ManagementSite
Kennisbank
Opleidingen Vacatures Boeken
Netwerk
Word pro Login
Kennisbank
Zie overzicht
01
B
Bestuur

Bestuurlijke inzichten en praktijkervaringen over visie, strategie, sturen op verantwoordelijkheid en bestuurlijke wijsheid. Ook de belangrijke bestuurlijke valkuilen zoals: verhuftering, bestuurlijke drukte, organisatierot en het spel om poen en prestige. Tips en ideeen voor goed bestuur.

02
I/T
Innovatie / transitie

Wat is innovatie? Hoe innovatie realiseren?  Sociale innovatie en een innovatief businessmodel. Zelforganisatie 'klein binnen groot'. De transitie naar een zelfsturende organisatie. Distributie van zeggenschap en verantwoordelijkheid naar het laagste niveau in een organisatie waar een vakkundig besluit genomen kan worden.

03
M
Management

Wat werkt echt? De meest recente inzichten en ervaringen mbt de belangrijkste management onderwerpen, zoals Concurrentiekracht, Corporate communicatie, Digitale transformatie, Leiderschap, Missie en visie Tips, tools, en business cases voor beter managen en organiseren.

04
MW
Mens en Werk

De balans om het leven en werken goed in te richten. Zingeving, talentontwikkeling en sport helpen. Organisatierot, verhuftering en het spel om poen en prestige zetten op het verkeerde been. Hoe met al die tegenstrijdige krachten omgaan? Hier vindt u een uitgebreid arsenaal aan inzichten en ervaringen over tal van belangrijke onderwerpen mbt mens en werk.

05
PE
Persoonlijke Effectiviteit

Ken Uzelf! Elke dag zijn er situaties waarin het aankomt op uw persoonlijke effectiviteit. Lastige onderhandelingen, een presentatie voor een kritisch publiek, een vergadering die uit de hand loopt, een acquisitie gesprek waar u tegenop kijkt. Doe uw voordeel met de handreikingen binnen de kennisbank.

06
VS
Vakgebieden en Sectoren

Volg de laatste ontwikkelingen binnen uw vakgebied of in uw sector.  Ontwikkel Strategisch HRM, De rol van de financieel manager. De slaagkansen van ICT projecten? Ieder zijn eigen specialisme en vaardigheden. Volg de laatste trends voor elke professional.

Besturen en organiseren Bureaucratie Business case Concurrentiekracht Corporate communicatie Corporate governance Fusie Globalisering Kernwaarden Kritische succesfactoren Leiderschap Marketingplan Missie en visie Netwerkorganisatie Ondernemingsplan, businessplan Organisatiecultuur Bedrijfskunde & Organisatieontwerp Reputatie management Samenwerking tussen organisaties Strategie ontwikkeling en uitvoering
Business model, verdienmodel Continue resultaatverbetering Digitale transformatie Disruptie Duurzaam ondernemen Innovatie Innovatief organiseren Kennismanagement Sturen op verantwoordelijkheid Agile werken en Wendbaarheid Zelforganisatie en zelfsturende teams ICT projectmanagement bij de overheid Artificial Intelligence Interactie patronen
Balanced Scorecard Competentie management Complexiteit versus eenvoud in organisaties Crisismanagement Internet en uw bedrijf IT en Business Klachtenmanagement Klantgerichtheid Kwaliteitsmanagement Lean management en werken Management cases Management Development Management modellen Ondernemerschap Oplossingsgericht managen Outsourcing en off-shoring Performance management Prestatie indicatoren Projectmanagement Rijnlands Organiseren Risicomanagement Scrum - Agile Slimmer werken Verandermanagement Weerstand tegen verandering
Betrokkenheid, commitment Burn-out, stress, werkdruk De Menselijke maat Diversiteit in organisaties Ethiek, integriteit, moreel kompas Het Nieuwe Werken Het spel om poen en prestige Hufters op de werkvloer Investors in People Scholing en werk Seks en werk Social Media in en om de organisatie Solliciteren, recruteren SportManagement Talent ontwikkeling Verwaarlozing en organisatierot Werkvloer Work-Life Balance Zingeving in werk en organisatie
Accountmanagement Acquisitie Assessment Beoordelen Beter Schrijven Coaching Conflicthantering / Mediation Creativiteit Emotie management Feedback Gedragsverandering Interne communicatie en samenwerking Leiding ontvangen Leidinggeven Onderhandelen Personal Branding Presentatie Probleemoplossing en besluitvorming Professionalisering Sociale vaardigheden Team ontwikkeling Vergaderen
Beter inkopen Detailhandel & retail Familiebedrijven Financieel management Human Resources Management ICT & Internet Logistiek & Supply chain management Non-profit Onderwijs Online Marketing Organisatieadvies en consultancy Overheid Personeelsbeleid Sales / Verkopen Zakelijke dienstverlening Zorg
Netwerk
Zie overzicht
De praktijk van het jonge leiding geven Het einde in logistiek De management trendwatcher De management almanak Forum slimmer werken en sociale innovatie Uw dagelijkse marketing prikkel
Jonge Bazen
De praktijk van het jonge leiding geven

Bert Overbeek is management-trainer, team-coach en interim manager. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot hij na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken.  Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen.  Ook wilde hij de kwaliteit van zijn werk vergroten en hij had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren.  

Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Bert een originele management-denker en -schrijver was. Hij vroeg hem in 2006 of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het veelgelezen ManagementSite. Sindsdien schreef hij meer dan 2000 artikelen zeven managementboeken.  Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Vier boeken werden bestsellers en eindigden in de Managementboek top 5. 

Overbeek vindt kennisdeling zo belangrijk, dat hij hier op Jongebazen de finesses van het managementvak deelt met zijn collega’s. Het is nodig in tijden van verandering. Aritificial Intelligence heeft dan ook volop zijn aandacht, maar vooral in combinatie met gedrag: wat wordt de rol van de mens straks en hoe kan hij zich daarop voorbereiden? Het gaat bij Bert trouwens  niet alleen over AI. In zijn boek 'De Schakelaar' zet hij uiteen hoe hij vindt dat de manager van de toekomst zijn teams tot maximale prestaties kan leiden. 

Correspondentie met Bert Overbeek gaat via icloud.com. Gewoon zijn naam in kleine letters ervoor en er is contact. Zijn website? bertoverbeek.com 

3 dec.‘25
a2d73c89 bb7c 478d b22d 6724e03ad081

Waarnemen is geen interpretatie bij feedback

Bert Overbeek
19
0
23 nov.‘25
IMG 1787

Last year Arne Slot was a god, and now he suddenly is a lunatic?

Bert Overbeek
101
0
16 nov.‘25
A0490C29 3D34 4063 A219 C327DD5C4B77

Waarom veranderingen vaak stuklopen op oeroude breinreflexen

Bert Overbeek
110
1
De Laatste Meter
Het einde in logistiek

Het is zo vanzelfsprekend: logistiek. Thuis, wanneer een meubelzaak een wandmeubel aflevert en opbouwt. In de supermarkt, waar juist die diepvriesmaaltijd die zo goed smaakt in het schap ligt. Of wanneer de auto een beurt krijgt. Maar iedereen ervaart ook uitverkochte producten, kwaliteitsproblemen, overtollige voorraden en eindeloos wachten op de verwarmingsmonteur. De weblog DeLaatsteMeter.nl gaat je daarbij helpen.

4 dec.‘25
a couple of trucks that are sitting in the street

Verkeersveiligheid 2025: stabilisatie, maar geen reden tot achteroverleunen

Walther Ploos van Amstel
18
0
4 dec.‘25
brown cardboard boxes on black plastic crate

Achter de voordeur van de bezorgchaos: wat niemand ziet

Walther Ploos van Amstel
23
0
2 dec.‘25
Screenshot 2025 05 26 at 13.49.04

Rechter: Overname Sandd door PostNL was illegaal

Walther Ploos van Amstel
229
0
Management Pro
De management trendwatcher

ManagementPro.nl, de Management Trendwatcher! ManagementPro vind je o.m. ook op X, met nog meer tips ’n trics.

Het NIEUWE alweer 17e boek in de ManagementPro Serie is uit! “301122, Chat GPT een game changer” Beschikbaar als e-boek & hard copy 😉

Human Resources Management
5 dec.‘25
Firefly (1)

Eerst het Waarom. Dan pas het Wat.

Monique van den Oetelaar
16
0
Artificial Intelligence
30 nov.‘25
1764486306371

Drie Jaar ChatGPT: Een Openhartig Gesprek met AI over Werk, Macht, Mensen en de Toekomst.

Willem E.A.J. Scheepers
102
4
Human Resources Management
28 nov.‘25
1764348203210

Psychologische Veiligheid in het Tijdperk van AI: De Strategische Randvoorwaarde voor 2026

Danique Scheepers
61
0
1 Minute Manager
De management almanak

De artikelen van 1minutemanager worden geschreven door Gyuri Vergouw, public speaker, organisatie-adviseur en auteur van management- en sportboeken. Meer informatie over zijn dagelijkse advieswerk kunt u vinden op www.vergouw.nl. Tot zijn kernactiviteiten rekent hij het geven van lezingen over verandermanagement, gedragsverandering, betrokkenheid en bevlogenheid, commitment en compassie. U kunt via zijn website contact met hem opnemen.

Besturen en organiseren
17 nov.‘25
Doorzagen

Management by headcount maakt organisaties vleugellam

Gyuri George Vergouw
259
0
Ethiek, integriteit, moreel kompas
26 okt.‘25
ethiek

Week van de Integriteit: broodnodig of facultatief?

Gyuri George Vergouw
72
0
Globalisering
16 jun.‘25
Airb-Bubbles-in-Water

Succesvol UN Oceanencongres (UNOC 3) in Nice

Gyuri George Vergouw
146
0
InnovatiefOrganiseren.nl
Forum slimmer werken en sociale innovatie

Blogt over innovatief organiseren, slimmer werken en sociale innovatie.

Digitale transformatie
30 nov.‘25
ChatGPT Image Nov 30, 2025, 11 48 38 AM

De mens als sensor

Leon Dohmen
41
0
Projectmanagement
17 nov.‘25
ChatGPT Image Nov 17, 2025, 10 47 36 PM

Bestuurlijke intensiteit van projecten

Leon Dohmen
57
0
Innovatie
16 sep.‘25
ChatGPT Image Sep 16, 2025, 11 37 14 PM

Tussen hebzucht en luiheid

Leon Dohmen
131
0
Gek Op Klanten
Uw dagelijkse marketing prikkel
3 dec.‘25
IMG 7388

De misleidingen van de klant in dit tijdperk

Bert Overbeek
57
0
18 nov.‘25
IMG 7327

Trio Mandili: three female voices and a happy audience

Bert Overbeek
55
0
18 nov.‘25
IMG 7327

Trio Mandili: drie vrouwenstemmen en een zaal die waar krijgt voor zijn geld

Bert Overbeek
34
0
TQL Marketing & Sales Beurzen

Waar kan ik een beursagenda vinden?

Op expovisie.nl/beursagenda
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 92 vragen en antwoorden over Beurzen.

Wat zijn beurzen?

Wat is een beurs? Wat is het verschil tussen een beurs en een tentoonstelling? Wat betekent het begrip Live Communicatie? Wat is de historie van de beurs als marketinginstrument? Welke mensen bezoeken beurzen? Trekken vakbeurzen meer serieuzere bezoekers? Wat doen vakbeurzen om de kwaliteit van de bezoekers te vergroten? Wat voor soort beurzen zijn er? Is er een strikte scheiding tussen vak- en publieksbeurzen? Wanneer spreken we van een horizontale vakbeurs? Wanneer spreken we van een verticale vakbeurs? Waar is informatie over beurzen te vinden? Wat zijn kentallen voor de beurzenbranche? Wat zijn de kerncijfers voor de beursbranche? Wat zijn de meest succesvolle consumentenbeurzen? Wat zijn de meest bezochte vakbeurzen?

Beursdeelname

Welke rol speelt de beurs als marketing-instrument? Waarom nemen bedrijven deel aan een beurs? Wanneer zullen bedrijven <I>niet</I> aan een beurs deelnemen? Welke specifieke marketingdoelen worden bij beursdeelname nagestreefd? Wat wordt bedoeld met lead generation? Wat is de invloed van een beurs op de corporate identity en het productimago? Wat is de rol van beursdeelname bij relatiemarketing? Wat is het verschil tussen relatiemarketing en relatiemanagement? Wat zijn de specifieke voordelen van beursdeelname? Waarom is beursdeelname marketing-tactisch belangrijk? Wat is one-to-one marketing? Welke rol spelen beurzen in het proces van one-to-one marketing? Hoe bepaal je of het deelnemen aan een beurs commercieel interessant is? Wat staat er in het beursplan? Waarom is het formuleren van een doelstelling bij beursdeelname belangrijk? Wat kost beursdeelname? Hoe kan een budget voor beursdeelname worden vastgesteld? Hangt de hoogte van het budget af van de doelstelling? Is het resultaat van voorgaande beurzen een betrouwbare leidraad? Wat wordt bedoeld met primaire en secundaire doelgroepen? Hoe kan de juiste beurs worden geselecteerd? Wat bepaalt een succesvol beursplan? Wat omvat een concept voor beursdeelname? Welke factoren bepalen mede het succes van een beursdeelname? Welke interne factoren spelen een rol bij beursdeelname? Waaruit kan de eigen publiciteit rondom beursdeelname bestaan? Waar kan ik een beursagenda vinden?

Effectmeting

Wie registreert het resultaat van beurzen? Welke criteria gelden bij het selecteren van beurzen? Wat wordt bedoeld met het kwantitatieve bereik van een beurs? Wat is kwalitatief beursbereik? Hoe kan het kwalitatieve bereik van een beurs worden bepaald? Welke rol speelt het bezoekersaantal bij het selecteren van een beurs? Speelt het aantal exposanten een rol bij het deelnemen aan een beurs? Wanneer speelt het aantal exposanten een minder belangrijke rol? Hoe belangrijk is publiciteit rondom een beurs? Hoe belangrijk is de follow-up na afloop van de beurs? Wat wordt bedoeld met conversie? Waarom is een evaluatie van beursdeelname van belang? Wat zijn succesfactoren voor deelname aan een beurs? Hoe kan het succes van beursdeelname worden bepaald? Op welke andere manieren kan het effect van beursdeelname worden gemeten? Hoe kan een verbetering van de naamsbekendheid op een beurs worden gemeten? Hoe kan het belang van de beurs als marketinginstrument worden bepaald? Is het resultaat van een beursdeelname direct na afloop duidelijk? Welke rol speelt de beursorganisatie bij de registratie van standbezoekers? Wat is de zin van het registreren van passanten?

Stands

Wat voor soorten stands zijn er? Wat is een wandstand? Wat is een hoekstand? Wat is een kopstand? Wat is een eilandstand? Wat is een doorloopstand? Wat is een verdieping stand? Zijn er nieuwe trends in standvormen? Mag ik zelf mijn standvorm bepalen? Ben ik volledig vrij in hoe ik de stand wil bouwen? Hoe selecteer ik een standbouwer? Is er een organisatie van standbouwers? Is de plaats van de stand op een beurs van invloed op het succes ervan? Hoe kunnen veel bezoekers naar een stand worden getrokken?

Meest voorkomende misverstanden over beursdeelname

Ik heb niets nieuws te bieden op de beurs en wij kunnen nu al de vraag niet aan? Beurzen kosten veel tijd en zijn duur? Het op een beurs staan verstoort de dagelijkse gang van zaken in mijn bedrijf? Ik heb geen idee hoeveel mensen ik moet inzetten om mijn doelstellingen te halen? Ik wil weten waar ik aan begin. Beurzen zijn voor mij te riskant? Ik heb het gevoel dat er sprake is van beursmoeheid. Nogal wat beurzen trekken steeds minder bezoekers? Men spreekt van beurzen en evenementen. Maar een beurs is toch een evenement?

Checklists

Waar moet ik aan denken rond de organisatie van beursdeelname? Waar moet ik aan denken bij perscontacten? Waar moet ik aan denken om free publicity te genereren? Waar moet ik aan denken rond de standbouw? Waar moet ik aan denken wat betreft standpersoneel? Waar moet ik aan denken rond de logistiek? Waar moet ik aan denken bij de inzet van drukwerk?

Nuttige links en adressen

Wat zijn de belangrijkste organisaties rond event marketing?
ManagementSite
Home Kennisbank
Opleidingen Vacatures Boeken
Netwerk
  • Over ManagementSite
  • Auteurs en columnisten
  • Redactie
  • Info auteurs & upload artikel >>
  • Abonneevoorwaarden
  • Code of conduct
  • Adverteren / contact
  • Copyrights
  • Afmelden
Hoofdredactie
  • Prof. dr. Willem Mastenbroek
Onze socials