Uw klanten verliezen het vertrouwen

45% van uw klanten vertrouwt verzekeraars niet of nauwelijks bij het beheren van hun pensioenen. In 2006 geloofde 27% er al niet in. Een forse val in vertrouwen. Het aantal optimisten dat zijn verzekeraar nog wel met zijn pensioenvoorziening vertrouwt slonk in dezelfde periode van 37% naar 18%. Zijn wantrouwen tegen banken nam minder snel toe (van 27% naar 35%) en ook de pensioenfondsen worden kritisch bekeken (van 10% in 2006 naar 21% in 2008).

De verzekeraars verliezen de loyaliteitsslag. Zij vervreemden hun klanten sneller van zich dan de banken en pensioenfondsen. Een cynische constatering omdat tussenpersonen en verzekeraars zeggen dat ze er veel aan doen om klanten voor zich te winnen en te behouden.
Vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard en roepen dat je toch echt heel erg te vertrouwen bent werkt juist averechts. De verzekeraars scoren in de ogen van uw klanten blijkbaar slechter dan banken en pensioenfondsen op de bouwstenen van vertrouwen:
- Geloofwaardigheid,
- Betrouwbaarheid,
- Verbondenheid.

Verzekeraars scoren echter hoger dan banken en pensioenfondsen op de Tijdbom Onder Vertrouwen: Eigenbelang.

Vertrouwen moet gewonnen en verdiend worden. Je moet iets voor de ander doen om het bewijs te leveren dat het verstandig is om je pensioen bij jou onder te brengen. De waardedalingen van individuele en bedrijfspensioenen doen afbreuk aan de Geloofwaardigheid en Betrouwbaarheid van verzekeraars, banken en pensioenverzekeraars.

Maar waar is de Verbondenheid? Is er al iemand opgestaan die publiekelijk aangeeft er ’s nachts wakker van te liggen dat zijn klanten het schip ingaan? Heeft er al een financiële instelling een GRATIS telefoonnummer geopend waar klanten hun hart kunnen luchten en waar zelfs een beetje met hen meegeleefd wordt? Is er al een financiële instelling die pogingen doet om de het lot van de klanten te verzachten?

Toen de pensioenregelingen verkocht werden besefte iedere klant dat hij en de verzekeraar er allebei voordeel bij hadden. Nu het slecht gaat wordt het voor de klant echter pijnlijk duidelijk dat het Eigenbelang van de verzekeraar prevaleert boven het zijne. Pensioenfondsen hebben nu (nog) het imago dat ze een collectief belang dienen en dat het non-profit organisaties zijn. En banken beheren het spaargeld van uw klanten waardoor hun Eigenbelang als meer in evenwicht ervaren wordt.

Wat gaat u doen u om uw Geloofwaardigheid, Betrouwbaarheid & Verbondenheid te vergroten en uw Eigenbelang te verminderen?

Cijfermateriaal ontleend aan Harry van Dalen en Kène Henkens, 2009, "Overheid winnaar in vertrouwenscrisis pensioenbeheer", Me Judice, jaargang 2, 2 maart 2009.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>