Vanuit welk belang of wiens belang dient de RvC de strategie van een onderneming te beoordelen?

Er worden vandaag de dag in het maatschappelijk verkeer een viertal onderscheidene waarden onderkend met betrekking tot de onderneming:
  1. De waarde van de onderneming vanuit het perspectief en belang van liquid finance, dit kan zijn de liquidatiewaarde en de shareholder value.
  2. De waarde van de onderneming vanuit het perspectief en belang van het management en/of het committed capital, uitgedrukt in de going-concern value. (Voorbeelden waar dit speelt zijn Stork en DSM).
  3. De waarde van de onderneming vanuit het perspectief en belang van de stakeholders (hier in niet-instrumentele betekenis), de stakeholder value.Een relevante, steeds meer gebruikte term hierbij is ‘shared value’. Hierbij wordt bij het afwegen van  strategische alternatieven gekeken naar de waarde voor de onderneming (shareholder value), de netto waarde voor de samenleving (social value) en de optelling van die beide (share value). Meest aantrekkelijk zijn dan die investeringen die op alledrie de waardebepalingen posities zijn.
  4. De waarde van de onderneming vanuit het perspectief en belang van de macro-economische ontwikkeling en positie van een staat (hiervoor bestaat niet een specifieke term). Een toepassing hiervan vinden in de cases Danone en Vivendi in Frankrijk, maar ook in meerdere cases in de Verenigde Staten.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 254 vragen en antwoorden over Strategisch management.