De Unindicator

Er wordt de laatste tijd veel aandacht besteedt aan zg. 'indicatoren', zoals 'prestatie-indicatoren' en 'kwaliteit-indicatoren'. Je kunt het zo gek niet bedenken of een of andere guru bedenkt er tot overmaat van ramp ook nog een managementmethode omheen; met boekjes, cursussen, assessment, guru's, workshops, seminars en andere windhandel op de koop toe.

In de wetenschap is men constant opzoek naar verklaringen voor sitatuaties, gedrag en gebeurtenissen. Men voert proeven uit, gaat turven, maakt statistieken en men formuleert wetten of grondbeginselen, veelal voortvloeiend uit eerdere aannames. Zo is men in de natuurkunde opzoek gegaan naar grond-eenheden (SI-stelsel). Verder kennen we het periodiek systeem der elementen. Kortom: reden genoeg om ook een te kijken naar al die indicatoren.

De verschillende indicatoren zoals die gehanteerd worden door management zijn ook grootheden, zoals die van kwaliteit, performance, klantvriendelijkheid etc. Uiteraard zijn dit nep-grootheden voor zaken die uerberhaupt niet meetbaar te maken zijn. Vandaar ook dat de eenheden van de nep-grootheden gerelateerd zijn aan de meetmethode. Het enige dat dus meetbaar is, is het resultaat van de toegepaste methode om de nep-grootheid te meten. Op basis hiervan handelt men dan ook. Het is eigenlijk een grote zooi met al die indicatoren. Er is sterke behoefte aan een alles omvattende indicator komen en deze heb ik gevonden: de unindicator

De unindicator kan gebruikt worden in elke organisatie en kent slechts twee waarden: NUL en 1, aan of uit. Het voordeel van de unindicator is dat men in een klap alle huidige indicatoren gemeten heeft. Op basis van een enkele waarde hoeft men een managementbeslissing te nemen. Men hoeft dus niet te verzanden in allemaal management-tools, assessments, methodes e.d.

De verstekwaarde van de unindicator is NUL. Op het moment dat hij gemeten wordt, is de waarde per definitie 1 (Heisenberg-principe). De primitieve indicatoren die thans gebruikt worden, worden ook beinvloed door de metingen. Mensen raken bijvoorbeeld verward als men poogt de kwaliteit te meten en bovendien zijn de huidige indicatoren vaak ook nog eens gerelateerd aan tijd, een fysische grootheid die bij dit soort management-middelen doorgaans buiten beschouwing gelaten wordt.

De unindicator is een praktisch middel op basis waarvan managementbeslissingen genomen kunnen te worden. De voorspelbaarheid van de uitkomst en de relatief korte metingstijd maken dat deze indicator uitermate geschikt is voor ad-hoc-management. De stabiliteit van de meetwaarde maakt de unindicator ook zeer geschikt als voeding voor strategische managementbeslissingen. Het grote nadeel van de unindicator is dat veel managementconsultants en prestatie- en kwaliteitmeetguru's weer met iets nieuws op de proppen moeten komen om aan de mensheid wijs te maken. Maar zoals elk voordeel z'n nadeel heb, heeft ook dit nadeel een voordeel; het vormt een nieuwe uitdaging voor de manager. Nieuwe methodieken, meer boeken, meer columns en discussies, een nieuw certificeringsprogramma.... kortom: werk aan de winkel!

Succes!

Justus de Broeckenaere
(certified unindication consultant)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Hans den Ouden
Op dit moment trachten wij als internetvertaalbureau tot een implementatie van uw unindicator model te komen. Toch hebben wij meer gedetailleerde informatie nodig. Bijvoorbeeld hoe dit concreet wordt geimplementeerd bij een internet bedrijf. Hoe stel je binnen het bedrijf een infrastructuur op om dit model te stroomlijnen? (Zelf denken we hierbij aan de aanstelling van een "kwaliteitsmanager"). Onze vraag is dan ook of een oriënterend gesprek mogelijk is met uw consultancy.
Ferdi Buijsrogge
gaarne gebruik ik naast de unindicator de methadicator welke aan de hand van een dichotome verdeling aangeeft of de unindicator aan of uit staat.