Channels

Snickers wil ons doen geloven dat je jezelf niet bent als je trek hebt. Daar klopt geen pinda van. Identiteitsonderzoekers weten namelijk: je bent namelijk altijd jezelf, maar nooit hetzelfde. Hoewel ik de eerste zal zijn die toegeeft dat het begrip Hangry bestaat en dat commercials met mr T, mr Bean en Elton John eigenlijk altijd geweldig zijn.

‘Sorry, ik was mezelf niet.’  Een excuus dat we allemaal wel eens gebruiken. Maar vaak betekent het dat je een zelf liet zien die je in die setting liever niet zou laten zien. Je zou zelfs kunnen zeggen dat je eigenlijk bedoelt: ‘Sorry ik was even teveel mezelf’.

Lang werd gedacht dat je identiteit iets was wat diep van binnen zat en dat alles wat je deed vanuit die kern te begrijpen was. Psycholoog Erikson ligt aan de basis van veel onderzoek naar identiteitsontwikkeling. In elk van de levensfases die hij onderscheidt wordt een deel van onze identiteit gevormd.

Een andere invloedrijke theorie is die van de sociale identiteit: we worden niet alleen gevormd door onze eigen ontwikkeling, maar ook door de groepen waar we ons in begeven. Van onze familie tot onze cultuur tot de leeftijdsgroep waar we toe behoren.

De afgelopen decennia werd echter duidelijk dat we niet één identiteit hebben, maar dat verschillende identiteiten binnen ons strijden om voorrang. De ene keer zetten we die kenmerken wat naar voren, de andere keer juist weer andere. Als ouder ben ik wat zorgzamer, als directeur komt mijn resultaatgerichte kant meer naar voren, als consultant mijn servicegerichte. Soms loopt dat door elkaar, soms levert het een conflict op.

De laatste 10 jaar is er ook veel onderzoek gedaan naar de vorming van onze professionele identiteit. En niet zonder reden: zeker in onze westerse samenleving is de eerste vraag die men elkaar op een verjaardagsfeestje vraagt: wat doe jij? Het is de belangrijkste bepaler van maatschappelijke participatie en voor velen een veel belangrijker bepaler van de identiteit dan cultuur, land of familie. En wat daarin dominant is verschilt ook weer per persoon en uiteraard situatie. Sommige mensen identificeren zich met hun  beroepsgroep (‘ik ben IT’er’), bij anderen met hun organisatie (‘Ik ben Google-medewerker’) of hun rol in die organisatie (‘ik ben manager’).

Die verschillende identiteiten bewust beleven geeft de mogelijkheid hier zelf in te sturen. En dat doe je door je bewust te zijn van de rijkdom van die identiteiten. Van wat u in kunt zetten in de verschillende verantwoordelijkheden die u heeft, in de verschillende contexten die dagelijks op u afkomen. Privé en professioneel.

Mensen die gemakkelijk kunnen schakelen tussen verschillende identiteiten zijn succesvoller en gelukkiger. Maar dat moet je dan wel kunnen zonder een pindareep.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Meestal worstelt men in organisaties met het ‘ gewenst imago ‘ dat nogal afwijkt van de identiteit van het geheel- de gedragswijzen op markten en vooral de mentaliteit van de medewerkers.Het intern draagvlak en de interne marketing blijven schromelijkk achterwege. De interne gedragsverandering blijft uit..Ieder contact met een organisatie hoort een weldoende beleving en verheldering te zijn.. Call centers zijn nu de abjecte sterfhuizen voor een optimaal klantencontact..

x
x