De verandergekte staat op gespannen voet met de menselijke maat. Toch gaan we door of er niets aan de hand is. De menselijke maat moet terug in het centrum van de aandacht.
De menselijke maat is al datgene dat binnen de inhoud van de menselijke vermogens en geaardheid ligt en verbonden is met het realiseren van duurzaam succes. Mensen maken het verschil. Men moet inzien dat mensen niet zo graag en niet zo gemakkelijk veranderen als de verandergoeroes zo graag willen en denken.
Mensen houden niet van veranderen omdat ze eenvoudigweg niet zo snel kúnnen veranderen. Onze persoonlijkheidskenmerken zijn in al die jaren onveranderd dezelfde gebleven. De basis van ons handelingsvermogen is sterk bepaald door ons pakket genen waarop veel gedragscodes zijn geschreven.
Betekent dat nu dat organisaties nooit vorm te geven of te veranderen zijn? De organisatieverandering begint echter niet bij de structurering. Aan het management is het meer de schone taak om randvoorwaarden te creëren die het gewenste gedrag uitlokken. Gedragsverandering komt niet van buitenaf, maar van binnenuit. Uiteraard zitten prikkels ook besloten in de structuur en in systemen.
Grote veranderingen slaan mensen los van hun ankers en het vergt nu eenmaal tijd om nieuwe hechtingen aan te brengen. HRM moet geregeld zijn instrumentarium afstemmen op de eisen van de tijd en de menselijke maat. Een goed beeld is nodig van bekwaamheden, motivatie, persoonlijkheid, cultuurkenmerken en een beeld van de vraag naar en de waarde van die uniciteit. De toekomst is van, voor en door mensen. De menselijke maat moet terug in het centrum van de aandacht.
(bron: Gids Online)
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>