Solidariteit en Betrokkenheid

Cover stories

Solidariteit, engagement en betrokkenheid. Thema's die me dagelijks bezig houden. In mijn werk bij als organisatieadviseur en in mijn werk met studenten aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Maar ook als actief bestuurslid van een aantal vrijwilligersorganisaties.

In deze bijdrage gaat het over de kracht van solidariteit in organisatie, maar ook wat er gebeurt als die solidariteit er niet is en wat je er als manager aan kan doen om de verloren solidariteit te herwinnen.
Een spiegel om eens kritisch in te kijken.

De stille kracht van solidariteit

Mijn meest intense ervaring met solidariteit heb ik twee jaar geleden beleefd. Ik ben bestuurslid geweest van de Gay Games die in 1998 voor de vijfde keer werden gehouden in Amsterdam. Meer dan 15.000 homoseksuele en lesbische deelnemers van over de hele wereld hebben een week genoten van sport en cultuur. Een grandioos evenement.

Meer dan 3.000 vrijwilligers deden het werk naast een kleine betaalde staf. En ook gemeentelijke diensten, de politie, zakelijke partners en sponsors zetten zich waanzinnig in om de deelnemers een echt onvergetelijke week te bezorgen.

Daags voor de Gay Games werd het bestuur geconfronteerd met een gat van enkele miljoenen guldens. Je leven staat op zon moment stil.

Ondanks alle nare publiciteit, ondanks het risico hun onkosten nooit meer betaald te krijgen hebben de betrokken vrijwilligers, de gemeentelijke diensten en de politie keihard doorgewerkt en geroeid met de riemen die we nog hadden. Ook onze zakelijke partners hebben ons in die week gesteund. Zij wisten dat ze misschien hun geld niet meer terug zouden zien.

Het werd dankzij hen inderdaad een onvergetelijk week voor de 15.000 deelnemers.
Toen heb ik ervaren wat solidariteit en betrokkenheid kunnen betekenen.

Niet alleen gedurende die week, maar ook na afloop toen vrijwilligers die het financieel lastig hadden werden opgevangen door andere vrijwilligers. Ondanks het financiële verlies in Amsterdam worden de zesde Gay Games in 2002 in Sydney voorbereid door evenzoveel vrijwilligers met evenzoveel solidariteit en betrokkenheid.

Solidariteit in het werk

Solidariteit, engagement en betrokkenheid staan ook in mijn werk centraal. Ik ben senior manager bij een groot adviesbureau en mede verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een collega-adviseurs die zich bezig houden met opdrachten op het terrein van supply chain management.

Ons werk betekent het ondersteunen van ondernemingen bij het verbeteren van hun logistieke prestaties; minder kosten, een hogere winst en meer succes in de markt.
Om voor onze klanten topprestatie te kunnen leveren moeten we veel kennis en ervaring uit onze en hun organisatie mobiliseren. We werken intensief samen in een team met medewerkers uit de organisatie van de klant aan grootschalige veranderingen. Vaak moet er in heel korte tijd resultaat zijn. Niet alleen op papier, maar ook zichtbaar in concrete verbeteringen bij die klant.

De complexe vraagstukken vragen om kennis vanuit veel gezichtspunten: logistiek, personele aspecten, financiën, marktkennis, veranderkundige aspecten, enz..

Het team staat centraal

Het team met alle deskundigheid staat centraal. Samen moet je het doen en het is geen individueel partijtje squash dat je moet winnen. Dat hoort tot de ongeschreven regels.

Met elkaar en voor elkaar!

Niet alleen geldt dit voor advieswerk, maar ook voor bijna elke andere organisatie. Het team staat centraal, of dat nu voor de klant is, of wanneer je werkt om een project binnen te halen, of wanneer je een interne kwestie regelt. Het interne werk is zeker zo belangrijk. Welke organisatie zit niet af-en-toe in ruw weer? Klanten veranderen en je zult mee moeten veranderen. Dat vergt nieuwe en andere manieren van (samen)werken, andere benaderingen en andere kennis.

Hoe stimuleer je solidariteit?

Grote ondernemingen stimuleren teamwork en solidariteit op allerlei manieren:

  • Teamwork als onderwerp van evaluatiegesprekken met medewerkers, projectmanagers en leidinggevenden
  • Teamwork als onderdeel van de balanced indivual scorecard
  • Verplichte trainingen om nog beter in teams te kunnen werken
  • Personeelstevredenheid-onderzoeken
  • Kennismanagement en delen-van-kennis
  • Een duidelijke aanvalsfocus op één marktsegment
  • Expliciete gouden regels over het samen-werken
  • Bont-gekleurde interne personeelspublicaties
  • Stimuleren van vrijwilligerswerk en maatschappelijke actie
  • Werving van de juiste mensen.

Geen woorden maar daden

Op het werkniveau lijken al die initiatieven goed te werken. In veel organisaties zie je dat medewerkers met elkaar in teams knokken om een probleem voor een belangrijke klant op te lossen, een nieuwe offerte te maken of nieuwe marktbenaderingen en producten te ontwikkelen.
Toch lijkt het succes van de maatregelen te blijven hangen wanneer je dichter bij de top van die organisaties komt. Daar is van solidariteit, engagement en betrokkenheid nauwelijks meer sprake.

What is in it for me?

Cohesie lijkt volledig zoek en de meeste gestelde vraag is what is in it for me?. Oftewel wat schiet ik er zelf mee op?

Voor elkaar opkomen en elkaar steunen is zeker niet vanzelfsprekend. In tegendeel. Wie het vaakst binnen is wordt gezien en gehoord en staat vooraan als er wat te verdelen valt, men vangt elkaar vliegen af, er wordt bikkelhard afgerekend op lokale resultaten, men probeert langs politiek weg collega-manager uit te schakelen en besteedt steeds meer uit aan externe zakelijke partners of freelancers die nog eerbiedig knielen en dankjewel zeggen. Wie herkent dit niet?
De balans tussen privé en werk raakt soms volledig zoek en erg goede mensen eindigen in een langdurige burn-out.

Dat what is in in it for me straalt een manager ook uit naar zijn of haar medewerkers en zelfs klanten. Ze zien het in je gedrag en beslissingen. De medewerkers gaan er zelfs aan meedoen. Voorbeeldgedrag wordt direct opgevolgd.
Het lopende boekjaar verloop niet rooskleurig. Je hoort dan: jongens het is een verloren kwartaal, probeer zoveel mogelijk nieuwe omzet op te zouten tot het volgende kwartaal. Dan proberen we wel de bonus te halen...
kun je dan nog om betrokkenheid vragen? Alle instrumentele acties landen dan op dorre aarde.

Ingrijpen

Je ziet dan het hoogste management twijfelen tussen:

  • Politie-agent spelen en continu regelend optreden
  • Administrateur spelen en sturen via zogenoemde targets, scorecards en bonussen
  • Politiek hoog spel in de bovenste management echelons
  • Lage organisatie-beddingen creëren (aanpassen van budgetten en de organisatiestructuur) waardoor het water vanzelf de juiste weg moet vinden&

Lastig is dat het hoogste management dit gedrag vaak afwisselt. De vraag komt soms op of ze niet te vaak plotseling hun rug omdraaien naar door hen zelf veroorzaakte problemen. Veel grote organisaties gaan gebukt onder het what is in it for me syndroom en het is verbazingwekkend hoe lang organisaties dit vol kunnen houden.

De maatschappij, dat ben jij

Net zoveel zorgen baart mij de betrokkenheid van mensen om op langere termijn mee te willen blijven doen. De websites van banenaanbieders staan vandaag al vol met jonge mensen die steeds opnieuw een nieuwe uitdaging zoeken. Kijk maar eens naar hun websites.

Cash&Run

Maar je hoort het ook bij de 50+ generatie. Cash&Run; nog een paar jaar en dan stop ik met werken. Misschien is dit afhaken wel net zo erg. Waardevolle kennis en ervaring lopen letterlijk weg.

We hebben nu economisch de wind mee. Maar als het straks misschien economisch weer wat minder goed gaat is de consequentie dat grote ondernemingen, die onze welvaart dragen, niet meer functioneren. Juist dan moet je nog veel meer dan nu een beroep doen op solidariteit. Solidariteit die we vaak hebben weg-georganiseerd.
De calculerende medewerker kan wel calculeren, maar er is maar weinig te verdelen. Adverteren met de maatschappij, dat ben jij helpt dan niet meer.

Het tij keren?

Zonder wetenschap te bedrijven voel ik zelf als medewerker van een grote organisatie wat bij mij juist wel solidariteit en betrokkenheid mobiliseert.

Ik ga graag voor iemand en ik ga graag ergens voor. Dat vraagt om een visie waar ik achter sta en waaraan ik als radertje in de machine het gevoel heb een bijdrage te kunnen leveren. Een bijdrage die er echt toe doet en die mijn bazen waarderen. De bijdrage van individuen en teams moet concreet en zichtbaar zijn.
Het aloude adagium van VISIE en LEIDERSCHAP. Ik geloof daar nog in.

Werken aan het cultuur-DNA is ook een vereiste. Dat begint al bij de werving van mensen, maar het cultuur-DNA vraagt ook om bijvoorbeeld expliciete normen in de organisatie en coaching van hoog tot laag. Iedereen weet dat een leuke club mensen om je heen je veel energie kan geven. En dat hoeft zeker niet te betekenen dat al die mensen hetzelfde zijn&maar de match moet er zijn.

Uiteraard is voorbeeldgedrag van hoog tot laag in de organisatie noodzakelijk. Recente beursgangen en het omgaan met optieregelingen leren dat de grote zakken geld die managers ineens kunnen verdienen als bij donderslag tot volstrekt andere spelregels leiden. Geen budgetten meer voor nieuwe initiatieven, trainingenstops en jagen op omzet. Soms is sprake van regelrechte roofbouw. Misschien moet het begrip shareholdersvalue de brandstapel op en moeten we gaan voor real-value.

Shareholdersvalue op de brandstapel?

Er zal heel veel moeten gebeuren. Solidariteit en engagement zitten in een heel diep dal. Het is nu alle zeilen bij voor top managers die zich breder betrokken weten dan alleen hun eigen what-is-in-it-for-me. Ik heb ervaren dat solidariteit en betrokkenheid het onmogelijke mogelijk kunnen maken. Een stille kracht...

Discussie

Geleerden en ervaringsdeskundigen zullen mijn ideeën zonder meer kunnen aanvullen of zullen mij misschien op de vingers tikken.
Daartoe wil ik iedereen graag uitnodigen met de onderstaande stelling.

Solidariteit? Daarop kun je toch niemand meer aanspreken?
Dat is iets van het Calvinisme van vorige generaties.
We zullen moeten leren leven en leren managen zonder die solidariteit...

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Marcus Hinrichs
Geachte Walther,

Door mijn werk als trainer kom ik bij verscheidene organisaties.
Ik ben het er mee eens dat de solidariteit in veel gevallen ver
te zoeken is, maar moet opmerken
dat dit in de meeste gevallen door
het management en directie is gevormd.

Vooral de organisaties waar hoge managers bv. drie jaar een afdeling, chain of werkmaatschappij
'moeten' leiden om zo een carriere
te maken kweken meestal geen solidariteit met hun medewerkers.

In deze 'snelle' tijd wordt ook steeds minder tijd uit getrokken voor ontspanning in een organisatie,en dan bedoel ik niet de verzadigde seminars en hotel uitstapjes, maar de tijd dat directie leden en managers de tijd nemen om eens rustig door het bedrijf te lopen en links en rechts
een 'babbeltje' maken.

Deze gemeende interesse in je bedrijf en je medewerkers kost maar een ding : tijd.

Wil je solidariteit dan kost je dat
tijd, tijd om je even niet zo belangrijk te maken, tijd om eens
meer te zeggen dan goedenmorgen,
tijd voor je mensen inplaats van chairholders.

Keer na keer hoor ik als feedback van onze training en consulting,
Marcus.....wat was dat super....
eens lekker rondgelopen en zo eens
een koffie meegedaan en babbeltjes
gemaakt.....

En daar begint het....
Zelf weer enthousiast worden....

Marcus Hinrichs
Coert Visser
Beste Walther, Jouw interessante bijdrage doet mij denken aan het in 1998 verschenen boek van Richard Sennet, The Corrosion of Character (recent verschenen in het Nederlands onder de titel De flexibele mens). Sennet stelt in dit boek dat de nadruk die er binnen het moderne kapitalisme ligt op flexibiliteit, korte termijn resultaten en individualisme een karakterbedervend effect heeft. Hij vraagt zich af hoe mensen doeleinden op lange termijn kunnen nastreven in een economie waarin het alleen om de korte termijn gaat en hoe men wederzijdse trouw en betrokkenheid kan opbrengen in instellingen die voortdurend uiteenvallen of opnieuw in elkaar worden gezet. Mensen voelen volgens Sennet vandaag de dag het gebrek aan blijvende menselijke verhoudingen en duurzame doelstellingen en worden daardoor doelloos, onbetrokken en angstig. Jouw oproep om het tij te keren spreekt mij erg aan. Maar ik vraag me wel af of je echte betrokkenheid of solidariteit kunt of moet afdwingen. Om solidariteit en betrokkenheid bij elkaar, werk en organisatie te bevorderen moeten m.i. we bovenal een aantal moderne denkbeelden over organisatiebesturing herzien en een sterkere gerichtheid ontwikkelen op de lange termijn en op stabiele werkverbanden en koersvaste organisaties. Vriendelijke groet, Coert Visser
Servaas Duterloo
Op zich kan ik mij met de stekking van het artikel best verenigen. Er is al veel gezegd en gedacht over het onderwerp.

Wat mij wel vreemd voor komt is dat dit artikel is gerubriceerd onder persoonlijke effectiviteit.
Het suggereert dat persoonlijke of groepseffectiviteit toeneemt of verbetert naarmate men meer solidair is. Nou, als dat de (enige) reden is om solidair te zijn ben ik niet onder de indruk.
Dat het artikel in deze rubriek is ondergebracht is m.i. helaas veelzeggend, het illustreert het tijdsgewricht waar shareholder value- en rendementsdenken hoogtij vieren.
Rob Hintjens
Het blijft verrassend dat een organisatieadviseur pleit voor betrokkenheid en zelfs het woord 'solidariteit' durft gebruiken.
Als collega ondersteun ik echter de mening van Walther Ploos van Amstel en ga ik in tegen de stelling die ter discussie gesteld wordt. Ik werk voor kleine bedrijven en organisaties in de social
profit. Het is opvallend dat in de meeste gevallen er een accuut gebrek aan zelfkennis en mensenkennis heerst bij het management om vertrouwen te wekken en om vertrouwen te gunnen aan medewerkers. 'Leiding geven' wordt helaas al te veel verward met 'controleren uit argwaan' en uit zich dikwijls in de neiging 'alles' zelf te willen beslissen. De jacht op succes met behulp van enkel en alleen management-technologie (hoe mooi dat ook verwoord kan worden in engelse termen)levert zelden lange termijn-resultaten op. Een mens/een medewerker is tenslotte geen digitaal instrument dat je programmeren kunt of anders gezegd: "Gras groeit niet door er aan te trekken". In de opleiding van managers is er qua aandacht voor zelfkennis en mensenkennis nog een hele weg af te leggen. Organisatie-ontwikkeling is slechts gedeeltelijk een technische kwestie. De invloed van het menselijk aspect in een werking wordt dikwijls schromelijk onderschat. Veruit de meeste mensen geven nochtans het beste van zichzelf als ze vertrouwd worden en op hun bekommernissen en capaciteiten worden aangesproken.
'Solidariteit' is geen fenomeen uit het verleden. Het is een menselijke behoefte van meest authentieke aard en daarmee van alle tijden, tenzij men tot ontkenning of verdringing overgaat.
Het is een basale menselijke ingesteldheid om ergens bij te horen (ook als medewerker)en je erkenning te vinden door iets zinnigs te kunnen bijdragen aan dat geheel. Gezamenlijk in iets slagen wekt bijzonder veel energie op. Als dat ontbreekt en verder ook geen aandacht krijgt, verglijden alle bijsturende interventies in puur symptoombestrijding. Het artikel van Walther Ploos van Amstel geeft alleszins een goede aanzet om daar aandacht voor op te wekken.
Marcel de Dood
Ik ben het eens met de afsluitende stelling van Ploos van Amstel. Ik vind het een zwaktebod van managers om een beroep te doen op solidariteit, of moderner gesteld, te redeneren vanuit zelfsturende teams. Het zwaktebod wordt in het algemeen ingegeven door ofwel een gebrek aan visie/leiderschap van een manager gecombineerd met een gebrek aan durf.

Solidariteit en engagement zijn te creëren als een nieuwe groep werkt aan een nieuw (korte termijn)doel. Het voorbeeld van de Gay-games is tekenend. Als zo'n evenement ieder jaar of continu plaatsvindt kan het beroep op solidariteit niet worden gedaan.

Een vergelijking met voetbal: een nieuwe coach kan op korte termijn voor resultaten zorgen, door een beroep te doen op de solidariteit van de spelers (Korbach-effect). Wil zoiets langer werken, dan is er een coach nodig met visie en durf (Van Gaal-effect). Zwakke coaches hoor je altijd praten over het gebrek aan solidariteit bij goedbetaalde profs (Beenhakker-effect). Goede coaches calculeren dit tegenwoordig in.

Marcel de Dood
Alex Feijt
Ik ben het eens met de reactie van Marcel de Dood. Vooral het stuk over voetbal coachinh zie ik als een goed vergelijking met de praktijk.


Meer over Zingeving in werk en organisatie