee dagen nemen om tot jezelf te komen en daarna aanpakken wat als eerste moet. Gisteren vergeten, deur open en verkopen. Helemaal overnieuw moeten beginnen kan heilzaam zijn.

Brand en beurscrash, is er een overeenkomst? Beiden zijn rampspoed, niemand zal dat ontkennen. Maar brand, hoe erg ook, is overzichtelijk in verhouding tot de instorting van het systeem. Wat moet je er mee, als je bijvoorbeeld MKB-ondernemer bent en niet zelf in de financiële sector zit? “Eerst maar eens afwachten wat er straks nog wel en niet overeind staat”, is een veelgehoorde redenering deze dagen. Het is echter de vraag of u zichzelf een dienst bewijst met verdringing of verdoving.

Neemt u van mij aan, het gaat u hard raken. Afzet, grondstoffen, energie, arbeid, kapitaal, er is geen markt die ontkomt aan de gevolgen van de turbulentie in de financiële ruimte. Ondernemen wordt op elk front lastiger en het gaat niet in een paar maanden over. Veel opgebouwde zekerheid zal vluchtig blijken of verloren gaan. Gisteren was prachtig, maar de werkelijkheid is vandaag.

Nu we dat maar gezegd hebben, wordt het tijd voor nieuwe actie. Niet uitstellen tot de crisis voorbijgaat, daar kunt u beter niet op wachten. Alle verloven intrekken en morgenochtend roll call. Koppen bij elkaar en mouwen omhoog. Belangrijkste vragen: hoe raakt het ons nu al, en waar zijn we nog meer kwetsbaar? Wat is de franje in onze agenda’s en projecten en waar kunnen we wel even zonder als het moet? Wat zijn de alternatieven en hoe kunnen we nieuwe kansen maken uit de bedreigingen? En hoe maken we tijd en middelen vrij om daar aan te werken?

Communiceren bij crisis is in de eerste plaats handelen. De dingen doen die dringen, de verhalen komen later wel. Het is ook de beste manier om paniek te voorkomen, veel effectiever dan bezwerende woorden. Paniek ontstaat juist bij besluiteloosheid. Crisis en onrust zorgen voor urgentie en energie. Het gezamenlijk beleven van de ellende dwingt de aandacht naar de kern, het belangrijke, de prioriteit. Mits goed gedoseerd bevordert het scherpte en vindingrijkheid. Crisis kan zo een bron van creativiteit zijn, ook voor uw organisatie. Nu is het moment om er gebruik van te maken. De mooiste dingen komen tot stand onder druk. Zijn uw twee dagen al voorbij?

Wim Aalbers werkt aan de slagkracht van organisaties
www.wimaalbers.nl
© Wim Aalbers 2008

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>