Stel de juiste vragen

Actueel

Vragen stellen en luisteren horen bij elkaar. Als je goed luistert weet je wat je moet vragen. Goede vragen zijn essentieel in elk gesprek. Wat wil je weten? En waarom eigenlijk? Wat ga je met de antwoorden doen? Waar moet het gesprek naartoe? Concentratie en rust zijn voorwaarden. Luister hoe anderen het doen met in je achterhoofd de regels voor goede vragen. Wie aandachtig luistert, en dat laat merken, bereikt sneller de top.

Vier foute redenen om geen vragen te stellen en hoe je goed kan luisteren.

Vragen stellen is een krachtige manier om orde te scheppen. Ze vergroten ons begrip van de dingen om ons heen en plaveien de weg naar nieuwe ideeën en oplossingen. Ook kunnen ze foutieve redeneringen, gebrek aan kennis, en zelfs fraude aan het licht brengen. Als we geen vragen stellen, blijven we misschien onnodig vasthouden aan onze eigen aannames over de wereld en over wat mensen doen en denken. Het gevolg: slechte beslissingen en het risico dat mensen misbruik van ons maken.  Het belang van vragen stellen is duidelijk, waarom is er dan zoveel weerstand tegen? Het antwoord is, zoals zo vaak: angst en onzekerheid

  1. Ik ben de enige die hier niks van snapt
    Niemand wil dom overkomen. Het gevolg is dat de meeste mensen hun mond houden, zelfs als ze niks begrijpen van hetgeen er gezegd wordt. Opmerkelijk is trouwens dat wanneer mensen wel hun mond open trekken, ze in negen van de tien gevallen ontdekken dat ze niet de enige met dezelfde vraag zijn. Eén vraag leidt vaak tot een stortvloed aan andere vragen. Soms wordt de initiële vraagsteller zelfs tot een soort informeel leider benoemt.
    • Ga voor maatwerk
    Check wat de spreker wil. Een advocaat van de duivel? Een oplossing? Een luisterend oor? Vraag het desnoods. En bied het.
  2. Deze persoon is een expert en ik ben maar een gewone sterveling
    Psychologen hebben ontdekt dat veel mensen de mening van een expert klakkeloos overnemen. Dit effect wordt zelfs nog sterker als die expert gebruik maakt van ingewikkelde woorden en veel vakjargon. Vragen stellen is een goede manier om erachter te komen hoeveel die expert daadwerkelijk weet en of zijn uitspraken ergens op slaan. Een echte expert kan de dingen uitleggen in termen die ook een leek begrijpt en doet dat bovendien graag.
    • Schort je oordeel op
    Focus op de feiten en op wat je hoort (‘we zijn die account kwijt'), niet op jouw analyse of evaluatie daarvan (‘mijn team moet nodig in de revisie'). Dat voorkomt roekeloze beslissingen en conflicten.
  3. Ik sta voor gek als ik vragen stel
    Soms roepen vragen inderdaad een vijandige reactie op. In plaats van eerlijk en open te antwoorden, kan de spreker de vragensteller subtiel aanvallen of zelfs publiekelijk voor schut zetten. Soms wagen ze het zelfs een tegenvraag te stellen. Dergelijk intimiderend gedrag is echter een sterk waarschuwingssignaal: de spreker zou weleens iets te verbergen kunnen hebben of wil niet dat zijn stellingen aan nader onderzoek onderworpen worden.
    • Kijk verder dan woorden alleen
    Iemand kan wel zéggen dat een herstructurering de werkdruk niet heeft vergroot, maar zijn stem en houding vertellen soms iets anders. Vraag ook naar emoties, niet alleen naar feiten.
  4. Ik kan maar beter niks vragen want dan vallen mijn dromen in duigen
    Mensen hebben de neiging minder te vragen als iets te mooi klinkt om waar te zijn. Ze willen niet dat de realiteit de mooie dromen verstoort of dat ze als wantrouwende zeurpiet overkomen. Als iets te mooi klinkt om waar te zijn is het echter belangrijker dan ooit om vragen te stellen.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. Bron: Management Today en ManagersOnline

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Emotie management