Recensie van het boek “Rebelleren moet je faciliteren” van Bas Kodden
Ondergetekende is zijn loopbaan begonnen als kok en heeft zijn hele leven in de HoReCa / Hospitality Industry gewerkt. Dienstverlening zit in mijn DNA. Het is dan ook niet zo vreemd dat ik metaforen uit de Horeca gebruik om zaken te duiden. Ik schrijf bijvoorbeeld “smullen’ “veelvraat & fijnproever”, “amuse”, geef soms sterren, recenseerde een boek over de Librije en schreef recent “het zijn niet allen koks, die lange messen dragen”. Koks die ondernemer worden en vakspecialisten die dank zijn hun expertise chef, manager of directeur worden. Dit leidt er soms toe dat de wereld een uitstekende kok of vakspecialist armer en een slechte ondernemer of leidinggevende rijker.
Mijn ogen gaan glimmen als ik in een restaurant ben waar alles klopt. Dat doe ik ook met dit boek. Jonnie Boer en diens vrouw Theresa, van de Librije weten de ingrediënten te vinden die de basis vormen voor een “schilderijtje” op je bord. Soms is er sprake van een verrassende “smaakexplosie”. Kodden is er ook in geslaagd om de juiste “ingrediënten” te verzamelen. Sommige bekend, sommige voor mij nieuw. Wat een mooie en bruikbare recepten… De creatieve “chef-kok” Kodden heeft er een smakelijk, origineel en TOP gerecht voor fijnproevers van gemaakt.
Over “schilderijtjes” gesproken, ik maak ook een buiging voor Marieke Eelman die verantwoordelijk was voor ontwerp en lay-out. Hierbij vergeet ik de andere mensen van de “keukenbrigade” niet. Het water liep mij door de mond. Over sterren gesproken. Na het scannen dacht ik aan 1 ster, na het lezen geef ik het 2 sterren. Sterker nog. Ik vind het een MEESTERwerk.
Waarom ben ik zo lyrisch over dit boek?
Om te beginnen door de metafoor “Herrie in de keuken”. Persoonlijk ben ik geen fan van Gordon Ramsey als het gaat om en over de wijze waarop hij tekeer gaat tegen de medewerkers van zijn eigen restaurant. Bij herrie in de keuken helpt hij (net als de Rotterdamse Herman den Blijker) ondernemers, die vastgelopen zijn. Hij treft vaak de volgende situatie aan:
- Vergane glorie, vaak met een rijke historie
- Bijna failliet
- Een onthutsend beeld van de organisatie
- Zwaar ontevreden medewerkers
- Medewerkers die ondermijnend gedrag vertonen en soms letterlijk de boel uit de handen laten vallen
- Slechte dienstverlening
- Klanten (ik heb het liever over gasten en vraag mij ook af hoe leveranciers naar deze “casus” kijken) die simpelweg worden genegeerd of worden weggelachen
- Klanten die geen feedback meer geven, maar wegblijven
- Afnemend leiderschap, door managers die “besturen” vanuit achterkamertjes die mensen van buiten om zich heen verzameld hebben om hun eigen positie veilig te stellen.
Note: Deze “Kiebelton” wordt niet alleen aangetroffen door interim-managers, ook door de net in dienst getreden medewerker of de zoveelste opvolger van een vertrokken leidinggevende.
Verder: Toen ik het boek in handen kreeg moest ik even wennen aan het woord Rebel, ook al door de negatieve connotatie. Ook weer zo’n bijzonder ingrediënt. Gelukkig gaat Kodden er behoorlijk diep op in. Hij typeert 4 soorten rebellen. The Good, the Bad, The Ugly en The Best Rebel. Je zou in plaats van “Rebel” ook “Activist” kunnen lezen.
Interessant, leerzaam, verfrissend en inspirerend. Voor mij een eyeopener. Dat gaat overigens op voor de aanpak / methode JTBD (Job To Be Done). Doet mij denken aan zijn boek “de kunst van het duurzaam presteren”. Daarin schrijft hij over het "Zeigarnik-effect". Voor mij ook een onbekend “ingrediënt”.
In vond het hele menu smakelijk, maar voor mij was de hoofdschotel extra smakelijk, omdat ik het gerecht / recept van JTBD niet kende.
Over de JTBD (Job To Be Done) methode
De theorie benadrukt dat mensen geen producten en diensten kopen op basis van hun eigenschappen, maar vanwege de specifieke eisen of "jobs" die mensen willen vervullen om iets te bereiken in het leven. De methode is gebruikt door bedrijven als IKEA, Tesla en Airbnb. De methode is overigens geen one size fits all. De methode is een benadering die aanvullend kan zijn op andere methoden, maar is niet voor alle situaties even geschikt.
Ik heb met meer dan gewone belangstelling het hoofdstuk “Rebels (Toekomstgericht) Leiderschap" gelezen. Het hoofdstuk over de advocaat van de duivel is zette mij ook aan het denken. Het past in de lijn van het boek om anders te kijken naar hetzelfde. Kan leiden tot verrassende inzichten.
Kodden en ondergetekende hebben beiden als leermeester en #1 leiderschapsdenker wereldwijd (Volgens de Harvard Business Review) Marshall Goldsmith als leermeester. Die verkocht in 1 jaar tijd 1.000.000 boeken. Was daar heel trots op, dankbaar voor en enthousiast over. Tot hij er achterkwam, dat er in hetzelfde jaar meer dan 10.000.000 afslankboeken waren verkocht. Zijn reactie: ”Als er zoveel afslankboeken worden verkocht, waarom lopen er dan nog zoveel mensen in de VS rond, die veel te dik zijn”. Hij heeft gelijk. Dit boek moet je niet in je boekenkast zetten of op je nachtkastje laten liggen. Nee, ga er mee aan de slag. Het WERKT!
Geen enkel woord van kritiek op dit MEESTERwerk? Nou, vooruit een beetje zout op de escargot. Marshall Goldsmith schrijft in zijn boeken “Right to copy in plaats van Copyright”…
Tot slot: De slotzin van Kodden is: “Dank aan de lezers die de moeite en het lef hebben genomen om dat boek te lezen. Durf te rebelleren. Er is een job to be done”. Ik richt mij tot de leidinggevende van de rebellen. Klachten en feed-back zijn kadootjes. Mijn advies is dan ook “omarm de klager”. Ik omarm dit boek en beveel het van HARTE aan. Inderdaad: Ik vind het een MEESTERwerk.
Het boek inkijken of bestellen?
Rebelleren moet je faciliteren, Bas Kodden | 9789493171695 | Boeken | bol
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro