Channels

Verandering is de norm binnen hedendaagse organisaties. De ene verandering is nog niet afgerond of er dient zich een nieuwe verandering aan. De gedachte; als je niet constant verandert tel je al snel niet meer mee domineert organisaties. Deze gedachte leidt tot veranderingswaanzin.

“Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder”

De slogan van klaverblad “Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder.” is een mooi voorbeeld van onveranderlijkheid. Ook Unox rookworst en DE koffie vertellen een succes verhaal van onveranderlijkheid. Niet veranderen blijkt voordelen te hebben. Consistentie en authenticiteit zijn hoog gewaardeerde eigenschappen. Het zorgt voor een gevoel van vertrouwen en herkenbaarheid. Blijkbaar hoeft niet alles verandert te worden om succesvol te zijn.

Automerken gaan voor onveranderlijkheid

Auto merken als BMW, Ferrari, Porsche, etc. doen er alles aan om hun identiteit onveranderlijk te houden. Toen Alfa Romeo zijn identiteit verloor door een groot aantal onderdelen van Fiat te gebruiken leidde dat tot een daling in de verkoop. Momenteel werk Alfa Romeo hard aan zijn oorspronkelijke identiteit.

Hoe je vastgelopen teams vlot trekt

Onlangs kreeg ik een opdracht om een vastgelopen team, dat niet zou willen veranderen in 1,5 uur te inspireren om te “veranderen”. De korte tijd, die ik kreeg noopte me om naar de essentie van de weerstand te gaan in het team. Ik startte de workshop met het advies aan alle deelnemers om te stoppen met zichzelf te veranderen. Dit advies zorgde voor verbazing dat overging in ontspanning en nieuwsgierigheid. Vervolgens daagde ik ze uit om te onderzoeken wat de toegevoegde waarde van hun onveranderlijke deel voor de organisaties zou kunnen zijn. De deelnemers begonnen levendig te discuteren wat nu precies de toegevoegde waarde van hun onveranderlijke deel is voor de organisatie.

Niet veranderen maar afstemmen

Vervolgens vroeg ik de teamleden hoe ze vanuit hun onveranderlijke deel op elkaar konden afstemmen. Hoe ze vanuit die afstemming een bijdrage konden leveren aan de gevraagde teamprestaties. Deze benadering zorgde voor een boost aan creativiteit, ideeën, oplossingen en afstemmingsbereidheid. De teamleden voelden zich bevrijdt van de druk om te moeten veranderen. Vanuit de ontstane ontspannenheid plopte het ene idee na het andere idee op hoe ze op elkaar konden afstemmen. Aan het eind van de workshop hadden de deelnemers het afstemmen geconcretiseerd.

Mensen veranderen is hun afwijzen.

Mensen veranderen is hun afwijzen. Afwijzing is geen basis voor groei maar voor stagnatie. Daag mensen vanuit hun onveranderlijke deel uit om op elkaar af te stemmen zodat de gezamenlijke doelen worden gerealiseerd. Deze benadering schept ruimte om te bewegen en energie. Mensen voelen zich gewaardeerd en gerespecteerd. Deze benadering legt een basis voor groei, plezier en hoger prestaties.

Jazzband en harmonie

Je kunt het vergelijken met een Jazzband. In een jazzband stemmen muzikanten vanuit hun onveranderlijke deel constant op elkaar af. Dit zorgt voor veel creativiteit en harmonieuze muziek. Hoe minder een muzikant verandert, hoe meer hij afstemt op zijn medemuzikanten, hoe beter de muziek.

Stop met mensen afwijzen

Stop met mensen veranderen en ze daarmee afwijzen. Daag mensen uit om vanuit hun onveranderlijkheid op elkaar af te stemmen in lijn met de organisatie doelstellingen. Dan zal het vertrouwen in elkaar, in zichzelf, werkplezier en prestaties met sprongen toenemen.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Hallo Sybren,

Ik raak zelf ook “verander-moe”. Ik reageerde laatst op LinkedIn op een stukje van Ben Tiggelaar over zijn boek “De ladder” met de ondertitel “Waarom veranderen zo moeilijk is én …welke 3 stappen wel werken”. De ondertitel klinkt bijna wanhopig t.o.v. veranderen. Ik voel veel voor jouw benadering. Ik heb ooit gehoord in de “The last lecture” van Randy Pausch dat je beste mensen iets kunt leren op een manier dat ze niet in de gaten hebben dat ze leren. Volgens mij geldt dat ook op het werk. Je zal mensen moeten meenemen in een verhaal (idee, project, visie) en hun kwaliteiten daarop inpassen. Het is dan inderdaad een kwestie van afstemmen en even later praten de mensen over “wat er is veranderd” :-).

Mooi artikel zeg. Ik ben de laatste tijd veel met luistervaardigheid bezig, dit artikel voegt weer wat puntjes toe waar ik extra op kan letten ; )

x
x