Verbinden opent de doos van Pandora

Columns

Volgens de Griekse mythologie maakte de god van het vuur, genaamd Hephaestus, in zijn werkplaats de eerste vrouw: Pandora. Aanvankelijk was het een metalen beeld, maar het was zo mooi dat Zeus besloot het leven te schenken. Toen gaven alle goden haar op hun beurt een geschenk: schoonheid, kracht, slimheid, handigheid, overredingskracht. Hera gaf haar de nieuwsgierigheid die haar geen moment met rust zou laten. Zeus zond Pandora als geschenk aan Epimetheus die haar tot zijn vrouw maakte. Als huwelijksgeschenk kregen zij een mooie doos, versierd met goud en edelstenen. Deze doos zat op slot, maar Zeus had de sleutel erbij gegeven en tegen Pandora gezegd dat als ze gelukkig wilden leven, ze de doos nooit moest openen. Op een bepaald moment won de nieuwsgierigheid het en opende Pandora de doos. In een klap kwamen daar alle tegenslagen en onheil uit die een mens maar kunnen treffen: ziektes, verbittering, pijn en alle mogelijke kwaad. Als laatste kwam echter de hoop eruit, in de vorm van een vogel. Dat was de boodschap van de troost voor de mensheid.
Bron: https://www.grieksegids.nl/mythologie/pandora.php

Het openen van de doos van Pandora kun je vergelijken met organisaties die hun medewerkers met zichzelf en elkaar gaan verbinden.

Zonder verbinding geen toekomst

Zonder onderlinge verbinding zullen organisatie de 21 eeuw niet overleven is het credo. Het verbinden van medewerkers onderling en aan de bedrijfsdoelstellingen staat daarom bij organisaties hoog op de agenda. Je vraagt je af hoe organisaties afgelopen decennia, zonder de medewerkers te verbinden hebben kunnen functioneren.

Natuurlijke zelf organiserende mechanismen verwijderd

De natuurlijke samenhang hoe mensen zich organiseren hebben organisaties in het afgelopen decennia verwijderd. Dit hebben ze gedaan door de werkzaamheden sterk te fragmenteren in afgeronde taken zodat ieder medewerker afzonderlijk kon werken. Vervolgens werd met een heers en verdeel strategie de medewerkers onder de duim gehouden. Deze veel toegepaste strategie gaat de komende jaren steeds meer zijn tol eisen. De spanning binnen veel organisaties loopt constant op.

Onderdrukken van gevoelens niet zonder gevolgen

Het decennia lang systematisch onderdrukken van medewerkers hun gevoelens, verlangens en behoeften blijft niet zonder gevolgen. Door die onderdrukking van gevoelens, verlangens en behoeften van medewerkers is er veel woede opgehoopt. Deze opgekropte woede komt vrij zodra medewerkers met zichzelf en elkaar in verbinding worden gebracht.

Verbinden opent de doos van Pandora

Want door het verbinden wordt niet alleen verbinding met het hart gemaakt maar ook verbinding met die decennia lange onderdrukte woede. Het verbinden opent de doos van Pandora. Ineens komt die onderdrukte woede eruit en zorgt voor tumult en onrust.

"Doe niet zo negatief" werkt als rode lap op een stier

Leidinggevenden zijn zich niet bewust van die vrijkomende woede bij het verbinden. Ze weten zich geen raad met die vrijkomende woede en bijhorende rauwe emoties. Ze proberen de medewerkers te ontwijken door zich terug te trekken in hun ivoren torens. Of ze snoeren de medewerkers de mond met "doe niet zo negatief". Dit ontwijkend gedrag van de leidinggevenden werkt als een rode lap op een stier. Het zorgt voor een toename aan woede binnen de organisaties.

Leidinggevenden dienen de woede te kanaliseren

Het is zaak dat leidinggevenden hun verantwoordelijkheid nemen door de uitdaging aan gaan om de vrijkomende woede te kanaliseren. Stap uit die ivoren torens en wordt de rots in de branding. Dan voelen medewerkers zich gezien en gehoord, ondanks hun rauwe emoties. Ze voelen zich dan veilig genoeg om deze emoties ook toe kunnen te laten zodat die kunnen uitrazen.

Na de storm ontstaat verbinding met de verlangens

Als de storm eenmaal is uitgeraasd ontstaat er ruimte voor een verbinding met de verlangens die onder de woede zit verborgen. Het zijn de verlangens van betere werkomstandigheden, zinvol werk en werken aan een betere wereld. Door de verlangens te kanaliseren worden krachten gebundeld op een diep niveau en ontstaat er een harmonie die zorgt voor een moeiteloze samenwerking. Het zorgt voor een toename in synergie wat gunstig is voor het realiseren van de gestelde organisatie doelen.

Net zoals in het sprookje komt het uiteindelijk goed als de doos van Pandora wordt geopend.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

J vingerling
Boeiende column schrijf je , Sybren.
In onze geïndividualiseerde samenleving kan alleen luisteren , echt luisteren naar elkaar ons nog verbinden.
En dat alleen al is een vak apart.
Als leiders dat kunnen leren naast zelfkennis en zij hun eigen triggers kennen , heb ik er hoop op. Dan kan er open eerlijk contact komen met en tussen mensen , ontstaat er natuurlijk leiderschap in verbinding.
Verbinding in elkaar zien met kwaliteiten die dienend zijn voor onszelf en een organisatie.
Dan zou de vogel kunnen vliegen .
Sybren van der Schaar
Auteur
Dankjewel J vingerling voor deze mooie toevoeging.

Meer over Emotie management