Tegen sluitingstijd

Een tijdje terug liep ik door een winkelstraat toen plotseling uit een kooppaleis een oorverdovend lawaai mij tegemoet kwam. Het geluid was bedoeld om jeugdige kopers te lokken, maar zo te zien dreigde die opzet te mislukken. Toen ik het pand wat beter bekeek, zag ik achter het plakkaat met de naam van de huidige uitbater dat hier vroeger een V&D-vestiging gehuisvest was geweest. Ik herinnerde me dat ik daar jaren geleden een trainingsbroek heb gekocht. Een lekkere broek, zonder modieuze fratsen die je er meteen doen uitzien als een verdwaalde wegwerker of een dompteur van pittbulls. Een prima aankoop, maar toen ik kort daarna weer langsging om er een bij te kopen, waren ze niet meer te krijgen.

Ik geloof dat dat tevens de laatste keer is geweest dat ik een V&D-filiaal heb bezocht. En ik ben niet de enige die het concern in de steek heeft gelaten. Dat werd me nog eens pijnlijk duidelijk toen ik begin april de jaarcijfers van Vendex KBB las en de bijdrage daarin van V&D.

‘Voor de warenhuisformule V&D was het jaarverslag een overgangsjaar. (. . .) Vanaf het lopende jaar zullen de genomen organisatorische maatregelen moeten leiden tot een herstel van omzet en resultaat.’ Deze zinnen staan te lezen in het jaarverslag van Koninklijke Vendex KBB. Alleen betreft het hier geen passages uit het boekjaar 2003-2004, maar uit het jaar ervoor. Overigens, en dat is tekenend voor het zware weer waarin V&D verzeild is geraakt, hadden ze zonder enige wijziging in het laatste jaarverslag overgenomen kunnen worden.

De 292 miljoen euro winst die Vendex KBB in 2002 overhield, was een jaar later geslonken tot negen miljoen euro. En die uiterst magere cijfers komen voor een groot deel op het conto van V&D.

Vorig jaar gingen er twaalf filialen dicht en werden zo’n 2700 van de 8500 medewerkers ontslagen. Dat is 32 procent! En als de markt nu zou aantrekken, maar daar is geen sprake van. Nederland blijft in groei beduidend achter bij andere Europese landen en de consumenten houden de hand dan ook op de knip. En als er al aankopen worden gedaan, betreft het koopjes. Dat telt zwaar voor een concern als Vendex KBB dat 82 cent van elke euro omzet uit Nederland haalt.

Die ‘aldisering’ heeft er intussen voor gezorgd dat de prijzen zo scherp zijn gedaald dat volgens bestuursvoorzitter Hamming alleen herstel nog mogelijk lijkt. Maar dat horen we al jaren. Wordt het niet eens tijd om die illusiepolitiek in de uitverkoop te zetten en de zaak te sluiten? Natuurlijk is dat niet prettig voor het personeel, maar dan weten ze tenminste waar ze aan toe zijn. Nu bungelen ze al jaren boven de markt en ik kan me niet goed voorstellen dat dat nu een veel prettiger positie is. Nu is er tenminste nog geld voor een goed sociaal plan. Volgend jaar misschien niet meer. En dat is toch wel het minste dat je medewerkers met vaak een lange staat van dienst behoort te bieden. P&o’ers aller V&D-filialen, verenigt u!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>